(050) 700 1950
Stuur een bericht

ZZP’er nalatig met beveiliging internet

zelfstandigen
LVB Networks

ZZP’ers beveiligen het eigen internet onvoldoende. De helft van de ZZP’ers vervangt het wachtwoord van de draadloze internetverbinding nooit. Bovendien heeft de helft van de ZZP’ers wel eens een virus op zijn of haar computer, ondanks dat 90 procent een antivirusprogramma heeft geïnstalleerd. Dertig procent heeft last van phishing mails. Ook telefoons worden slecht beschermd tegen virussen. Het onvoldoende beveiligen van de internetverbinding vertraagt niet alleen de snelheid van de apparaten, maar maakt de systemen ook kwetsbaar voor cyberaanvallen.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlandse kleine zelfstandigen en ZZP’ers uitgevoerd door Multiscope in opdracht van Ziggo Zakelijk.

Tweederde telefoons ZZP’ers onbeveiligd

De mobiele telefoons van ZZP’ers zijn minder goed beschermd dan computers: tweederde van de ZZP’ers beveiligt zijn of haar telefoon niet tegen virussen. Hiervan vindt 39 procent het niet nodig en weet 13 procent überhaupt niet dat het bestaat voor je telefoon. Aangezien e-mail vaak via de telefoon wordt binnengehaald, is de telefoon een steeds grotere bron van virussen. Het installeren van een antivirusprogramma op de telefoon voorkomt dat virussen zich verspreiden via de telefoon naar bijvoorbeeld de computer.

Matige internetverbinding zorgt voor zakelijke last

De kwaliteit van de internetverbinding is een belangrijke eis voor de ZZP’er. Voor zakelijk gebruik verkiest 63 procent van de ZZP’ers een vaste internetverbinding boven een draadloze verbinding. Een langzame verbinding wordt als de grootste ergernis gezien van het huidige internet. Bijna 40 procent van de ZZP’ers zegt dat een snellere internetverbinding nodig is als zijn of haar bedrijf zou groeien. Daarnaast gaf meer dan de helft van de ZZP’ers aan weleens zakelijk ‘last’ te hebben gehad als gevolg van een niet goed werkende internetverbinding. Dit varieert van tijdverlies tot het maken van extra kosten. Een enkeling geeft zelfs aan een klant te zijn verloren als gevolg van een slechte internetverbinding. 

Deel deze pagina: