7 tips om te ontstressen voor zzp’ers

ZZP & Gezondheid

De economie groeit hard en de kans is groot dat je als zzp’er in de ‘Turbo-stand’ staat. Je bent gedreven, krijgt energie van nieuwe opdrachten en staat altijd klaar voor bestaande en nieuwe klanten. Jouw smartphone, social media en website zijn onontbeerlijke schakels om je bedrijf onder de aandacht te brengen en contact met je klanten te houden. Daarnaast kan je op elk moment werken, waar en wanneer je maar wilt. Maar voor veel zzp’ers is het vinden van de juiste balans tussen werk en privé lastig en gaat hun gedrevenheid voor het bedrijf ten koste van de aandacht voor hun gezin.

Je kent het wel. Je wilt optimaal bereikbaar zijn via je mobiel voor e-mail, WhatsApp, Facebook en LinkedIn én  wilt berichten het liefst direct beantwoorden, ook als het privé niet helemaal past. Onderzoeken laten echter zien dat we door het altijd maar online zijn en aan alle verwachtingen willen voldoen, onnodig veel stress ervaren. Het kan veroorzaken dat we slechter slapen, minder presteren en ons minder gelukkig voelen. Onderstaand 7 tips om te ontstressen van Smartlife Academy.

Ontstressen
Ontstressen

TIP 1 Slaap voldoende!

We slapen met zijn allen per nacht 1 uur minder dan 20 jaar geleden. Dit is een vermindering van 15%. Stel je eens voor dat je het met 15% minder zuurstof of bloed zou moeten doen! Tijdens je slaap herstelt jouw lichaam. Te kort of slecht slapen verstoort dit proces. Behalve dat je ‘werkt’ aan een gezond immuunsysteem ben je tijdens je slaap ook alle dagelijkse informatie in jouw geheugen aan het verwerken. Te weinig slaap zorgt voor slechtere prestaties overdag, minder concentratie en creativiteit en is een aantasting van je gezondheid.

TIP 2 Het licht uit!

Om goed te kunnen inslapen is voldoende aanmaak van het hormoon melatonine noodzakelijk. De productie stijgt zodra het gaat schemeren omdat er minder zonlicht in je ogen schijnt. Maar als je nu tot vlak voordat je naar bed gaat uren voor een beeldscherm zit of op je smartphone scrolt, ‘denkt’ jouw brein dat het nog midden op de dag is. Daardoor maak je te weinig melatonine aan en ben je niet moe als je in jouw bed kruipt. Dus stop anderhalf uur voordat je gaat slapen met beeldschermen. Hierdoor kan je melatonine op een gezond niveau komen en val je snel in slaap.

TIP 3 Ga unitasken!

Niemand kan multitasken. Onderzoek laat er geen twijfel over bestaan: multitasken is een ‘cognitieve onmogelijkheid’. De kans dat je kunt multitasken is net zo groot als dat je honderd meter kunt sprinten in minder dan negen seconden. Ons brein kan simpelweg maar één informatie verwerkend proces tegelijkertijd aan. Jouw aandacht is als een zaklamp in een donkere kamer. Het is niet mogelijk om met je ‘zaklamp’ op twee zaken tegelijk te focussen. Het maken van een belangrijke offerte en tegelijkertijd je Facebook-tijdlijn of je mail checken, gaat niet samen. Resultaat; je concentratie is weg, het creatieve proces moet opnieuw opstarten en je verliest zo kostbare tijd en energie.  Zet daarom je telefoon uit tijdens denkwerk en focus je op één ding. Daar word je productiever en gelukkig van én je ervaart zeker minder stress.

Tip 4 Neem rustmomenten!

App-bouwers willen maar één ding en dat is zoveel mogelijk van onze tijd. Tijd levert data op en data = geld. Door slimme algoritmes kennen zij je inmiddels beter dan je jezelf. Dit zorgt ervoor dat je steeds maar weer op je telefoon kijkt en voor je het weet tik je jouw tijd zinloos weg op bijvoorbeeld Instagram. We zijn inmiddels geneigd om op elk vrij moment onze smartphone te pakken en de laatste updates te checken. Een moment dromerig uit het raam staren doen we nauwelijks meer. Toch zijn deze ‘prikkelloze’ rustmomenten noodzakelijk om informatie te verwerken, inzichten te krijgen en je brein tot rust te brengen. Bouw daarom tijdens je werk bewust rustmomenten in.

Tip 5 Vind de balans!

Maak met jezelf de afspraak dat je jouw gezin dezelfde aandacht geeft als je bedrijf. Vind de AAN en UITknop voor vrienden, je kinderen en je partner. Dit geeft structuur en dwingt je keuzes te maken. Als je zelf het goede voorbeeld geeft door niet continue met je smartphone in je handen te zitten, doen je kinderen je gewoon na. Gebruik de maaltijd om elkaar te vertellen wat je hebt meegemaakt. Je zult zien dat je hierdoor meer ontspanning ervaart en geniet je van elk waardevol moment.

Tip 6 Analyseer je gebruikersgedrag!

Het probleem is niet dat we smartphones veel gebruiken, maar vooral dat we ons onbewust zijn van de hoeveelheid tijd die we kwijtraken. En tijd is schaars voor succesvolle ondernemers/zzp’ers. Als je je bewust wordt van je communicatiegewoonte en smartphone gedrag, heb je al een heleboel gewonnen.

Stel jezelf de volgende vragen;

  • Met wie communiceer ik?
  • Wanneer communiceer ik?
  • Met welk middel communiceer ik?
  • Is het gesprek of het bericht noodzakelijk?
  • Wat irriteert mij in de interactie met anderen?

Tip 7 Wees zelfsturend!

Wanneer je je bewust bent van jouw gebruikersgewoonte wordt digitale technologie écht faciliterend en ondersteunend. Je bent geen dataproducerende gebruiker meer maar maakt verantwoordelijk, zelfsturend en bewust gebruik van de ongeëvenaarde mogelijkheden van je smartphone en digitale technologieën die je als ondernemer naar de top brengen.

Deel deze pagina: