Kennisbank

Facebook inzetten voor je eigen bedrijf

facebook logo social media

Als grootste socialmediaplatform in Nederland is Facebook een makkelijke en relatief goedkope manier om als zzp’er in contact te komen met je doelgroep. Een facebookpagina voor je eigen bedrijf kan je naamsbekendheid vergroten, potentiële nieuwe klanten aantrekken en je de kans geven om direct in contact te staan met je doelgroep. Lees hier hoe je Facebook zakelijk inzet en succesvol gebruikt.

Zo maak je een zakelijk Facebook-account aan

Voor het aanmaken van een Facebookaccount heb je allereerst een persoonlijk profiel hebben. Heb je dit nog niet, maak dit dan eerst aan. Met een persoonlijk profiel maak je vervolgens een pagina aan voor je eigen bedrijf. Facebook maakt namelijk een onderscheid tussen profielen (mensen) en pagina’s (organisaties, projecten en andere initiatieven).

Probeer je zakelijke pagina zo volledig mogelijk in te vullen. Zorg dat er in de omschrijving (info) duidelijk staat wat je aanbiedt en check dat je de aanvullende contactgegevens als website, e-mailadres en telefoonnummer goed invult.

De zakelijke pagina op Facebook is jouw visitekaartje van je bedrijf naar de buitenwereld. Presenteer je daarom zo goed mogelijk. Stel het logo van je bedrijf bijvoorbeeld in als profielfoto en selecteer een toffe omslagfoto die past bij je huisstijl. Het is sinds kort ook mogelijk om een video als omslagfoto te plaatsen, dit is natuurlijk ook een goede eyecatcher.

Do’s en don’ts voor zakelijk Facebook

Do’s:

  • Wees interactief
    Facebook is een interactief platform. Zorg ervoor dat jij dat ook bent! Ga actief het gesprek aan met klanten en reageer op vragen. Op Facebook wordt verwacht dat je snel reageert. Probeer daarom op vaste momenten op je pagina te kijken en zo nodig reacties te plaatsen, bijvoorbeeld om 9.00, 13.00 en 17.00 uur. Zo weet je zeker dat je geen reacties mist en je er snel bij bent.
  • Wees herkenbaar
    Zorg dat je bedrijf herkenbaar is op Facebook. En hiermee bedoelen we niet alleen het uiterlijk van de pagina zoals je logo en omslagfoto, maar ook in de manier waarop je reageert op vragen en reacties. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop grote bedrijven als Coolblue, KLM of HEMA reageren op social media. Het is altijd in lijn met de rest van het bedrijf en daardoor herkenbaar voor de klant.
  • Plaats interessante content
    Met ruim 10 miljoen Facebook-gebruikers in Nederland is het een platform dat veel mensen dagelijks in hun vrije tijd gebruiken. Die mensen zitten vaak niet te wachten op alleen maar berichten die gericht zijn op het verkopen of promoten van je bedrijf. Probeer daarom ook andere, luchtigere content te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan een foto of video van ‘achter de schermen’ of een leuke reactie van een klant waar jij blij van wordt.
  • Blijf zichtbaar
    Zorg dat je wekelijks (het liefst dagelijks) een post plaatst op je Facebookpagina. Zo blijft je pagina interessant en relevant voor bezoekers en voorkom je dat gebruikers op een ‘dode’ pagina terechtkomen.

Dont’s:

  • Vermijd clickbaits
    Facebook houdt niet van berichten die gericht zijn op clickbaits en zorgt dat die (en dus ook jouw bedrijfspagina) minder worden getoond. Vermijd daarom berichten waarin je mensen vraagt het bericht te delen, te liken of andere mensen erin te taggen.
  • Niet reageren
    De Facebookpagina van jouw bedrijf is openbaar. Iedereen kan het dus zien als jij niet reageert op vragen of reacties van gebruikers. En dat is geen goede promotie van je bedrijf. Weet je niet direct een antwoord op een vraag? Geen probleem, reageer dan met de reactie dat je het gaat uitzoeken. Zo weet de gebruiker (en de rest van Facebook) in ieder geval dat je je klanten serieus neemt.
  • Schreeuwerige content plaatsen
    Facebook wil liever sociale interactie promoten dan het belang van bedrijven. Daarom hebben ze de algoritmes zo aangepast dat gebruikers minder snel posts van bedrijven zien. Schreeuwerige reclames voor jouw product of dienst roepen zo niet alleen irritatie op bij gebruikers, maar ook bij Facebook zelf. Let hier dus goed op.

Adverteren op Facebook

Als je een zakelijke pagina op Facebook hebt voor je bedrijf, dan is het ook mogelijk om te adverteren op Facebook. Facebook is een heel geschikt platform om te adverteren omdat je doelgericht kan adverteren en het relatief niet zo duur is, waardoor je campagne al snel effectief is. 

Facebook Business

Het voordeel aan adverteren op Facebook is dat je heel veel zelf kan bepalen en instellen. Ook het budget, zo kan je al adverteren vanaf 11 euro. Bij een advertentiepost kan je precies instellen wie het kan zien. Bijvoorbeeld: je wilt een sportschool openen voor zwangere vrouwen in Haarlem. Op Facebook Business kan je dan aangeven dat je post alleen wordt getoond aan vrouwen tussen de 28 en 35 jaar in de omgeving van Haarlem.

Specificeren

Verder kan je jouw advertentie heel gericht specificeren:

  • Zo kan je instellen wie je precies wilt bereiken voor je naamsbekendheid. Je vergroot de bekendheid van je merk door mensen te targetten waarvan de kans groot is dat ze interesse hebben in jouw product. Ook kan je er voor kiezen om ‘gewoon’ zoveel mogelijk mensen bereiken.
  • Daarnaast kun je aangeven wat je overweging is met je advertentie, bijvoorbeeld mensen naar je website leiden of juist aanzetten tot het downloaden van een app.
  • Tot slot kan je het doel selecteren, dit kan zijn van online verkopen uit je catalogus tot mensen leiden naar jouw fysieke winkel.

Zoals je ziet is er dus heel veel mogelijk en doordat je zo specifiek kan targetten is adverteren op Facebook vaak een effectieve en goedkope manier om je bedrijf te promoten onder je doelgroep.

Op deze pagina