(050) 700 1950
Stuur een bericht

De fundering van jouw social media success. Content! (stap 3 van 6)

Social Media

Het succesvol inzetten van social media draait uiteindelijk om de berichten die je plaatst (ook wel content genoemd). Als de berichten die je plaatst niet passen bij het platform en/of wanneer de inhoud niet goed is heeft het allemaal geen zin. In deel drie van mijn blog-reeks over social media zal ik je uitleggen hoe je met content moet omgaan.

Content

Content voor jouw social media kanalen kan je op twee manieren indelen: Content curatie (informatie van het web doorgeven) en content creatie (zelf blogs schrijven, video’s maken etc.). Een ideale verhouding hierin is 40% gecureerde content en 60% gecreëerde content.

Maar waarom zou je eigenlijk informatie gaan delen? De concurrent kijkt toch ook mee?

Omdat het simpelweg een van de weinige manieren is om überhaupt nog onder de aandacht te komen. In de overvloedige wereld waarin we leven, hebben mensen geen behoefte meer aan nog meer reclame en verkooppraatjes. We hebben wel behoefte aan antwoorden. Antwoorden op vragen die jij vanuit jouw expertise zeker hebt! Door deze antwoorden te gaan verspreiden word je herkend op je expertise. Ga maar na. Wie vind je leuker? Degene die gewoon een antwoord geeft op je vraag of de degene die je meteen iets probeert te verkopen?

Relevante content creëren en delen is dus steeds belangrijker om business te doen! Maar hoe pak je dat aan?

Content creatie

Content creëren waarbij jouw expertise getoond wordt is net als een oude dieselmotor. Het duurt even voor je op gang bent maar daarna loopt het gesmeerd. Heb je geen idee waar je het over moet hebben? Bekijk dan eens de volgende tips:

  • Waar heeft de markt het over? Wat zie je in het nieuws, lees je in vakbladen en hoor je van klanten, collega’s en je concurrenten. Wat is jouw visie daarop en hoe kunnen problemen in jouw ogen het beste worden opgelost.
  • Bekijk via Google Analytics eens welke woorden mensen in Google intypen als ze op je site terecht komen. Vraag ook eens aan je webbouwer (of zoek even op Google keyword tool) welke woorden (die te maken hebben met jouw vakgebied) vaak worden ingetoetst op Google.

Dit geeft je een idee tegen welke problemen jouw doelgroep aanloopt. Creëer hieromheen content in de vorm van tekst, video of foto.

Content curatie

Content curatie is iets minder waardevol maar gaat wel een heel stuk sneller. Je leest ergens op het web een artikel of bekijkt een video en denkt “Hé dat zouden mijn klanten ook moeten weten!”. Je kunt de link gaan delen op een van de platformen waarop jij zichtbaar wilt zijn. Plaats niet alleen de link maar vertel ook waarom je het deelt. Wat heb jij uit het artikel of de video gehaald wat lezen of kijken de moeite waard maakt?

Om aan deze content te komen heb je wellicht wat aan de volgende tips.

  • Monitor verschillende websites met Feedly. Dit is een programma waar je enkele tot tientallen websites op één plek kunt bekijken. (ook wel RSS feed genoemd)
  • Via de tool Nuzzel krijg je elke dag een mail met de artikelen die het meest relevant waren bij de mensen die jij volgt op Twitter. Een samenvatting van niet te missen artikelen dus.
  • Schrijf je in voor nieuwsbrieven van leveranciers, branche organisaties.

Zie je iets wat je aanspreekt? Doe eens sociaal en verspreid die kennis op social media. Je doelgroep zal je gaan herkennen als een expert die zijn kennis deelt.

Succes met het creëren en vinden van content! In de volgende blog bekijken we op welke kanalen je deze content het beste kunt plaatsen.


Martijn Holtes

Martijn is social business consultant bij Just Connecting en verkent de wereld van nieuwe communicatie. http://www.justconnecting.nl/

Deel deze pagina: