Blog

Hoe krijg je fans op Linkedin als freelancer?

Reageren

Zit je net als ik 15 jaar in het vak? Dan weet je dat Linkedin niet meer is wat het ooit was. Van oorsprong was Linkedin namelijk een plek waar je connecties maakte met mensen die je zakelijk kent. Mensen die je had gesproken, business mee doet of business mee wilde doen.

Not anymore
Linkedin is inmiddels gegroeid tot een platform vol inspiratie, informatie en motivatie. Je hebt tegenwoordig zelfs een aparte creator modus voor je profiel, wat betekent dat je iemand bent die content deelt en daarmee fans wilt opbouwen.

En dat kan best wel interessant zijn als freelancer. Niet alleen zie ik wat dit voor mensen om mij heen betekent, zelf ben ik ook creator en post afgelopen half jaar elke dag op Linkedin. Dit levert mij consistent leads op. Ook schreef ik een boek over freelancen en verdiende ik via Linkedin voor €10.000 aan orders bij de lancering.

Laten we het even hebben over de resultaten en hoe je ook fans opbouwt als freelancer op Linkedin.

Waarom wil je fans opbouwen?

Als freelancer heb je het liefst opdrachtgevers in rij staan die met je willen samenwerken. Dan heb je namelijk de vrijheid om te kiezen uit de tofste klussen, die het beste betalen en waar je het meeste plezier aan beleeft. 

Waarom je dit via Linkedin wilt doen?

 

Reden 1: het bereik op Linkedin is enorm

Heel zakelijk Nederland (en wereld) zit op Linkedin. Ben je iemand die voor zakelijke professionals werkt? Dan zit je doelgroep er. Hoe je mensen bereikt? Je hebt eerstegraads-connecties en volgers, als je een creator bent. Als deze mensen interactie tonen met je content, krijg je ook bereik in je tweedegraads connecties. Dat is waar het goud zit. 

In kwartaal 1 van 2022 had ik een bereik van 600.000 views op mijn berichten. Noem mij een platform waar ik met 1 postje per dag eenzelfde bereik kan creëren, zonder betaalde advertenties. 

Reden 2: kennis delen is leuk

Als het goed is doe je iets dat je leuk vindt als freelancer. Dat betekent dat je graag en makkelijk praat over je vakgebied. Mensen die interesse in je vakgebied hebben, vinden het ook interessant om inzichten te krijgen van specialisten met meer ervaring of een andere invalshoek hebben. Het resultaat is dat je nieuwe connecties krijgt, interactie in comments, maar ook DMs van mensen die met je willen samenwerken. 

Reden 3: je bouwt je personal brand

Een direct gevolg van consistent kennis delen is dat je connecties opbouwt en leads gaat krijgen. Op langere termijn zorgt je activiteit op Linkedin ervoor dat je je personal brand als freelancer opbouwt. Stel je even voor dat je een paar duizend fans creëert over een periode van een jaar. Er ontstaan dan nieuwe kansen. Zo kun je bijvoorbeeld coaching aanbieden, producten verkopen, een betaalde nieuwsbrief starten of cursussen verkopen. Heb je daar geen interesse in, kun je Linkedin inzetten om steed meer high-end opdrachtgevers te vinden. 

Hoe pak je dat aan dan?

Goed, nu ik een paar redenen heb gegeven waarom fans opbouwen op Linkedin handig kan zijn voor freelancers, laten we in de hoe duiken. Dit zijn vijf stappen die je wilt volgen:

Stap 1: richt je profiel in

De meeste profielen op Linkedin zijn saai, minimaal ingericht en vooral zonder specifiek doel opgezet. Ga je posten op Linkedin, dan gaan mensen je profiel bezoeken. Zie je profiel als een salespage. Jij wilt dat je doelgroep actie onderneemt. Bepaal die actie en stuur op deze actie.

Wil je dan mensen contact met je opnemen over je diensten? Doe dan het volgende:

  • Maak een banner met daarin een korte pitch en call to action. Ik gebruik Google Presentaties om banners mee te maken, je kunt in 1 minuut zelf een banner maken met mijn templates (https://cutt.ly/GFl2akk).

  • Schrijf in je functie: wat je doet, voor wie, met welk resultaat. Wees specifiek. Ben je copywriter, zeg dan bijvoorbeeld: Ik zorg als copywriter voor meer sales uit productpagina’s voor webshops.

  • Gebruik je featured opties. Zet bijvoorbeeld twee links naar goede blogs die je hebt geschreven en gebruik één link om naar een salespage op je site te linken.

  • Schrijf een samenvatting waarmee je je lezer overtuigt. Soms dus niet op wat je allemaal hebt gedaan en bereikt, schrijf wat je lezer heeft aan jouw kennis en ervaring. 

  • Roep op tot actie. Waar het maar kan roep je op tot actie. In je banner, in je featured items en in je samenvatting.

Stap 2: bepaal je doelgroep

Een veelgemaakte fout is dat mensen beginnen met posten waarover ze maar willen die dag. Dan denk je vanuit de ik, niet vanuit de lezer die je wilt aanspreken. Bepaal daarom eerst wie je doelgroep is. Zijn dat mede-freelancers? Of zijn dat potentiële klanten, bijvoorbeeld directeuren van webshops? Krijg helder voor wie je schrijft, en je content krijgt focus en consistentie. 

Stap 3: bepaal je boodschap

Na het bepalen van je doelgroep, wil je bepalen wat je primaire boodschap wordt. Het heeft geen zin om elke dag een compleet ander onderwerp te pakken voor je posts. Als copywriter kun je bijvoorbeeld je boodschap bepalen als:

  • Hoe je teksten schrijft die converteren

  • Hoe je teksten schrijft voor productpagina’s

  • Hoe je teksten schrijft zonder copywriter te zijn

  • Hoe je teksten schrijft die high-end ondernemers overtuigen

Vervolgens kun je aan de slag met het opstellen van post-onderwerpen die dit doel bedienen.

Stap 4: deel je kennis

Nu kun je gaan schrijven en posten. Ik ga je een paar tips geven die ik zelf heb geleerd en toepas. Alleerst raad ik aan een waslijst aan post-onderwerpen te bedenken. Dat kan heel snel. Pak een Excel-sheet en schrijf verticaal onderwerpen op. Bijvoorbeeld: copywriting psychologie, overtuigingsprincipes, schrijfstijl, teksten voor productpagina’s, etc. 

Horizontaal schrijf je invalshoeken op. Bijvoorbeeld: eigen lessen, lessen van experts, een vraagstelling, een eigen mening, een lijstje, een infographic, etc.

Heb je 10 onderwerpen en 10 invalshoeken, heb je al 100 post-ideeën. Nu hoef je ze alleen nog maar te schrijven. Een paar tips voor het schrijven en publiceren van posts:

  • Wees consistent in het posten. Wil je drie keer per week posten? Schrijf je posts en plan ze in, via een tool als Buffer.

  • Meet en weet. Gebruik een tool als Shieldapp voor het doormeten van het succes met je posts.

  • Roep altijd op tot actie in je posts. Dit kan een oproep zijn om naar je site te gaan, maar ook laat in de comments jouw gedachten horen is ook een call-to-action.

  • Ga de interactie aan. Je post stopt niet na het publiceren van je post. Er komen reacties. Wil je fans creëren, ga dan het gesprek aan met de mensen die de tijd nemen om te reageren op je posts.

  • Niet te lang en niet te kort. Natuurlijk mag je je eigen stijl bepalen op Linkedin, maar begin met posts die niet te lang en niet te kort zijn. Vijf alinea’s tekst of korter is prima om mee te starten. 

Stap 5: leer en itereer

In het begin heb je nog niet veel tractie en kan het voelen alsof je niet snel genoeg iets bereikt. Wees ervan bewust dat het opbouwen van fans tijd kost. Gebruik het begin dan ook om je tone-of-voice te vinden, de interesses van je doelgroep te leren en beter te worden in het schrijven van posts. 

Je zult vanzelf merken dat meer mensen je gaan volgen, zolang je maar consistent blijft posten. 

Edwin Dijkstra
door Edwin Dijkstra op dinsdag 26 april 2022

Deze blog is geschreven door Edwin Dijkstra. Edwin is Google Ads specialist en schreef het boek SUPERFREELANCER met daarin zijn lessen uit 10 jaar freelancerschap.

0 Reacties Plaats een reactie
Reactie toevoegen

Log in bij ZZP Nederland om reacties te kunnen plaatsen.

Inloggen