(050) 700 1950
Stuur een bericht

Trein populair vervoermiddel onder zzp' ers

Myler

De almaar toenemende filedruk in Nederland is voor 23% van de zzp’ers de belangrijkste reden om met het openbaar vervoer te reizen. Dat blijkt uit onderzoek van zzp-platform Myler onder 1.963 zelfstandig ondernemers. Op dit moment maakt 78,1% van de zzp’ers minstens een keer per week gebruik van het OV. Daarbij is de trein verruit het populairste vervoermiddel, 46% van de zelfstandigen reist minstens een keer per week met de trein. Andere redenen voor zzp’ers om met de trein te reizen zijn het gebrek aan parkeerplekken in de binnensteden (16%) en het door kunnen werken tijdens de reis(15%). Het onderzoek laat verder zien dat 17% van de zzp’ers vaker van het OV gebruik maakt als dat financieel aantrekkelijker wordt.

De volle snelwegen en binnensteden zijn voor zzp’ers de belangrijkste redenen om met het openbaar vervoer te reizen. Uit het onderzoek blijkt dat nog meer files en lagere kosten voor het OV, leiden tot meer zzp’ers in het openbaar vervoer. Ondanks dat reizen met het OV veel goedkoper is dan met de auto (€ 0,14 vs. € 0,45 per kilometer), is voor bijna een vijfde van de zelfstandigen het OV te duur. 15% van de zzp’ers geeft aan dat zij meer met de trein, bus of tram zullen reizen als de filedruk verder toeneemt.

Trein bij zzp’er populairst
Bijna de helft van de zzp’ers maakt gebruik van de trein (46%). Andere populaire vervoermiddelen onder zelfstandigen zijn de bus (26%), tram (13%) en metro (8%). Bij een deur tot deur reis worden diverse vervoermiddelen met elkaar gecombineerd, daarom gebruikt ruim 36% van de zelfstandig ondernemers de OV-chipkaart en 7% een OV-kaart zoals een NS-Business Card. Dit voorkomt het apart afrekenen voor de trein, bus en tram.

Toon van Bodegom, directeur Myler: “Er liggen voor vervoersbedrijven veel kansen om de zzp’er aan zich te binden. Zelfstandigen zijn erg flexibel en kostenbewust, daardoor kunnen zij buiten de spits om reizen tegen lage kosten. Het is daarom goed dat bijvoorbeeld de NS zijn Business Card in prijs halveert. Het wordt voor zo zzp’ers nog aantrekkelijker om het openbaar vervoer te nemen.”

Arjen Huizinga, directeur NS Zakelijk: “NS Zakelijk ziet een groeiende trend in flexibel reizen, waarbij de zakelijke reiziger per reis de meest geschikte vervoermiddelen kiest. De zzp'er loopt hierin voorop. De NS-Business Card is voor hen een eenvoudige oplossing om zonder vaste kosten efficiënt en flexibel van deur-tot-deur te reizen. Myler is voor NS Zakelijk een goede partner om met zzp'ers in gesprek te blijven over mobiliteitsoplossingen die NS bieden kan."

Deel deze pagina: