(050) 700 1950
Stuur een bericht

ZZP Marketing

ZZP en marketing

ZZP’ers moeten zich iedere dag opnieuw bewijzen door vakwerk te leveren en ondertussen ook nog ondernemer te zijn. Veel ZZP’ers vinden het benaderen van nieuwe klanten lastig terwijl er volop mogelijkheden zijn. Het woord marketing komt vrijwel niet voor in het woordenboek van de ZZP’er, terwijl velen er ongetwijfeld mee bezig zijn en er succes mee hebben.

Wat is marketing en wat heb je er aan als ZZP’er?

Marketing is eigenlijk een verzamelwoord voor veel activiteiten die gericht zijn op de dagelijkse gang van zaken doen. Marketing is in feite niets anders dan het voldoen aan de wensen van mogelijke opdrachtgevers. Dat wil zeggen producten of diensten leveren waaraan (mogelijk) behoefte is.

Wijze marketingmensen hebben hier mooie filosofieën voor, maar in feite is het gewoon logisch nadenken over wat uw klanten (zouden) willen en daar naar handelen. Voor ZZP’ers is op eenvoudige en betaalbare wijze al veel te bereiken.

Uitgangspunt: uw bedrijf bent u zelf

Bij ZZP Marketing dient u goed te beseffen wat uw kwaliteiten zijn, moet u een keuze maken in producten of diensten waarin u beter bent dan anderen, hoe u deze betere producten of betere diensten duidelijk kunt maken en tegelijkertijd dient u te beseffen dat het opbouwen van een relatie belangrijker is dan direct resultaat.

De belangrijkste factor bent u zelf

Belangrijke factor bij het opbouwen van relaties is uw eigen overtuiging in uw kennis, kunde en mogelijkheden. Het heeft geen zin om te proberen relaties aan te boren als u dat eigenlijk met tegenzin doet. Uw eigen enthousiasme is belangrijker dan de hoogte van uw uurtarief. Actief zijn om uw bedrijf onder de aandacht te brengen is de belangrijkste stelregel en moet een voortdurend proces worden.

Marketingmogelijkheden voor ZZP’ers

Het budget van ZZP’ers is over het algemeen klein en daarom vallen directe mogelijkheden af zoals adverteren, grote mailacties, sponsoring etc. Daarentegen zijn relatiemarketing en public relations belangrijke en betaalbare instrumenten. Een goed netwerk is een van de effectiefste manieren om nieuwe relaties te ontmoeten.

Bestaande en nieuwe relaties

Indien u bestaande relaties heeft, zijn dat in veel gevallen uw belangrijkste ambassadeurs. Als zij tevreden en/of positief over u zijn dan spreekt zich dat voort. Via bestaande relaties kunt u ook nieuwe relaties ontmoeten. Wees ook niet bang om anderen in uw netwerk te introduceren. Niet iedere relatie hoeft direct iets op te leveren, maar deze relaties kennen ongetwijfeld wel weer enkele andere relaties.

Public relations

Indien u met nieuwe producten of een unieke werkwijze in de pers kunt komen is dat zeer effectief en veelal gratis. Echter, veelal staan journalisten niet te trappelen om een commerciële boodschap te plaatsen, het dient wel echte nieuwswaarde te hebben.

Eerst denken dan doen, een zakelijke website is geen speeltuin

Voordat u een website laat of gaat maken, moet u duidelijk overdenken wat u met de site wilt bereiken en voor wie u de site gaat maken. In het begin van de www-hausse lag de nadruk veel op technische mogelijkheden van webtechniek en minder op inhoud van de site. Helaas lijken nog veel te veel websites op een speeltuin voor informatietechnici in plaats van een promotie van uw onderneming.

Presentatiemateriaal

Het is veelal niet strikt noodzakelijk mooie glanzende brochures te hebben, uw eigen verhaal is veel belangrijker. Maar als u presentatiemateriaal gaat (laat) maken zorg dan voor een krachtige, kwalitatieve uitstraling. Een visitekaartje en briefpapier is wel het minste dat u dient te hebben. Visitekaartjes die u op het station laat maken uit een automaat komen zeer gebrekkig en knullig over. Een eerste indruk kunt u maar één keer maken, doe het dan goed. Een eigen website is een goed middel, u dient hierbij wel te bedenken dat de site vindbaar moet zijn, een duidelijke en heldere boodschap moet uitdragen en vooral actief bijgehouden moet worden.

Ook een e-mailadres moet kwaliteit uitstralen: jan53engerda22@hotmail.com geeft weinig vertrouwen.

ZZP Marketing – Samenvattend

Hoe u het doet is niet het belangrijkste, dat u het doet is een must, zeker in deze tijden. Wees trots op uw bedrijf, heb vertrouwen in uw kunnen en straal dat ook uit. Geef de moed daarbij ook nooit op: marketing en netwerken is een kwestie van lange adem en uithoudingsvermogen. Verwacht niet direct een groot resultaat, het vertrouwen winnen van relaties en afnemers is veel belangrijker. Bereid je goed voor op ontmoetingen, weet waarover je spreekt en verkoop geen onzin.


Gerelateerde boeken

Deel deze pagina: