Kennisbank

10 tips hoe je als zzp'er aan opdrachten komt

Ondernemer haalt opdracht binnen

Als je werkt als zelfstandige moet je zelf zorgen voor opdrachtgevers. Vooral als je startende bent kan het een flinke uitdaging zijn om als zzp'er aan opdrachten te komen. Gelukkig zijn er genoeg opties om opdrachten te vinden. Wij geven je in dit artikel 10 tips hoe je als zzp'er aan opdrachten komt. 

#1 Ga actief aan de slag met netwerken

Bouw een sterk professioneel netwerk op. Dit kan zowel online als offline zijn. Maak gebruik van platforms zoals LinkedIn en/of neem deel aan relevante evenementen, conferenties en netwerkbijeenkomsten in jouw branche. Laat zien wie je bent en wat je kan.

ZZP Nederland organiseert eens per jaar de Dag van de ZZP'er. Een inspirerend kennisevent speciaal voor zzp'ers, waarbij het zelfstandig ondernemerschap wordt gevierd. Tijdens dit event is er ook volop ruimte om te netwerken met collega zzp'ers en bedrijven. 

Meer over de Dag van de ZZP'er

#2 Maak gebruik van online platformen

Registreer je op online platformen, bijvoorbeeld Stichting Zelfstandig Samen Ondernemen (ZSO). Hier kun je opdrachten vinden, maar ook plaatsen. Via Stichting ZSO kun je nieuwe opdrachten vinden en kom je in aanraking met nieuwe potentiële opdrachtgevers. En een grote plus: je betaalt geen hoge kosten voor bemiddeling. Schrijf je nu in!

Meer over Stichting ZSO

#3 Eigen website

Zorg ervoor dat je een professionele website hebt. Je kunt jouw website zien als jouw digitale visitekaartje. Het moet dus duidelijk zijn welk product of dienst jij aanbiedt. Plaats een portfolio op je website, toon je vaardigheden en deel ervaringen van opdrachtgevers/klanten die jij eerder naar tevredenheid hebt geholpen. Hiermee wek je vertrouwen.

Wil je gratis een professionele website laten maken? Als lid van ZZP Nederland kan je dit door Misterdot laten doen. 

Gratis professionele website laten maken

#4 Social media

Social media is heel geschikt om jezelf en je bedrijf te promoten. Deel regelmatig over jouw ervaringen en inzichten, deel relevante content (bijvoorbeeld gratis tips of inspiratie) en neem ook deel aan gesprekken in jouw vakgebied. Alles zodat men jou gaat zien als expert in jouw vakgebied. Het hoeft niet te betekenen dat je op alle social media kanalen actief bent. Het belangrijkste is om van te voren goed uit te zoeken waar jouw doelgroep zich bevindt. Ben je bijvoorbeeld werkzaam in de zakelijke dienstverlening? Dan is de kans groot dat LinkedIn voor jou het belangrijkste platform is. Ben je grafisch vormgever? Dan kan een (beeldend) platform als Instagram bijvoorbeeld ook heel goed voor jou werken.

#5 Mond-tot-mondreclame & reviews

Vraag je klanten gerust om jouw producten of diensten aan te bevelen bij anderen. Mond-tot-mond reclame is nog altijd één van de krachtigste promotiemiddelen. Vraag ook altijd of jouw opdrachtgever/klant een review voor jou achter wil laten. De kans is groot dat jouw potentiële klant zich laat beïnvloeden door recensies. Mensen laten zich nou eenmaal beïnvloeden door de mening van anderen. En zeg nou zelf, als je ziet dat een bedrijf een reviewscore heeft 4,8 uit 5, dan ben je sneller geneigd hier een product of dienst af te nemen dan bij een bedrijf die een lage score heeft. Tot slot bepaalt Google aan de hand van reviews of je product of dienst van goede kwaliteit is. Dit kan weer invloed hebben op jouw positie(s) in Google.

#6 Branding en marketing

Ga niet zelf aan de slag met het maken van een logo, maar laat dit aan een professional over. Investeer in een sterke merkidentiteit en marketingstrategie. Van visitekaartje, tot brochures en  van advertenties tot je eigen website. Zorg voor een geheel en herkenbaarheid. Er zijn ook verschillende platformen waar je professionele designs kunt laten maken door experts. Denk bijvoorbeeld aan 99designs. Hier kun je aangeven wat je nodig hebt. Vervolgens bieden verschillende designers zich aan en kun je offertes aanvragen en eventueel onderhandelen over de prijs. 

Meer over 99designs

#7 Samenwerkingen

Werken als zelfstandige betekent niet dat jij alles alleen moet doen. Je kunt ook heel goed samenwerken met andere zzp'ers of bedrijven binnen jouw branche. Soms kunnen zij op zoek zijn naar aanvullende expertise voor hun projecten. Ook speelt de gunfactor hierbij een rol. Gun jij iemand anders een opdracht of schuif je iemand ergens naar binnen? Dan is de kans groot dat ze hetzelfde doen voor jou.

#8 Specialisatie

Je kunt jezelf als zelfstandige nog meer profileren door actief te zijn in een niche. Specialiseer jezelf en onderscheid je hierdoor van de concurrentie. Hiermee kun je een hele specifieke doelgroep aantrekken.

#9 Opleiding en certificering

Om je vaardigheden te verbeteren en je geloofwaardigheid te vergoten kun je jezelf blijven ontwikkelen door te investeren in het volgen van relevante opleidingen en certificeringen. Wil jij ook je kennis verbreden? Bekijk dan zeker eens het aanbod opleidingen & trainingen van ICM. Als lid van ZZP Nederland krijg je hier korting op!

Bekijk het aanbod van ICM

#10 Werk aan je (online) zichtbaarheid

Toon je expertise door met regelmaat relevante content te creëren. Denk aan het schrijven van (gast)blogs, het maken van video's, of het aanbieden van gratis whitepapers. Door iets bruikbaars weg te geven zorg je voor wederkerigheid. Wederkerigheid is volgens Robert Cialidini (oud-hoogleraar Psychologie en Marketing) een van de krachtigste beïnvloedingstechnieken. Jij doet iets voor een andere, de ander doet iets terug voor jou. De regel is zo sterk dat die samengaat met een gevoel van verplichting.

Wil je meer weten over de verschillende beïnvloedingstechnieken en met name hoe jij jouw potentiële klant moeiteloos overtuigt met tekst(en)? Schrijf je dan in voor de E-Learning Schrijven voor het Brein. Als lid van ZZP Nederland kun je deze met korting volgen!

Meer informatie over de E-Learning

Toepassing in de praktijk

Het is de combinatie van verschillende strategieën die het meest effectief is. Vergeet niet dat het je niet zo maar in je schoot wordt geworpen. Je zult wel degelijk tijd en energie moeten stoppen in het opbouwen van een klantenkring. Wees geduldig en blijf je inspannen. 

Heb je meer ondernemersvragen die je graag beantwoord zou willen hebben? In onze zzp kennisbank vind je ontzettend veel informatie over allerlei verschillende thema's die relevant zijn aan ondernemen. Wist je dat je als lid van ZZP Nederland ook onbeperkt al je ondernemersvragen kunt stellen aan onze kundige ondernemersdesk? Hier zitten echte ondernemersexperts voor je klaar. Ben je nog geen lid? Sluit je dan hieronder direct aan voor slechts 22,50 per jaar. 

Op deze pagina