Gratis leads via Google voor zzp’ers

Ondernemen

De vele zzp’ers die roepen: “Ik haal mijn klanten uit mijn netwerk” weten wij altijd te verbazen door hen te laten zien hoe vaak er wordt gezocht op - voor hen - belangrijke trefwoorden. Vaak duizenden zoekopdrachten per maand. Een doelgroep die je als zzp’er graag zou moeten willen bereiken tenzij je al omzet genoeg hebt. Maar dat meer leads genereren ook gratis kan - door het toepassen van slimme SEO-technieken - weten veel zzp’ers vaak niet. In deze blog geven we 5 tips om jouw doelgroep makkelijk te bereiken via Google Search.

​​​​​​​1: Weet waarop je gevonden wilt worden

Voordat je ook maar iets gaat doen is het belangrijk dat je weet waar jouw doelgroep op zoekt. Via de keyword finder van Google kan je makkelijk zien waar jouw doelgroep op zoekt en DUS welke trefwoorden moeten worden gebruikt op jouw website. Zoek maar eens 25 trefwoorden uit waarop jij wel gevonden zou willen worden en bedenk wat je allemaal over dat onderwerp zou kunnen schrijven...

2: Elke week 1 artikel op je website

Schrijf elke week 1 blogartikel of landingspagina (van minimaal 300 woorden) over jouw dienstverlening en plaats deze op je website. Schrijf hierbij over alles wat JIJ interessant vindt (voor jouw doelgroep) en schrijf op een toegankelijke en interessante wijze. Schrijf voor jouw doelgroep en niet voor Google. Na 1 jaar zal je maar liefst 52 artikelen hebben die - automatisch - heel veel bezoekers zullen trekken. Na 2 jaar heb je ca. 100 pagina’s die samen enorm veel bezoekers zal trekken. Feitelijk geldt: Hoe meer hoogwaardige artikelen jij op je website hebt staan, hoe meer relevante bezoekers je op je website zult ontvangen.

3: Elke week 1 post op social media

Niks is zo dood als een bedrijf dat niet actief is op social media. Als je niet actief bent op social media kan men denken dat je niet meer actief bent, of in het minste geval niet zo veel te melden hebt. Nu je toch elke week een leuke blog schrijft, kan je deze mooi delen op social media. Bij voorkeur Linkedin. Je bedrijf zal na 1 jaar meer volgers en kliks naar de website hebben dan ooit tevoren. En wedden dat daar potentiële klanten tussen zitten?

4: Zorg voor linkjes naar jouw website

Google bepaalt jouw positie in de zoekresultaten onder andere aan de hand van het aantal - en soort links dat naar jouw website verwijst. Stel dat websites zoals: nu.nl, volkskrant.nl en dwdd.tros.nl een linkje naar jouw website hebben, waarbij zij het woord ‘professionele zzp’er’ klikbaar maken zodat deze uitkomt op jouw pagina: “professionele zzp’er”, dan is het 100% zeker dat je heel hoog gaat scoren ten opzichte van jouw concurrenten die zo’n linkje niet hebben. Zorg er dus voor dat andere websites (startpagina’s, leveranciers, collega’s, partners, nieuwsbladen etc.) zo veel mogelijk linkjes naar jouw website plaatsen, waarbij dat ene trefwoord aanklikbaar is. Dat kan vaak gratis: gewoon even bellen en mailen! Wedden dat je nog meer bezoekers ontvangt?!

5: Optimaliseer je pagina’s m.b.v. SEO-software

Uiteraard heb je je 52 artikelen per jaar zorgvuldig geschreven en ben je zo slim geweest om de gewenste trefwoorden (zie tip 1) te verwerken in je titels, subtitels en bodytekst. Maar toch kan het zinvol zijn om met behulp van SEO-software te analyseren en verbeteren. Dat kan met de SEO toolbar, of voordelige software zoals SE Ranking Hiermee kan je zien wat je nog kan aanpassen aan je artikelen om nog meer bezoekers naar je site te krijgen.

6: Als wij het kunnen, kan jij het ook!

Wanneer je bovenstaande consequent en goed volhoudt zal je binnen afzienbare tijd enorm veel potentiële klanten via je website bereiken. Natuurlijk zullen ze niet allemaal meteen om jouw diensten staan te springen, maar ze hebben je wel even ‘ontmoet’. Ze hebben misschien je website opgeslagen in hun favorieten of je nummer opgeslagen in hun telefoon. Wij (VrijdagOnline) hebben inmiddels meer dan 400 artikelen en landingspagina’s geschreven en ontvangen dagelijks tientallen leads via onze website. Helemaal gratis. Als wij dat kunnen, dan kan jij dat ook. En anders mag je ons bellen ;-)

Joost Klein

Joost is mede-eigenaar van VrijdagOnline. Hij werkt als projectmanager en houdt zich bezig met sales, online marketing en zoekmachineoptimalis

Deel deze pagina: