(050) 700 1950
Stuur een bericht

Vakbekwaamheidseisen ZZP koeriers moet doeltreffender

Stichting ZZP Nederland

Vakbekwaamheidseisen ZZP koeriers moet doeltreffender

Stichting ZZP Nederland pleit, samen met Transport en Logistiek Nederland, PostNL en DPD, voor een doeltreffende aanpassing van de beroepseisen voor het bezorgen van pakketten. Een modulair systeem van vakbekwaamheidseisen komt beter tegemoet aan de behoefte van de sector vinden de partijen. De huidige eisen voor een Euro-vergunning zijn onevenredig zwaar voor koeriers.

500 kilogrens
Zelfstandigen zonder personeel (ZZP) mogen nu niet meer dan 500 kilo vervoeren. Daarboven is een complete Euro-vergunning nodig. Deze vergunning vereist een bovenmatig en kostbare studie waarbij de ZZP’er alles dient te weten over personeelsmanagement en internationaal transport. Met name chauffeurs in de Koeriers-, Express- en Pakketdiensten worden hierdoor gedupeerd. Deze mensen (met rijbewijs B) mogen niet meer dan 500 kilo vervoeren terwijl voor iedere particulier een maximum van 3500 kilo geldt.

ZZP Nederland, Transport en Logistiek Nederland, PostNL en DPD hechten zeer duidelijk aan kwaliteit in de transportsector zoals vakbekwaamheid, ook voor koeriers en pakketbezorgers. “Maar tegelijkertijd is het volstrekt overbodig dat bezorgers van pakketten aan dezelfde eisen voldoen als internationale transportondernemingen” zegt Johan Marrink van Stichting ZZP Nederland.

“De vakbekwaamheidseisen moeten aansluiten bij de omvang van een bedrijf en bij de aard van het vervoer. Een zzp’er die met een B-rijbewijs in een busje rijdt, hoeft echt geen verstand te hebben van personeelsmanagement of transport van levende dieren. Simpelweg omdat hij daar niet mee te maken heeft.” Een meer gedifferentieerde benadering van de vakbekwaamheidseisen zal ook de professionaliteit van de sector positief beïnvloeden, verwacht Johan Marrink. “Ondernemers in de categorie tot 500 kg laadvermogen die nu problemen hebben met niet relevante opleidingseisen, zullen eerder en vrijwillig opteren voor de vergunning beroepsvervoer.”

Op dit moment heeft naar schatting slechts één op de vier pakkettenchauffeurs een bewijs van vakbekwaamheid. De reden is duidelijk: om te kunnen voldoen aan de huidige vergunningseisen moet een ZZP’er € 2.500 en dertig dagdelen investeren in een studie waarvan het merendeel niet toepasbaar is. Dat is nogal wat voor een kleine zelfstandige. 

Deel deze pagina: