(050) 700 1950
Stuur een bericht

Telefoonabonnementen ZZP’ers gekaapt door telecomcowboys

zelfstandigen
NOS

Een waarschuwing die de laatste tijd veel vaker wordt gehoord is die tegen de ‘telecomcowboys’. Dit zijn partijen die ondernemers telefonisch benaderen aangaande hun telefoonabonnement.  Het gesprek wordt door de aanbieder opgenomen en als akkoord wordt gegeven met bijvoorbeeld het toesturen van extra informatie, blijkt dat de vaste telefoonlijn van de opgebelde ondernemer zonder verdere toestemming is overgezet naar een andere telefoonmaatschappij.

Bescherming ondernemers

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) zegt dat deze 'telecomcowboys' nauwelijks zijn aan te pakken. Dit komt doordat ondernemers, in tegenstelling tot consumenten nauwelijks bescherming genieten. Bij consumenten is een handtekening noodzakelijk om een en ander rechtsgeldig te maken, bij ondernemers bestaat een mondelinge toezegging.

Waarschuwingscampagne

Vanuit de ACM wordt binnenkort een campagne gestart om zzp’ers en MKB’ers te waarschuwen. Bij de ACM komen inmiddels tientallen meldingen van ‘lijnkaping’ binnen. "Het ingewikkelde is dat we eigenlijk niet zo heel veel kunnen doen, behalve de ondernemers uitleggen waar ze op moeten letten als ze worden benaderd voor een nieuw telecomcontract.", aldus een woordvoerder van de ACM.

Wetswijziging

De wet zou moeten worden aangepast zo stelt de ACM. Ook KPN noemt de ‘lijnkaping’ een groot probleem en dringt aan op een wetswijziging, waarbij ook ondernemers een handtekening moeten zetten. Echter, minister Kamp van Economische Zaken wil de wet niet aanscherpen en pleit voor zelfregulering in de telecommarkt. Wel heeft Kamp eind vorig jaar de wet al aangepast als het gaat om telefooncontracten voor onbepaalde tijd. Ondernemers kunnen zo'n contract binnen een maand opzeggen.

"Maar dat is niet genoeg", zegt ACM. "Het gaat bij lijnkaping meestal om contracten voor bepaalde tijd en de maand is ook te kort. Vaak kom je er pas later achter als je de eerste facturen krijgt."

Deel deze pagina: