Blog

Social Media inzetten? Waar sta je nu en waar wil je naartoe? (stap 1 van 6)

Als zelfstandig professional zet jij social media vast al in om je diensten of producten onder de aandacht te brengen. Maar heb je weleens nagedacht wat het eigenlijk moet opleveren?

In de aankomende blogreeks neem ik je mee door de 6 stappen van een social media strategie voor ZZP’ers, te beginnen met de doelstellingen.

Stap 1: Doelstellingen

Welke doelstellingen heb jij bepaald voor social media? Waaraan moeten al die berichten gaan bijdragen en wanneer is het een succes? Om een beter inzicht te krijgen is het goed om voor jezelf eens op papier te zetten wat jij uit je social media activiteiten wilt halen. Enkele voorbeelden van doelstellingen zijn:

  • Ik wil ….% meer bezoekers op mijn site via social media.
  • Het bereik onder mijn doelgroep op social media moet binnen 6 maanden met ….% gestegen zijn.
  • Ik wil in de aankomende 6 maanden via social media in contact zijn geweest met minimaal … partijen in de omgeving die relevant zijn voor mijn business.
  • Ik wil minimaal … aantoonbare leads via social media krijgen.

Rapportage

Stel na deze brainstorm een korte rapportage op waarbij je bekijkt hoe jij en je concurrent(en) er nu op verschillende kanalen bijstaan. Je kunt o.a. de volgende punten hierin meenemen:

  • Heb ik gebruik gemaakt van alle velden en mogelijkheden die een profiel of pagina op een platform mij biedt?
  • Hoeveel fans, volgers en connecties heb ik op de verschillende platformen?
  • Hoeveel interactie is er op de berichten?

Je analyseert deze vragen voor je eigen profielen maar ook bij je concurrent. Wat doen zijn beter of slechter en wat kan jij daarvan leren? Je krijgt een goed beeld waar jij staat t.o.v. de concurrentie.

Nu weer terug naar je doelstellingen. Zijn er nieuwe bijgekomen naar aanleiding van je rapport? Zijn je doelstellingen wel realistisch? Als jij binnen zes maanden 50 nieuwe leads wil krijgen via social media, maar binnen de branche is er bijna geen activiteit, dat moet je  wellicht toch je doelstelling wat naar beneden bijstellen.

Maak nu een keuze uit de 2 of 3 belangrijkste doelstellingen. Deze social media doelstellingen moeten bijdragen aan jouw bedrijfsdoelstellingen. Het moet het doel of ook wel het “waarom” van jouw organisatie gaan ondersteunen.

Vervolg

Heb je het helder? Mooi. Dan is het tijd om aan de slag te gaan. Dit doe je door de volgende fases door te lopen:

Ontdekken

Welk platform werkt voor jou, welke boodschap slaat aan bij de doelgroep, welke connecties dragen bij aan het halen van je doelen. In deze fase bestaat er geen goed of fout. (wel je gezond verstand blijven gebruiken) Testen, klooien, proberen en uitvinden wat werkt.

Elimineren

Nadat je minimaal 3 maanden lekker hebt zitten spelen wordt het tijd om de balans op te maken. Wat werkte wel en wat niet. Bekijk welke berichten veel reacties en clicks kregen. In de volgende blogs leg ik je uit met welke software je dit kunt achterhalen. Google Analytics en de statistieken op de verschillende platformen geven je echter vaak al veel inzicht.

Uitvoeren

Time to get serious! Je weet wat wel en niet werkt en zet vervolgens vol in op de successen! Ging het bloggen goed? Vooral mee doorgaan! Was Twitter niet jouw ding en leverde het niks op? Lekker mee stoppen.

Bovenstaand is een korte omschrijving van een van de lastigste activiteiten voor ondernemers. Het is echter zeker de moeite waard hier tijd en energie in te stoppen! Bezint eer gij begint ;-)

Geplaatst op 29 juni 2016 door Martijn Holtes

Martijn is social business consultant bij Just Connecting en verkent de wereld van nieuwe communicatie. http://www.justconnecting.nl/