7 Tips voor zzp'ers om meer winst uit hun website te halen

Ondernemen

De meeste ZZP’ers beseffen dat het belangrijk is om een website te hebben. Uit onderzoek blijkt echter dat maar een klein deel van de ZZP’ers weet hoe ze een website daadwerkelijk in hun voordeel kunnen laten werken. De praktijk leert dat de meeste ZZP’ers bij het beginnen van hun bedrijf ‘even snel’ een website in elkaar duwen om er vervolgens jarenlang niet meer naar om te kijken.

De gedachte hierachter is net zo begrijpelijk als opvallend. Veel (startende) ZZP’ers denken namelijk: “Ik moet het niet hebben van mijn website, want mijn klanten komen vanuit mijn netwerk en via mond-tot-mond reclame bij mij terecht. De website dient eigenlijk alleen maar als visitekaartje.”

Voor de meeste ZZP’ers gaat deze redenering inderdaad op doordat hun website niet conversiegericht is opgezet én niet te vinden is op populaire zoekwoorden in Google. Deze  ZZP'ers ontvangen dus inderdaad vrijwel geen andere bezoekers dan de relaties die ze al kennen via de lokale ‘Open Coffee’ bijeenkomst. Dit is een typische  kip-en-ei-situatie. Immers, wat zou er gebeuren als de website wél conversiegericht was en goed te vinden  op populaire trefwoorden? Dan zou de website plots meer bezoekers trekken én die bezoekers omzetten in leads. De website zou wellicht zelfs de belangrijkste generator van nieuwe klanten zijn.

Kort gezegd wordt er door ZZP’ers vaak te weinig geld, energie en tijd geïnvesteerd om ervoor te zorgen dat hun website relevante bezoekers trekt én dat die bezoekers daadwerkelijk worden omgezet in leads.

In dit artikel staan 7 tips voor ZZP’ers die meer uit hun website willen halen.

1 Reserveer wekelijks tijd voor je website

De grootste fout die veel website eigenaren maken, is dat ze denken dat ze klaar zijn met de website als deze eenmaal online staat. Fout. Je moet elke week evalueren wat er goed ging, bedenken wat beter kan en je website blijven optimaliseren voor nog meer bezoekers en nog meer reacties. Alleen op die manier kan je van een gewone website een succesvolle website maken. Heb je hier geen tijd voor, dan kan je ervoor kiezen om een online marketing bureau in te huren om het voor je te doen. Jouw website moet je zien als een fysieke winkel, waarin je continu bezig bent met het her-inrichten van de etalage, het bedenken van aanbiedingen en het trekken van meer passanten naar je winkel.

2 Gooi dat zelfgemaakte logo overboord

Helaas gebeurt het nog opvallend vaak dat (beginnende) ZZP’ers hun logo- en huisstijl zelf tekenen of door de buurjongen in elkaar laten knutselen. Niet doen! Investeer minimaal € 500,- in het laten uitwerken van een écht professioneel logo en huisstijl door een vormgever. Het is de basis van je hele bedrijf dus daar moet je zeker niet op beknibbelen. Het logo én de huisstijl moeten vervolgens door de hele website terugkomen. Een goede huisstijl oogt professioneel, betrouwbaar en maakt je website in één keer een stuk succesvoller dan wanneer er een doe-het-zelf logo in de linkerbovenhoek staat. Wanneer je een nieuwe website laat bouwen kan de webdesigner je nieuwe professionele huisstijl op de juiste manier verwerken.

3 Stel het doel van je website vast

De meeste websites hebben één of meer van de volgende doelen: informeren, recreëren, enthousiasmeren en converteren. Ervan uitgaande dat jij nieuwe klanten wilt werven met je website, zal de nadruk moeten liggen op enthousiasmeren en converteren. Je wilt namelijk dat bezoekers contact met je opnemen. Dit kan via een formulier, door te bellen of door je een mail te sturen. Op elke pagina moet dus heel duidelijk te zien zijn wat er van de bezoeker wordt verwacht, namelijk: contact opnemen. Door vooraf heel goed je doel voor ogen te hebben zorg je ervoor dat elke pagina van je website goed is ingericht op dit doel. Wanneer je weet  welke informatie je wilt presenteren op je website en in welke volgorde, welke knoppen er in je navigatiemenu moeten komen.

