(050) 700 1950
Stuur een bericht

Drie belangrijke ondernemerskwaliteiten

Stel, je gaat starten. Wat zijn dan de drie belangrijkste ondernemerskwaliteiten? Natuurlijk is geen een zzp’er hetzelfde, dus deels zijn die kwaliteiten afhankelijk van je business. Toch zijn er wel drie belangrijke ondernemerskwaliteiten te bedenken die voor elke bedrijf van belang zijn: doorzettingsvermogen, reflecterend vermogen en creativiteit.

Doorzettingsvermogen

Vroeger wilde ik net als zovelen gitaar leren spelen, maar ik haakte al snel af. Feesten was leuker dan elke dag een instrument moeten beoefenen. Ik had gewoon nog niet voldoende doorzettingsvermogen ontwikkeld. Als ondernemer moest ik wel. Zeker in de jaren dat het slecht ging met mijn bedrijf, was doorzetten noodzaak omdat ik anders moest stoppen. Dit laatste wilde ik niet, want ik kan als werknemer in geen enkele functie al mijn talent kwijt. Door mijn doorzettingsvermogen wist ik het tij te keren. Het leuke is: ik heb onlangs ook het gitaar spelen opgepakt. Doorzettingsvermogen kun je ontwikkelen. Gewoon door door te zetten. En daar heb je ook privé dus enorm veel aan!

Reflecterend vermogen

Kunnen evalueren en hand in eigen boezem kunnen steken is belangrijk. Wat ging er goed bij een opdracht en wat niet? En wat kan ik ervan leren? Hoe kan ik voortaan iets anders doen? Welke kwaliteiten of vaardigheden ontbeer ik en moet ik inhuren of - al dan niet met hulp - ontwikkelen? Zonder reflecterend vermogen doe je altijd hetzelfde. En elke dag hetzelfde liedje horen, betekent dat je doelgroep misschien een keer van radiozender wisselt. Reflecteren betekent dus ook in contact blijven met je doelgroep. Hoe zien ze je? Hoe reageren ze op je diensten? Wat kan jij beter doen en wat kun je beter laten?

Creativiteit

Net als doorzettingsvermogen kun je creativiteit ontwikkelen. Het zit echt allemaal in ons. Kijk om te beginnen maar eens om je heen. Hoe gaan andere ondernemers om met hun creativiteit? Wat voor marketingacties passen ze toe en hoe kan ik dit eventueel vertalen in een eigen uniek concept? Maar ook: ik merk dat een product niet aanslaat. Ben ik creatief genoeg om een nieuw product te bedenken of ga ik met behulp van doorzettingsvermogen een andere strategie toepassen om alsnog anderen blij te maken met dit product? Drie uitgevers durfden mijn boek niet aan, het zou ‘te persoonlijk’ zijn en een te gewaagde vorm hebben. Ik vond mijn vorm juist onderscheidend en wilde niet zo’n standaard zzp-boek, daarvan zijn er al genoeg. Dus zette ik door, publiceerde het zelf en bedacht mijn eigen PR-plan. Dit resulteerde in megaveel media-aandacht en lovende reviews van zzp’ers die zich erin herkenden. Creativiteit was mijn redding!

 

Tot slot

Hopelijk is het duidelijk dat deze drie ondernemerskwaliteiten je heel ver kunnen brengen. Zonder doorzettingsvermogen krijg je geen resultaat. Zonder reflecterend vermogen vind je nooit uit wat je nodig hebt om betere resultaten te bereiken. En zonder creativiteit is het lastig om bij je doelgroep de aandacht te trekken en het vast te houden. 

Alexandra Smith

Alexandra Smith: Auteur 100 dagen dankbaarheid en eigenaar van Fabel

Deel deze pagina: