7 tips om te ontstressen voor zzp’ers

ZZP & Gezondheid

De economie groeit hard en de kans is groot dat u als zzp’er in de ‘Turbo-stand’ staat. U bent gedreven, krijgt energie van nieuwe opdrachten en staat altijd klaar voor bestaande en nieuwe klanten. Uw smartphone, social media en website zijn onontbeerlijke schakels om uw bedrijf onder de aandacht te brengen en contact met uw klanten te houden. Daarnaast kunt u op elk moment werken, waar en wanneer u maar wilt. Maar voor veel zzp’ers is het vinden van de juiste balans tussen werk en privé lastig en gaat hun gedrevenheid voor het bedrijf ten koste van de aandacht voor hun gezin.

U kent het wel. U wilt optimaal bereikbaar zijn via uw mobiel voor e-mail, WhatsApp, Facebook en LinkedIn én  wilt berichten het liefst direct beantwoorden, ook als het privé niet helemaal past. Onderzoeken laten echter zien dat we door het altijd maar online zijn en aan alle verwachtingen willen voldoen, onnodig veel stress ervaren. Het kan veroorzaken dat we slechter slapen, minder presteren en ons minder gelukkig voelen. Onderstaand 7 tips om te ontstressen van Smartlife Academy.

Ontstressen
Ontstressen

TIP 1 Slaap voldoende!

We slapen met zijn allen per nacht 1 uur minder dan 20 jaar geleden. Dit is een vermindering van 15%. Stel u eens voor dat u het met 15% minder zuurstof of bloed zou moeten doen! Tijdens uw slaap herstelt uw lichaam. Te kort of slecht slapen verstoort dit proces. Behalve dat u ‘werkt’ aan een gezond immuunsysteem bent u tijdens uw slaap ook alle dagelijkse informatie in uw geheugen aan het verwerken. Te weinig slaap zorgt voor slechtere prestaties overdag, minder concentratie en creativiteit en is een aantasting van je gezondheid.

TIP 2 Het licht uit!

Om goed te kunnen inslapen is voldoende aanmaak van het hormoon melatonine noodzakelijk. De productie stijgt zodra het gaat schemeren omdat er minder zonlicht in uw ogen schijnt. Maar als u nu tot vlak voordat u naar bed gaat uren voor een beeldscherm zit of op uw smartphone scrolt, ‘denkt’ uw brein dat het nog midden op de dag is. Daardoor maakt u te weinig melatonine aan en bent u niet moe als u in uw bed kruipt. Dus stop anderhalf uur voordat u gaat slapen met beeldschermen. Hierdoor kan uw melatonine op een gezond niveau komen en valt u snel in slaap.

TIP 3 Ga unitasken!

Niemand kan multitasken. Onderzoek laat er geen twijfel over bestaan: multitasken is een ‘cognitieve onmogelijkheid’. De kans dat u kunt multitasken is net zo groot als dat u honderd meter kunt sprinten in minder dan negen seconden. Ons brein kan simpelweg maar één informatie verwerkend proces tegelijkertijd aan. Uw aandacht is als een zaklamp in een donkere kamer. Het is niet mogelijk om met uw ‘zaklamp’ op twee zaken tegelijk te focussen. Het maken van een belangrijke offerte en tegelijkertijd uw Facebook-tijdlijn of uw mail checken, gaat niet samen. Resultaat; uw concentratie is weg, het creatieve proces moet opnieuw opstarten en u verliest zo kostbare tijd en energie.  Zet daarom uw telefoon uit tijdens denkwerk en focus u op één ding. Daar wordt u productiever en gelukkig van én u ervaart zeker minder stress.

Tip 4 Neem rustmomenten!

App-bouwers willen maar één ding en dat is zoveel mogelijk van onze tijd. Tijd levert data op en data = geld. Door slimme algoritmes kennen zij u inmiddels beter dan u uzelf. Dit zorgt ervoor dat u steeds maar weer op uw telefoon kijkt en voor u het weet tikt u uw tijd zinloos weg op bijvoorbeeld Instagram. We zijn inmiddels geneigd om op elk vrij moment onze smartphone te pakken en de laatste updates te checken. Een moment dromerig uit het raam staren doen we nauwelijks meer. Toch zijn deze ‘prikkelloze’ rustmomenten noodzakelijk om informatie te verwerken, inzichten te krijgen en uw brein tot rust te brengen. Bouw daarom tijdens uw werk bewust rustmomenten in.

Tip 5 Vind de balans!

Maak met uzelf de afspraak dat u uw gezin dezelfde aandacht geeft als uw bedrijf. Vind de AAN en UITknop voor vrienden, uw kinderen en uw partner. Dit geeft structuur en dwingt u keuzes te maken. Als u zelf het goede voorbeeld geeft door niet continue met uw smartphone in uw handen te zitten, doen uw kinderen u gewoon na. Gebruik de maaltijd om elkaar te vertellen wat u hebt meegemaakt. U zult zien dat u hierdoor meer ontspanning ervaart en geniet u van elk waardevol moment.

Tip 6 Analyseer je gebruikersgedrag!

Het probleem is niet dat we smartphones veel gebruiken, maar vooral dat we ons onbewust zijn van de hoeveelheid tijd die we kwijtraken. En tijd is schaars voor succesvolle ondernemers/zzp’ers. Als u zich bewust wordt van uw communicatiegewoonte en smartphone gedrag, heeft u al een heleboel gewonnen.

Stel uzelf de volgende vragen;

  • Met wie communiceer ik?
  • Wanneer communiceer ik?
  • Met welk middel communiceer ik?
  • Is het gesprek of het bericht noodzakelijk?
  • Wat irriteert mij in de interactie met anderen?

Tip 7 Wees zelfsturend!

Wanneer u zich bewust bent van uw gebruikersgewoonte wordt digitale technologie écht faciliterend en ondersteunend. U bent geen dataproducerende gebruiker meer maar maakt verantwoordelijk, zelfsturend en bewust gebruik van de ongeëvenaarde mogelijkheden van uw smartphone en digitale technologieën die u als ondernemer naar de top brengen.

Deel deze pagina: