Blog

Hulp bij (online) starten!

Je schrijft je in bij de Kamer van Koophandel. Van dit moment mag je natuurlijk best even genieten. Hoera! Bij zelfstandig ondernemen komt best wat kijken als je het vergelijkt met een standaard 9-tot-5 baan. Denk alleen al aan alle verantwoordelijkheden die je hebt. Je bent plots ook verantwoordelijk voor de gehele marketing, acquisitie, sales en tja, wat eigenlijk niet?

Ondernemen is ook in het diepe springen. Want waar begin je nu precies mee? Ga je voortvarend van slag om deals te scoren, of ga je misschien wel een marketingplan maken? Ik vind het persoonlijk fijn om een goede basis te leggen voor mijn bedrijf. En nu is je vraag natuurlijk; wat bedoel je nou precies met ‘basis’? Je ontkomt er tegenwoordig niet meer aan; alles gebeurt online. Van het aanvragen van een zakelijke bankrekening tot het sluiten van een deal. Om online goed voor de dag te komen help ik je graag op weg, zodat jouw bedrijf online presentabel is.

Een domeinnaam aanvragen

Een domeinnaam. Je zal er vast weleens van hebben gehoord. Het overkoepelend register van domeinnamen, SIDN, geeft de volgende definitie:

Een domeinnaam is een unieke naam op internet. Onze domeinnaam is sidn.nl. Meestal worden domeinnamen gebruikt voor websites. Maar je kunt ook een domeinnaam aanvragen voor een persoonlijk mailadres.

Voorbeelden van domeinnamen zijn o.a.: www.jouwbedrijf.nl/www.jouwbedrijf.com/ www.jouwbedrijf.eu

In de bovenstaande voorbeelden zie je dat er aan het einde respectievelijk .nl/ .com/ .eu wordt genoemd. In de computerwereld worden dit ook weleens ‘TLD’s’ genoemd (top level domains). Er zijn talloze extensies beschikbaar om te registeren. De ene extensie is duurder dan de ander, maar over het algemeen kun je voor 2 tientjes per jaar gemakkelijk een .nl domeinnaam bestellen.

Er zijn verschillende spelers op het gebied van domeinnamen. Hieronder een lijst waar ikzelf positieve ervaringen mee heb. Ik let altijd op een goede prijs/-kwaliteitverhouding.

www.transip.nl
www.vimexx.nl
www.hostnet.nl

Let wel op dat als een domeinnaam eenmaal geregistreerd is door een andere partij c.q. persoon, jij deze domeinnaam niet kan registreren.

Veelal hoor ik klanten vaak zeggen dat ze recht op een domeinnaam hebben, omdat zij nu eenmaal onder deze handelsnaam staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Helaas; die vlieger gaat niet op. Elke persoon of organisatie mag een willekeurige domeinnaam vastleggen. Let dus op voor kapers op de kust, en registreer zo snel mogelijk jouw domeinnaam. Ben je een ambitieuze ondernemer en wil je ooit internationaal gaan? Vergeet dan niet een .com-domeinnaam te registreren.

Moraal van het verhaal; heb je bedacht wat je bedrijfsnaam wordt, registreer zo snel mogelijk jouw domeinnaam zodat deze niet in handen van iemand anders terecht komt!

Professioneel en zakelijk mailen

Nu je jouw domeinnaam hebt geclaimd staat de mooie onlinewereld op je te wachten! Maar wat

heb je nou aan een domeinnaam zonder e-mail?

Genoeg ondernemers mailen nog met een Gmail- of Hotmailadres. Het is mij persoonlijk een doorn in het oog. Als je een beetje professioneel voor de dag wilt komen mail je vanaf een info@jouwbedrijfsnaam.nl e-mailadres. Doe je dat niet, dan kom je niet professioneel over.

Gelukkig is het niet heel moeilijk om e-mail aan jouw domeinnaam te koppelen. In veel gevallen kun je bij de partij terecht waar je jouw domeinnaam hebt geregistreerd. Meestal heb je voor nog geen tientje in de maand professioneel jouw e-mail geregeld. Zodra je dit hebt geregeld kun je het e-mailaccount op al je apparaten gebruiken. En het mooie is; alles werkt synchroon wanneer je gebruik maakt van IMAP of Exchange. Als je een e-mail ontvangt, ontvang je deze op alle apparaten. Verwijder je een e-mail, dan is die ook op alle apparaten verwijderd.

Je kan ook terecht voor zakelijke e-mail bij Google en Microsoft. Google beidt haar Gsuiteabonnement, en zo biedt Microsoft Office 365 aan. Beide pakketten bieden vergelijkbare functies. Naast je e-mail krijg je boordevol extra’s zoals online opslagruimte en nog legio andere mogelijkheden. Zeker het overwegen waard!

Welke provider je ook kiest; vanaf nu kom je professioneel voor de dag en kun je e-mail verzenden en ontvangen met jouw zakelijke e-mailadres!

De wondere wereld van Social Media

Het beïnvloedt tegenwoordig ons dagelijkse leven; Social media. Waar we normaliter een gezellig gesprek voerden in de bus, zitten we tegenwoordig in onze eigen ‘sociale’ wereld de nieuwtjes te checken op Facebook, Instagram of Twitter. En als jij een eigen onderneming bent gestart zal je er ook niet aan ontkomen; het gebruiken van Social Media.

Ik zie nog steeds ondernemers gebruik maken van hun persoonlijke account om zakelijke uitingen te doen. Natuurlijk hartstikke leuk, want zo bereik je snel familie, vrienden en andere bekenden. Toch kies ik ervoor om privé- en zakelijk gescheiden te houden. Niet elke klant hoeft namelijk te weten waar ik nu weer uit eten ben geweest.

Gelukkig bieden al deze platformen daarvoor een oplossing. Je kunt namelijk op elk platform wel een zakelijk account of pagina aanmaken. Dat biedt veel voordelen ten opzichte van een privéaccount. Zoals gezegd houd je zo zakelijk en privé gescheiden, maar je kunt beter zakelijke statistieken uitlezen. Zo kun je bij Facebook zien hoeveel bezoekers er op je pagina zijn geweest. Daarnaast bieden Instagram en Facebook de mogelijkheid te adverteren.

Dus aarzel niet, en maak een pagina of zakelijk account aan voor jouw bedrijf!

Het belang van een website

In deze tijd is een professionele website niet meer weg te denken. Volgens wat stoffige statistieken (2009, CBS) blijkt dat ruim 82% van alle bedrijven in Nederland een website hebben. Inmiddels zijn we zo een 10 jaar verder en is het niet hebben van een website een fiasco voor je bedrijf. Waarom, zal je denken? De voordelen van een professionele website voor jouw bedrijf opgesomd:

• Zonder website ben je niet meer interessant voor potentiële klanten. Zij doen liever zaken met een bedrijf welke een professionele website heeft.

• Bestaande klanten willen graag snel contact met je opnemen - als dat een keer nodig is. Heb je geen website, dan is de kans aanwezig dat men moeite moet doen om jouw telefoonnummer of e-mailadres te vinden. Die moeite bespaar je ze liever.

• Misschien heb je voor de komende maanden, dan niet jaren genoeg werk. Geen website nodig, is dan een logische gedachte. Maar er is een moment dat de continue stroom van werk stagneert. Zonder website is een lastige opgave nieuwe klanten te trekken.

• Een website is het visitekaartje van jouw bedrijf. Zonder visitekaartje aankomen op een netwerkborrel is even erg als een bedrijf zonder website.

Mijn oprechte advies; kies de juiste partij welke een professionele website maakt voor jouw bedrijf. De investering is meestal snel terugverdient. De kosten van een website lopen uiteen van € 500,00 tot soms weleens € 50.000,00. Het is maar net wat je precies wilt en hoever je wilt gaan.

Sinds kort is er een nieuw concept gelanceerd welke bedrijven in staat stelt een professionele website te laten maken voor slechts € 69,00 per maand. Ideaal voor starters en ZZP’ers die nog geen groot budget hebben, maar wel professioneel voor de dag willen komen.

Visitekaartjes, enveloppen en briefpapier

Als je alles geregeld hebt wat eerder genoemd is doe je het al voortreffelijk. Je hebt een domeinnaam, zakelijk e-mailadres en een mooi vormgegeven website. Chapeau!

Wil je het gelijk helemaal op-en-top hebben geregeld? Laat dan jouw visitekaartje, envelop en briefpapier ook gelijk ontwerpen. Er zijn legio DTP’ers die dit aanbieden. Heb je nog geen logo of überhaupt een huisstijl? Ook dit laat je ontwerpen. Er zijn ook genoeg aanbieders die een totaalpakket aanbieden, inclusief ontwerp van jouw logo, briefpapier en visitekaartje.

Als jouw huisstijl ontwikkeld is kun je bijvoorbeeld offertes maken met jouw briefpapier. Vraag de ontwerper om een Word-sjabloon met daarin jouw briefpapier verwerkt. Zo kun je gemakkelijk en eenvoudig professionele offertes opstellen, maar bijvoorbeeld ook facturen of overige brieven. Wanneer de ontwerper alles heeft geleverd kun je ook drukwerk gaan bestellen. Populaire en voordelige aanbieders zijn bijvoorbeeld: Drukzo en Drukland.

Voor weinig geld heb je al goede visitekaartjes, briefpapier en enveloppen. Vanaf dan kun je dus jouw facturen en offertes per post toesturen - en professioneel voor de dag komen. Denk je liever aan het milieu, dan verstuur je dit soort zaken natuurlijk per e-mail.

Geplaatst op 2 oktober 2019 door Jordy Boutier

Eigenaar en oprichter van Webprepare, zorgeloos online.