Zzp Marketing

Zzp en marketing

Zzp’ers moeten zich iedere dag opnieuw bewijzen door vakwerk te leveren en ondertussen ook nog ondernemer te zijn. Veel zzp’ers vinden het benaderen van nieuwe klanten lastig terwijl er volop mogelijkheden zijn. Het woord marketing komt vrijwel niet voor in het woordenboek van de zzp’er, terwijl velen er ongetwijfeld mee bezig zijn en er succes mee hebben.

Wat is marketing en wat heb je er aan als zzp’er?

Marketing is eigenlijk een verzamelwoord voor veel activiteiten die gericht zijn op de dagelijkse gang van zaken doen. Marketing is in feite niets anders dan het voldoen aan de wensen van mogelijke opdrachtgevers. Dat wil zeggen producten of diensten leveren waaraan (mogelijk) behoefte is.

Wijze marketingmensen hebben hier mooie filosofieën voor, maar in feite is het gewoon logisch nadenken over wat je klanten (zouden) willen en daar naar handelen. Voor zzp’ers is op eenvoudige en betaalbare wijze al veel te bereiken.

Uitgangspunt: je bedrijf bent je zelf

Bij zzp-marketing moet je goed te beseffen wat je kwaliteiten zijn, moet je een keuze maken in producten of diensten waarin je beter bent dan anderen, hoe je deze betere producten of betere diensten duidelijk kunt maken en tegelijkertijd moet je beseffen dat het opbouwen van een relatie belangrijker is dan direct resultaat.

De belangrijkste factor ben je zelf

Belangrijke factor bij het opbouwen van relaties is jouw eigen overtuiging in je kennis, kunde en mogelijkheden. Het heeft geen zin om te proberen relaties aan te boren als je dat eigenlijk met tegenzin doet. Je eigen enthousiasme is belangrijker dan de hoogte van je uurtarief. Actief zijn om je bedrijf onder de aandacht te brengen is de belangrijkste stelregel en moet een voortdurend proces worden.

Marketingmogelijkheden voor zzp’ers

Het budget van zzp’ers is over het algemeen klein en daarom vallen directe mogelijkheden af zoals adverteren, grote mailacties, sponsoring etc. Daarentegen zijn relatiemarketing en public relations belangrijke en betaalbare instrumenten. Een goed netwerk is een van de effectiefste manieren om nieuwe relaties te ontmoeten.

Bestaande en nieuwe relaties

Indien je bestaande relaties heeft, zijn dat in veel gevallen je belangrijkste ambassadeurs. Als zij tevreden en/of positief over je zijn dan spreekt zich dat voort. Via bestaande relaties kan je ook nieuwe relaties ontmoeten. Wees ook niet bang om anderen in jouw netwerk te introduceren. Niet iedere relatie hoeft direct iets op te leveren, maar deze relaties kennen ongetwijfeld wel weer enkele andere relaties.

Public relations

Als je met nieuwe producten of een unieke werkwijze in de pers kunt komen is dat zeer effectief en veelal gratis. Echter, veelal staan journalisten niet te trappelen om een commerciële boodschap te plaatsen, het dient wel echte nieuwswaarde te hebben.

Eerst denken dan doen, een zakelijke website is geen speeltuin

Voordat je een website laat of gaat maken, moet je duidelijk overdenken wat je met de site wilt bereiken en voor wie je de site gaat maken. In het begin van de www-hausse lag de nadruk veel op technische mogelijkheden van webtechniek en minder op inhoud van de site. Helaas lijken nog veel te veel websites op een speeltuin voor informatietechnici in plaats van een promotie van uw onderneming.

Presentatiemateriaal

Het is veelal niet strikt noodzakelijk mooie glanzende brochures te hebben, je eigen verhaal is veel belangrijker. Maar als je presentatiemateriaal gaat (laat) maken zorg dan voor een krachtige, kwalitatieve uitstraling. Een visitekaartje en briefpapier is wel het minste dat je moet hebben. Visitekaartjes die je op het station laat maken uit een automaat komen zeer gebrekkig en knullig over. Een eerste indruk kan je maar één keer maken, doe het dan goed. Een eigen website is een goed middel, je moet hierbij wel te bedenken dat de site vindbaar moet zijn, een duidelijke en heldere boodschap moet uitdragen en vooral actief bijgehouden moet worden.

Ook een e-mailadres moet kwaliteit uitstralen: jan53engerda22@hotmail.com geeft weinig vertrouwen.

Zzp marketing – Samenvattend

Hoe je het doet is niet het belangrijkste, dat je het doet is een must, zeker in deze tijden. Wees trots op je bedrijf, heb vertrouwen in jouw kunnen en straal dat ook uit. Geef de moed daarbij ook nooit op: marketing en netwerken is een kwestie van lange adem en uithoudingsvermogen. Verwacht niet direct een groot resultaat, het vertrouwen winnen van relaties en afnemers is veel belangrijker. Bereid je goed voor op ontmoetingen, weet waarover je spreekt en verkoop geen onzin.


Gerelateerde boeken

Deel deze pagina: