Blog

Jouw boodschap op social media. Waar en hoe? (stap 4 van 6)

Social media kanalen

Er zijn zoveel gave en interessante platformen waar jij als zelfstandig professional gebruik van kunt maken. Het zijn er veel te veel om ze hier allemaal te behandelen. Daarom behandelen we in deze blog “The big 4” en Instagram en Snapchat?

LinkedIn

Voor de meeste zelfstandig professionals het belangrijkste platform. LinkedIn gebruik je vooral als je in de B2B opereert. Behalve dat je met je profiel je zichtbaarheid en expert status kunt verbeteren, biedt het platform ook een schat aan informatie.

Gebruik bijvoorbeeld eens de geavanceerde zoekfunctie die je naast de zoekbalk ziet staan. Je kunt nu op functietitel, bedrijfsnaam en regio zoeken. Een perfecte manier om een lead lijst samen te stellen!

Ook kan je gebruik maken van LinkedIn Longpost’s waarmee je op je eigen profiel blogs kunt publiceren. LinkedIn neemt deze blogs ook mee in de zoekresultaten. Jouw doelgroep kan dus relatief gemakkelijk jouw inhoudelijke blogs terug vinden en kennis nemen van je expertise.

Twitter

Twitter heeft te kampen met dalende gebruikersaantallen. Maar met minimaal 2.2 miljoen Nederlandse gebruikers is het nog steeds een serieuze speler in het social media landschap.

Het voordeel van Twitter boven alle andere platformen is dat het openbaar en doorzoekbaar is. Via de zoekfunctie van Twitter kan je zoeken op trefwoorden die aansluiten bij jouw dienstverlening. Je kunt direct op deze tweets reageren. Iets wat tot nu toe bij nog geen enkel ander platform van dit formaat mogelijk is.

Facebook

Met bijna 10 miljoen Nederlandse gebruikers is dit platform veruit de grootste van Nederland. Facebook wordt vaak ingezet door bedrijven die producten of diensten voor consumenten verkopen, maar ook voor meer business georiënteerde producten en diensten is het een perfect platform. Houd bij je boodschap op Facebook vooral rekening met de manier waarop mensen het gebruiken. Je doelgroep is er zeker op aanwezig maar dat is vaak in hun vrije tijd. Maak de boodschap op Facebook dus vooral luchtig met wellicht een vleugje humor.

YouTube

Een platform dat je vooral ondersteunt in vindbaarheid. Op YouTube kan je video’s plaatsen waar mensen op kunnen reageren. Echter gebeurt dit zakelijk gezien niet zo heel erg vaak. Het is wel een perfecte centrale plek om al je video materiaal te verzamelen.

Instagram en Snapchat

Instagram

Een platform dat draait om foto’s en korte video’s. Instagram is in Nederland op dit moment groter dan Twitter. Op het platform wordt door jongeren en jong volwassenen steeds meer tijd besteed. Het is niet mogelijk om links naar andere websites toe te voegen. Daarmee is het platform vooral goed om aan je (personal) branding te werken en te laten zien wat je allemaal doet.

Snapchat

Het nieuwste hippe upcoming platform. Snapchat biedt je de mogelijkheid om foto’s of korte video’s naar je contacten te sturen. Deze content verdwijnt na een aantal seconden en is daarna ook niet meer terug te vinden. Het platform staat in Nederland nog in de kinderschoenen maar ziet een enorme groei bij gebruikers tussen de 25 en 40. Dit is er dus een om goed in de gaten te houden.

In de volgende blog kijken we welke tools je kunnen helpen bij je social media activiteiten.

Geplaatst op 21 juli 2016 door Martijn Holtes

Martijn is social business consultant bij Just Connecting en verkent de wereld van nieuwe communicatie. http://www.justconnecting.nl/