4 Schrijf perfecte teksten, of laat ze schrijven door een professional

Ben je zelf niet zo goed in het schrijven van webteksten en zou je niet weten waar je moet beginnen? Schakel dan een tekstschrijver in. Bespaar hier niet op, want de teksten - maar ook de pagina-indeling van de website - bepalen in grote mate het succes van je website. De teksten moeten namelijk zoekmachinevriendelijk geschreven zijn én de bezoekers ervan overtuigen dat ze contact met je moeten opnemen. Daarbij mag de tekst niet te lang én niet te kort zijn. Een professionele tekstschrijver zorgt daarvoor.

5 Zorg voor opvallende call-to-actions

Call-to-actions zijn knoppen of links die jouw bezoekers aanzetten tot een actie. Die acties kunnen bijvoorbeeld zijn: het invullen van een contactformulier, het downloaden van een whitepaper, het bellen van een nummer of het starten van een chat. Ook kan je ervoor zorgen dat jij gebeld wordt zodra iemand op een telefoon-link klikt. Allemaal kansen om meer leads te genereren. Zorg ervoor dat je call-to-action knoppen goed opvallen. Geef ze dus een opvallende kleur die afwijkt van de huisstijl.

6 Investeer in online-marketing

Wanneer de website een prachtige uitstraling, logische indeling, geweldige teksten en goed uitgedachte call-to-actions heeft is het tijd om bezoekers naar de website te trekken. Om je maar alvast uit de droom te helpen: die komen niet vanzelf. Dit gaat tijd, energie en geld kosten. Net als bij een fysieke winkel moet je flink je best doen om je website bekend te maken bij jouw doelgroep.

Een manier hiervoor is om te adverteren op veel gezochte zoektermen in Google. Jouw Google Ads advertentie wordt dan boven de ‘gewone’ zoekresultaten getoond wanneer iemand zoekt op een trefwoord waarop jij gevonden wilt worden. Je betaalt bij Google Ads alleen als er daadwerkelijk op jouw advertentie wordt geklikt. Daarnaast is het verstandig om elke week/dag bezig te gaan met het aanmaken van landingspagina’s en het verzamelen van links naar jouw website. Hoe meer relevante links naar jouw website verwijzen, hoe belangrijker Google jouw website vindt en hoe hoger je dus zal scoren in de zoekmachine. SEO omvat echter veel meer dan bovenstaande korte uitleg. Google maar eens op ‘tips zoekmachine optimalisatie’ of ‘seo tips’ om erachter te komen hoe je zelf je website hoger in Google kan krijgen. Uiteraard kan je er ook voor kiezen om de werkzaamheden uit te besteden aan een SEO-bureau.

7 Wees bereikbaar en volg op!

Wanneer je website inderdaad leads genereert in de vorm van ingevulde formulieren, telefoontjes en bel-mij-terug verzoeken, dan is het uiteraard ook belangrijk dat je de leads goed en snel opvolgt. Dat klinkt logisch, maar de ervaring leert dat veel ZZP’ers overdag weinig tijd hebben om de telefoon op te nemen of de verzoeken via de website te beantwoorden. Toch is het belangrijk om dit snel en consequent te doen. Mocht je echt geen tijd hebben, huur dan een telefonische assistent in die in ieder geval de telefoontjes kan aannemen en enkele schriftelijke verzoeken kan oppakken. Mensen die via je website een reactie achterlaten verwachten namelijk binnen no-time een reactie en wachten niet tot jij ‘s avonds of zelfs de volgende ochtend tijd hebt om hen terug te bellen. Dan zijn ze al verder gaan zoeken naar een bedrijf dat wel meteen reageert.

Ook toe aan een succesvolle website?

Ben jij ook toe aan een nieuwe website met een fantastische vormgeving, een logische indeling en call-to-action knoppen die ervoor zorgen dat je bezoekers contact met je opnemen? Wellicht kunnen wij je daarbij helpen. Bekijk hier het speciale ZZP-Nederland website aanbod.

Joost Klein

Joost is mede-eigenaar van VrijdagOnline. Hij werkt als projectmanager en houdt zich bezig met sales, online marketing en zoekmachineoptimalis

Deel deze pagina: