(050) 700 1950
Stuur een bericht

Doelgroepen op social media. Waar bereik jij je doelgroep? (stap 2 van 6)

Social Media

In het vorige artikel heb je gelezen hoe jij je doelstellingen op het gebied van social media bepaalt en hoe je daar vervolgens mee omgaat. De tweede stap is het bepalen en in kaart brengen van je doelgroepen. Wie wil je bereiken? Waarom wil je hen bereiken? Waar kan je hen bereiken? Dit zijn de drie vragen waar je een antwoord op moet hebben

Stap 2: Wie wil je bereiken?

Dit kan je klant zijn maar denk ook eens verder. Social media zijn open en transparant en de kans is groot dat niet alleen jouw (potentiële) klanten jouw berichten voorbij zien komen. Heb je te maken met de directe omgeving? Wil je betrouwbaar overkomen op leveranciers? Werk je aan je algehele reputatie om via netwerken opdrachten binnen te krijgen? Pak pen en papier en maak twee kolommen.

Kolom 1 is de directe doelgroep. Deze mensen zijn de belangrijkste mensen voor jouw bedrijf. Meestal zijn dit je klanten maar bijvoorbeeld ook netwerkcontacten die je aan business kunnen helpen.

Kolom 2 is de indirecte doelgroep. Deze mensen zullen niet direct diensten of producten bij je afnemen maar je hebt er wel mee te maken. Denk daarbij aan de buurt als je een bedrijf hebt wat enige overlast kan veroorzaken. Denk aan de gemeente of instanties die je wellicht nodig hebt. Denk aan de media die jouw verhaal wellicht een keer wil oppikken.

Waarom wil je hen bereiken?

Nu je de doelgroepen in kaart hebt gebracht is het belangrijk te bepalen waarom je hen wilt bereiken. Zijn het je klanten dan is het antwoord waarschijnlijk omzet. Doe in dat geval even een stapje terug. Je klanten kan je bereiken via social media, maar dan moet het voor hen wel interessant zijn. Een beter antwoord is in dit geval: Ik wil (potentiële) klanten bereiken om meer “top of mind” te zijn zodat zij bij eigen vragen, en vragen uit hun netwerk, eerst aan mij denken.

De indirecte doelgroep is niet minder belangrijk. Laat zien wat je allemaal doet om transparanter te zijn naar je omgeving. (let wel even op dat de concurrent mee kan kijken) Ga aan de slag met blogs om je verhaal te vertellen. Wellicht kan je een krant of vakblad zover krijgen om een van je blogs op te nemen, of een interview te doen.

Waar kan je hen bereiken?

Met het beantwoorden van deze vraag lopen we al een beetje voor op de blog over platformen. Waar kan je deze mensen terug vinden? Denk aan de verschillende social media platformen, maar denk ook aan het offline netwerken. Bij welke evenementen kom je deze mensen tegen? Welke business clubs bezoeken zij en waar zijn zij online vertegenwoordigd?

Zit je in de business to business dan zijn LinkedIn en Twitter de platformen waar je het beste kunt beginnen. Heb je een particuliere doelgroep? Ga dan aan de slag met Facebook en Twitter. Heb je een “jonge” doelgroep (20 tot 35)? Dan moet je zeker naar Instagram en Snapchat gaan kijken.

Succes met het bepalen en vinden van je doelgroepen! In de volgende blog kijken we naar je contentstrategie!