Zonder stroom ook geen telecommunicatie

Het beginshot van de dynamische pdf over telekwetsbaarheid
Het beginshot van de dynamische pdf over telekwetsbaarheid

Nederlanders slecht voorbereid op uitval van telecommunicatie

Nederlandse huishoudens zijn onvoldoende voorbereid op uitval van telecommunicatie als gevolg van stroomstoringen. Dat blijkt uit onderzoek van Agentschap Telecom. De samenleving is zich nauwelijks bewust van de effecten van uitval, terwijl die afhankelijkheid de afgelopen jaren is toegenomen. Nederlanders vinden het niet nodig diensten of apparatuur aan te schaffen om telecomdiensten te kunnen blijven gebruiken bij een stroomstoring.

Eens per jaar hebben ongeveer 350.000 huishoudens langer dan twee uur geen elektriciteit. Televisie, vaste telefonie, internettoegang vallen dan uit en mobiele telefonie bij langdurige uitval ook. Het onderzoek richtte zich op de vraag hoe huishoudens dit beleven en wat zij doen om hierop voorbereid te zijn.  

Gevolgen uitval telecommunicatie

De resultaten laten zien dat Nederlanders zich nauwelijks bewust zijn van de kans op uitval van telecommunicatie en de consequenties ervan. Dit terwijl de gevolgen hinderlijk en zelfs ernstig kunnen zijn. Dit geldt voor huishoudens, maar zeker ook voor bedrijven-aan-huis. Het opladen van mobiele telefoons is niet meer mogelijk, maar ook administratiesystemen, betalingsverkeer en beveiligingssystemen kunnen uitvallen.

Bedrijven-aan-huis

Ook bedrijven aan huis houden te weinig rekening met de gevolgen van de uitval van telecommunicatie. Dit ondervond Frank Alfrink, directeur van Stichting ZZP Nederland ook. Onlangs zat hij lange tijd zonder stroom. “Omdat de storing meer dan vier uur duurde had ik recht op een schadevergoeding. Toen ik de brief kreeg moest ik wel even lachen. Het bedrag was symbolisch als je het vergelijkt met de verloren omzet van een adviseur die thuiswerkt”.Oplossingen liggen voor het oprapen. Dat bleek ook de ervaring te zijn van Margreet Drijvers, directeur van de Platform Zelfstandige Ondernemers (PZO), “Toen ik in Sofia woonde werden we regelmatig geconfronteerd met uitval van het lichtnet. Daar leer je mee omgaan. Onze computers waren aangesloten op een UPS, een soort noodstroomvoorziening. Dan kan je gewoon doorwerken.”

Adviezen bij uitval

Samen met PZO en ZZP Nederland heeft Agentschap Telecom een dynamische pdf (download pdf) ontwikkeld waarin adviezen staan voor bedrijven-aan-huis. De pdf geeft inzicht in de consequenties van stroomuitval en bevat adviezen en mogelijke oplossingen. Meer informatie over het onderzoek en over de gevolgen van stroomstoring op telecommunicatie is te vinden op de website van Agentschap Telecom www.agentschaptelecom.nl/telekwetsbaarheid.

Het onderzoek naar de gevolgen van stroomuitval op telecommunicatie vond plaats in het kader van het programma Telekwetsbaarheid van Agentschap Telecom.  Dit programma wil de samenleving bewust te maken van de afhankelijkheid van telecommunicatie weerbaarder maken door handelingsperspectief te bieden. Het onderzoek is uitgevoerd door Stratix, in samenwerking met de website Tweakers.net. De enquête die op dit online platform werd gepubliceerd leverde 2200 ingevulde enquêteformulieren op.

Deel deze pagina: