Zzp Marketing

Zzp’ers moeten zich iedere dag opnieuw bewijzen door vakwerk te leveren en ondertussen ook nog ondernemer te zijn. Veel zzp’ers vinden het benaderen van nieuwe klanten lastig terwijl er volop mogelijkheden zijn. Het woord marketing komt vrijwel niet voor in het woordenboek van de zzp’er, terwijl velen er ongetwijfeld mee bezig zijn en er succes mee hebben.
Wat is marketing en wat heb je er aan als zzp’er?
Marketing is eigenlijk een verzamelwoord voor veel activiteiten die gericht zijn op de dagelijkse gang van zaken doen. Marketing is in feite niets anders dan het voldoen aan de wensen van mogelijke opdrachtgevers. Dat wil zeggen producten of diensten leveren waaraan (mogelijk) behoefte is.
Wijze marketingmensen hebben hier mooie filosofieën voor, maar in feite is het gewoon logisch nadenken over wat je klanten (zouden) willen en daar naar handelen. Voor zzp’ers is op eenvoudige en betaalbare wijze al veel te bereiken.
Marketingplan zzp'er
Om reclame te maken als zelfstandige moet je zichtbaar zijn. Online en offline. Weet jij wat je kwaliteiten zijn? Benadruk deze dan in de communicatie. Grote bedrijven hebben vaak een marketingplan, maar die kan jij als zzp'er natuurlijk ook maken. Begin bij je doelen en je kernwaarden en draag deze uit naar buiten. Kies de kanalen die bij jou en je werk passen. Het is altijd verstandig om e-mailadressen te verzamelen zodat je periodiek een nieuwsbrief kunt versturen en je klanten of potentiele klanten kunt vertellen wat je allemaal doet.
Marketingkalender
Maak een marketingkalender. Dat is erg handig voor jezelf. In welke periode in het jaar zijn je producten of diensten extra in trek? Speel daar op in door dat op te nemen in je marketing kalender. Ben je bijvoorbeeld schilder en wil iedereen in het voorjaar weer de buitenboel laten schilderen? Zorg dan dat je mooie foto's hebt van voorgaande projecten en deel deze in die periode.
Wil je niet continu bezig zijn met social media? Kijk dan eens naar de social media planner van Hootsuite. Deze is gratis voor kleine ondernemers en je kunt tot 30 berichten inplannen voor verschillende social media kanalen. Als je dit eens per maand of per twee maanden doet, ben je in ieder geval genoeg zichtbaar online.
Marketingmogelijkheden voor zzp’ers
Het budget van zzp’ers is over het algemeen klein en daarom vallen directe mogelijkheden af zoals adverteren, grote mailacties, sponsoring etc. Daarentegen zijn relatiemarketing en public relations belangrijke en betaalbare instrumenten. Een goed netwerk is een van de effectiefste manieren om nieuwe relaties te ontmoeten. Ook zou je netwerkevents kunnen bezoeken zoals de Dag van de ZZP'er waar je potentiele nieuwe relaties kunt ontmoeten.
Mond tot mond reclame
Indien je bestaande relaties hebt, zijn dat in veel gevallen je belangrijkste ambassadeurs. Als zij tevreden en/of positief over je zijn dan spreekt zich dat voort. Via bestaande relaties kan je ook nieuwe relaties ontmoeten. Wees ook niet bang om anderen in jouw netwerk te introduceren. Niet iedere relatie hoeft direct iets op te leveren, maar deze relaties kennen ongetwijfeld wel weer enkele andere relaties.
Public relations
Als je met nieuwe producten of een unieke werkwijze in de pers kunt komen is dat zeer effectief en veelal gratis. Echter, veelal staan journalisten niet te trappelen om een commerciële boodschap te plaatsen, het dient wel echte nieuwswaarde te hebben.
Een zakelijke website als visitekaartje
Voordat je een website laat of gaat maken, moet je duidelijk overdenken wat je met de site wilt bereiken en voor wie je de site gaat maken. Wil je producten verkopen via je website of wil je jezelf alleen digitaal presenteren en vindbaar zijn? Of ga je periodiek nieuwsberichten plaatsen of blogberichten schrijven? Via ZZP Nederland kan je gratis je website laten maken door Misterdot. Het enige waar je voor betaalt zijn de onderhoudskosten (de eerste drie maanden gratis). Bekijk de deal.
Presentatiemateriaal
Glanzende brochures zijn niet noodzakelijk, je eigen verhaal is veel belangrijker. Maar als je presentatiemateriaal gaat (laat) maken zorg dan voor een krachtige, kwalitatieve uitstraling. Een visitekaartje komt professioneel over. Een eerste indruk kan je maar één keer maken, doe het dan goed. Een eigen website is een goed middel, je moet hierbij wel bedenken dat de site vindbaar moet zijn, een duidelijke en heldere boodschap moet uitdragen en bijgehouden moet worden.
Zzp marketing – Samenvattend
Hoe je het doet is niet het belangrijkste, dat je het doet is een must, zeker in deze tijden. Wees trots op je bedrijf, heb vertrouwen in jouw kunnen en straal dat ook uit. Geef de moed daarbij ook nooit op: marketing en netwerken is een kwestie van lange adem en uithoudingsvermogen. Verwacht niet direct een groot resultaat, het vertrouwen winnen van relaties en afnemers is veel belangrijker. Bereid je goed voor op ontmoetingen, weet waarover je spreekt en verkoop geen onzin.