(050) 700 1950
Stuur een bericht

Forse toename aantal faillissementen onder kleine bedrijven

Faillissementsdossier.nl

Vooral meer ZZP koeriers- en pakketdiensten failliet

Het aantal faillissementen blijft groeien. Na de explosieve toename in januari was er ook in februari een substantiële groei. Vooral in de transportsector legden veel bedrijven het loodje. Dit blijkt uit cijfers die faillissementsdossier.nl vandaag heeft gepubliceerd. In totaal gingen in januari en februari 2088 bedrijven failliet. Dat is een toename met 28 procent ten opzichte van de eerste twee maanden van 2011. In februari bedroeg de groei 17 procent, in januari was dat maar liefst 40 procent.

ZZP Pakket- en koeriersmarkt hebben het zwaar
Vooral de transportsector kreeg het in de eerste maanden van dit jaar te verduren; het aantal failliete bedrijven steeg met 70 procent tot 122. Dat waren hoofdzakelijk kleine transporteurs. Mede door de groei van het online winkelen is het aantal koeriers-, expresse en pakketdiensten de afgelopen jaren explosief toegenomen.

“Iedere autobezitter die niet meer dan 500 kilogram vervoert, kan zonder diploma of kennis zo’n bedrijfje starten. Dat trekt veel geïnteresseerden, zeker nu het economisch minder gaat”, weet Floris Liebrand van Transport en Logistiek Nederland. “Hierdoor is die markt in korte tijd verzadigd geraakt. De eerste bedrijven vallen nu door de mand”, aldus de perswoordvoerder van de brancheorganisatie.

Volgens Stichting ZZP Nederland is het aantal faillissementen in de koeriersmarkt te wijten aan de extreem lage tarieven die betaald worden door de grote ondernemingen. Bedrijven als Post.nl maken er een sport van om koeriers flink uit te knijpen middels een draaideurconstructie die ook nog eens door de overheid wordt goedgekeurd. Stichting ZZP Nederland pleit voor een kwalificatie van koeriers met betrekking tot veiligheid en ondernemerschap. Ook de concurrentie door schijnzelfstandigen uit het buitenland zorgt voor een flinke tariefdaling.

In de detailhandel bleef het aantal faillissementen flink stijgen. Ten opzichte van de eerste maanden van 2011 bedroeg de toename 40 procent. Naast de daling van het consumentenvertrouwen speelde ook hier de sterk gestegen interesse voor het winkelen via internet een belangrijke rol.

Horeca beperkt schade
Opvallend was verder de daling van het aantal faillissementen in de horeca. In deze branche, die in 2011 nog een flinke stijging liet zien, gingen in januari en februari 69 bedrijven op de fles, ruim 25 procent minder dan in de overeenkomstige periode vorig jaar.

Deel deze pagina: