Blog

Hoe groot is jouw sociaal kapitaal?

Als zelfstandig professional weet jij allang dat internet en social media een belangrijk onderdeel vormen van jouw marketing. Het is echter niet altijd duidelijk wat deze inzet jou daadwerkelijk oplevert. Social media geven je de mogelijkheid om de “hele wereld” te bereiken, maar is dat dan ook echt noodzakelijk? Je vraagt je wellicht af wat al die tweets, likes en connecties je nou eigenlijk opleveren.

Social media is net als offline netwerken een kwestie van geduld en zorgen dat je op de inhoud onder de aandacht komt. Stel je eens voor dat je op een netwerk meeting staat en er komt een man op je af. “Mijn naam is Martijn Holtes en ik adviseer ondernemers hoe zij social media moeten inzetten. Hier is een flyer en als je nog vragen hebt dan kan je me mailen!” De kans dat je daadwerkelijk contact opneemt is vrij klein, sterker nog de kans is groot dat je denkt “Social media is een goed idee, maar niet met hulp van die salesman!”

Verkopen zonder eerst context op te bouwen is gedoemd te mislukken. Het bewijs vind je terug in het dalende succes van telemarketing en koude acquisitie. Toch is het opvallend hoeveel ondernemers dit gedrag op sociale media vertonen. Veel berichten zijn verkoop gericht en bieden weinig tot geen inhoud voor de lezer.

Als je wilt dat social media jou sociaal kapitaal oplevert moet je het anders aanpakken. Sociaal kapitaal houdt in dat je een netwerk opbouwt en bij dit netwerk je gunfactor verbetert. Zij weten jou te vinden bij vragen waar jij vanuit jouw expertise antwoord op kunt geven (dienstverlening of je product) maar ook sturen zij mensen uit hun netwerk naar je door! Hoewel dit sociaal kapitaal niet in euro’s uit te drukken is snapt elke professional dat een breed netwerk waarin je bekend staat om je expertise uiteindelijk leads, klanten en omzet gaat opleveren.

Je bouwt dit kapitaal op door meer te geven dan je gevraagd wordt. Deze benadering is totaal anders dan de commerciële “voor wat hoort wat” cultuur waarin we leven. Het is in de drukke wereld waarin we leven echter één van de weinige manieren om je daadwerkelijk te blijven onderscheiden van je concurrenten. Vrolijk mee tweeten met de rest levert velen van ons niets op, maar waarde toevoegen door een deel van je kennis weg te geven des te meer.

Kennis alleen is tegenwoordig niet meer een onderscheidende factor. Internet heeft veel kennis toegankelijk gemaakt voor iedereen. Wat je met die kennis moet doen en hoe je dit in kunt zetten in de praktijk is echter een hele andere vaardigheid. Juist hier kun jij met jouw product of dienst onderscheidend zijn. Door een deel van je kennis te delen in een blog, video, podcast of andere vorm van media kom je op de inhoud onder de aandacht.

De praktische toepassing van deze kennis kan je vervolgens gaan verkopen aan de doelgroep die al weet dat jij van waarde kunt zijn. Je hebt dit immers al bewezen!

Succes!

Geplaatst op 19 februari 2016 door Martijn Holtes

Martijn is social business consultant bij Just Connecting en verkent de wereld van nieuwe communicatie. http://www.justconnecting.nl/