(050) 700 1950
Stuur een bericht

ZZP'er verovert de bouw

USP Marketing Consultancy

Op dit moment zijn 69.050 zzp'ers (Zelfstandigen Zonder Personeel) actief in de Nederlandse bouwsector. In twee jaar tijd is dat een stijging van maar liefst 31%. Dit blijkt uit een telling bij de Kamer van Koophandel uitgevoerd door USP Marketing Consultancy. Het aantal zzp'ers zal de komende jaren in de bouw alleen maar verder toenemen en ook de rol van de zzp'er is aan het veranderen. Fungeerde de zzp'er vroeger alleen als onderaannemer, tegenwoordig is de ´zelfstandige zonder personeel' steeds meer verantwoordelijk voor de keuze van het materiaal, het merk en de aankoopplaats.

Telling op KvK: 69.050 zzp'ers
In februari 2008 heeft USP Marketing Consultancy, op basis van bestanden van de Nederlandse Kamer van Koophandel, een telling gedaan van het aantal zzp'ers in de bouwsector. Uit deze telling blijkt dat er op dit moment ruim 69.000 zzp'ers actief zijn in de bouwsector. De telling in 2006 kwam tot een aantal van 52.600 zzp'ers: binnen twee jaar tijd is dit aantal dus gestegen met maar liefst 31%.

Specialisten en generalisten
Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen specialisten en generalisten. Bijna tweederde van de zzp'ers (44.500) kan omschreven worden als generalist, waarbij de meeste zzp'ers als klusbedrijf (25.400) of timmerbedrijf (12.400) zijn ingeschreven. De specialistische zzp'ers (24.550) zijn met name actief als schilder (7.600), loodgieter (3.750) of metselaar (3.550). Het aantal zzp'ers is de afgelopen jaren gestaag gestegen en het zal de komende jaren naar verwachting sterk blijven groeien, onder andere onder invloed van de 'nieuwe' EU-landen.

Een steeds belangrijker wordende rol
De invloed van de zzp'er wordt niet alleen belangrijker doordat er steeds meer komen, maar ook omdat de 'zelfstandige zonder personeel' een steeds grotere invloed krijgt op de materiaal-, merk-, en aankoopplaatskeuze. Vroeger was de zzp'er meer een onderaannemer, waarbij de hoofdaannemer de beslissingen nam omtrent het materiaal, het merk en de aankoopplaats. Tegenwoordig speelt de zzp'er een veel belangrijkere rol in het bouwproces. De vroegere hoofdaannemer schuift steeds meer verantwoordelijkheden van zich af om de rol van coördinator op zich te nemen. Hierdoor krijgt de zzp'er in het keuzeproces omtrent materiaal, merk en aankoopplaats steeds meer de rol van hoofdaannemer toebedeeld.

Uit de ZZP & Klusmonitor 2006 van USP en BouwKennis blijkt dat de generalistische zzp'er bij projecten waar hij als onderaannemer optreedt, in 55% van de gevallen betrokken is bij de keuze van de aankoopplaats en in 49% bij de keuze voor het merk en in 48% bij de keuze voor het materiaal. Voor specialistische zzp'ers liggen deze percentages nog iets hoger, met respectievelijk 68%, 63% en 62%.

Tevens blijkt uit de ZZP & Klusmonitor 2006 dat zzp'ers hun omzet hoofdzakelijk uit opdrachten voor particulieren halen en daarbij zelf de rol van hoofdaannemer hebben; in die gevallen zijn zij in nog grotere mate beslissend ten aanzien van aankoopplaats, merk en materiaal.

Er kan dus geconcludeerd worden dat de zzp'ers zowel wat betreft aantallen als wat betreft de rol een dominantere positie in de bouw krijgen. Consequentie is dat de zzp'er daarmee, voor bijvoorbeeld de toeleverende partijen in de bouw, een niet te miskennen doelgroep vormt met specifieke kenmerken en wensen waarop ingespeeld moet worden.

Deel deze pagina: