(050) 700 1950
Stuur een bericht

Correctie: Bijna helft Nederlanders die schulden heeft (gehad) slaapt slecht

Ministerie SZW

Bijna de helft van de Nederlanders die weleens schulden heeft gehad (29% van de ondervraagden) slaapt slecht door financiële problemen. Dit heeft staatssecretaris Aboutaleb van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gisteren gezegd bij de start van de voorlichtingscampagne ‘Blijf Positief’. De campagne wijst de komende drie jaar op de risico’s van onverantwoord leengedrag.

Uit een representatieve steekproef onder duizend mensen blijkt dat 48 procent van de Nederlanders slecht slaapt doordat zij schulden hebben. Verder schaft 45 procent wel eens iets aan zonder daar goed bij na te denken. Onlangs bleek uit onderzoek dat ongeveer honderd- tot honderdzestigduizend mensen achterlopen met het betalen van de hypotheek, het gas, water en licht. De voorlichtingscampagne ‘Blijf Positief’ gaat mensen wijzen op de risico’s van het aangaan van onverantwoorde leningen.

‘Blijf Positief’ richt zich op een breed publiek. Niet alleen mensen met een laag inkomen, maar ook bijvoorbeeld jongeren of tweeverdieners kunnen in financiële problemen komen. Vaak komt dit doordat zij hun inkomsten en uitgaven onvoldoende op elkaar afstemmen of door een onverwachte gebeurtenis zoals echtscheiding of werkloosheid. Ook te veel kopen, lenen en niet sparen kunnen leiden tot financiële problemen. ‘Blijf Positief’ verwijst niet alleen naar een positief banksaldo, maar is ook bedoeld als hart onder de riem voor mensen met probleemschulden. Er is namelijk altijd hulp te krijgen en de campagne wijst daarvoor de weg.

Spil in de campagne is de website www.blijfpositief.nl. Die geeft onder meer tips om financieel ‘in vorm’ te komen en te blijven. Met de ‘Financieel Fit Test’ op de website kunnen mensen zichzelf trainen in het beheersbaar maken en houden van hun uitgaven. De financiële coach Bud gaat daarbij helpen. Ook zijn er links naar andere websites voor meer informatie en persoonlijke hulp.

In de komende maanden worden steeds nieuwe middelen ingezet om het onderwerp onder de aandacht te brengen. Hierbij gaat het onder meer om posters in abri’s, banners die op internet verwijzen naar www.blijfpositief.nl en advertenties.

Ook gaan onder meer gemeenten, woningbouwcorporaties, scholen en hulpverleners als onderdeel van deze campagne meer aandacht besteden aan het vroegtijdig signaleren van financiële problemen. Zij zullen mensen met probleemschulden ook de weg wijzen naar www.blijfpositief.nl. De campagne loopt tot eind 2009.

Deel deze pagina: