(050) 700 1950
Stuur een bericht

Transportsector zelf oorzaak van tekort chauffeurs

Transportsector zelf oorzaak van tekort chauffeurs
Volgens ZZP Nederland, belangenbehartiger van bijna 12.000 zelfstandigen, heeft de transportsector het tekort aan chauffeurs deels aan zichzelf te danken. Jarenlang heeft de transportwereld in samenwerking met vakbonden zich met succes verzet tegen de komst van ZZP chauffeurs. Dit tot verdriet van veel gediplomeerde chauffeurs die graag flexibel willen werken. Nu men inziet dat de vergrijzing binnen de transportwereld ook gaat toeslaan trekt men aan de bel.

Alexander Sakkers, van TLN, de grootste werkgeversorganisatie in de branche verklaarde gisteren bij nieuwszender BNR, dat er een vernieuwing dient plaats te vinden. Volgens Sakkers willen Nederlanders meer en meer flexibel werken en dient de branche daarop in te springen. Hoe TLN dit wil bewerkstelligen blijft vooralsnog vaag. Bekende feiten voor mensen in loondienst in de transportsector zijn de lage lonen en de lange dagen. Volgens Sakkers op BNR is het op korte termijn niet mogelijk de salarissen op een peil te brengen waarop mensen weer chauffeur in loondienst willen worden.

ZZP Chauffeur bij wet verboden
Flexibel inzetbare ZZP’ers willen graag aan de slag als chauffeur om gaten en pieken voor transportbedrijven op te vullen maar dit volgens de wet Goederenvervoer is dit verboden. Meerdere keren is geprobeerd dit belachelijke punt in de wet te verwijderen, maar dit werd tegengehouden door de FNV, CNV, PvdA en SP. Onlangs is in de Europese Unie zelfs een wet aangenomen waarin zelfstandige chauffeurs een maximale werkweek wordt opgelegd van maximaal 48 uur. Dit bestaat niet alleen uit rijtijden, maar ook de tijd die de zelfstandige besteed aan zijn administratie.

Volgens ZZP Nederland lijken bovenstaande feiten op een betutteling van zelfstandigen en het beperken van het vrije ondernemerschap. Nederland heeft nog steeds niet in de gaten dat na een recessie er een schreeuwend tekort ontstaat aan flexibel inzetbare vakmensen. Dit geldt niet alleen voor chauffeurs maar bijvoorbeeld ook in de zorgsector.
 

Deel deze pagina: