Nieuws

Particulier laat ZZP'er vrij in keuzeproces

Uit onderzoek van USP Marketing Consultancy en Bouwkennis is gebleken dat de Nederlandse ZZP'er (in dit geval de kleine aannemers en de klus- en timmerbedrijven, oftewel de generalisten) veel vrijheid krijgen van de particulieren als het gaat om het soort materiaal, het merk en de aankoopplaats. Dit feit, in combinatie met een aantrekkende economie, een lage rente en een stijgend consumentenvertrouwen, waardoor particulieren meer zullen renoveren/ uitbouwen, maakt deze groep een interessante doelgroep voor de marketingactiviteiten van vele organisaties uit de bouwkolom. Deze en andere resultaten zijn terug te vinden in de ZZP & Klusmonitor 2006 van USP en Bouwkennis, welke in de maanden mei en juni van dit jaar is uitgevoerd.
 
In het tweejaarlijks onderzoek van USP en Bouwkennis over de Nederlandse ZZP- en klusmarkt is onder andere gevraagd naar de opdrachtgevers en de rol in het keuzeproces van de ZZP'ers. Uit dit onderzoek blijkt dat de generalistische ZZP'ers (kleine aannemers, klusbedrijven en timmerbedrijven) veel voor particulieren (91%), bedrijven (62%) en aannemers(53%) werken. Van hun omzet halen de generalisten bijna tweederde bij de particulieren, waarvoor zij in 85% van de gevallen als hoofdaannemer werken. Hieruit komt duidelijk naar voren dat de particulieren de belangrijkste opdrachtgever zijn voor de generalisten.
 
De generalist werkt gemiddeld voor bijna 50 verschillende particulieren per jaar. Als de generalist als hoofdaannemer fungeert krijgt hij veel speelruimte van de particulieren als het gaat om de materiaalkeuze, de merkkeuze en de keuze voor de aankoopplaats. Met betrekking tot de keuze voor het soort materiaal en het merk laat de helft van de particuliere opdrachtgevers de keuze over aan de generalist. Daarnaast wordt in 40% van de gevallen de keuze in overleg gemaakt. Bij de keuze voor de aankoopplaats liggen deze percentages op respectievelijk 68% en 23%. Indien er dus keuze gemaakt moeten worden voor wat betreft het soort materiaal, het merk en/of de aankoopplaats, dan ligt in 90% van de gevallen de uiteindelijke beslissing (deels) bij de generalist.
 
 
Geplaatst op 23 januari 2007