Kennisbank

Hoe je als zzp'er je website kunt optimaliseren, zodat opdrachtgevers je makkelijker vinden

Zzp'er met laptop werkend aan eigen website

Je kunt je website zien als je digitale visitekaartje. Belangrijk dus dat je als ondernemer een goede website hebt. Het zal vaak de eerste kennismaking zijn met je potentiële opdrachtgevers. Wij vertellen je hoe jij als zzp'er je website kunt optimaliseren, zodat opdrachtgevers je makkelijker vinden.

Het belang van een website voor zzp'ers

Zzp’ers zonder opdrachtgevers houden het niet lang vol. Bij de start zijn er vaak wel enkele opdrachten, maar daarna zal je zelf moeten zorgen voor nieuwe klanten. Acquisitie en marketing noemen we dat met mooie woorden. Maar feitelijk is het niets anders dan het onder de aandacht brengen van jouw diensten. 

Een website is één van de marketinginstrumenten die deel uitmaakt van de marketingmix: een totaal van losse promotiedelen die je inzet voor je marketing. Een goede website is een belangrijk onderdeel voor het ontmoeten van mogelijke klanten. Bedenk daarbij dat marketing niets anders is dan het aanbieden van producten of diensten waarnaar je klanten op zoek zijn. Een website als marketinginstrument voor zzp'ers is interessant omdat de kosten laag zijn.

Zelf als zzp'er een website maken of toch uitbesteden?

Dankzij de gebruiksvriendelijke website-software zoals WordPress is het maken van een website gemakkelijker geworden. Toch is het niet voor iedereen weggelegd om een eigen website te maken, want er komt veel kijken bij het bouwen van website. Niet alleen hoe die er uitziet als je de website opent, maar vooral ook de 'achterkant' is belangrijk. Hoe wordt jouw website goed geïndexeerd, is je website gemakkelijk bij te houden of te wijzigen? Inventariseer van te voren of je hier zelf tijd in wilt gaan steken of toch liever hiervoor een professional inschakelt. 

Via onze partner MisterDot kun je gratis een professionele website laten maken. Je krijgt een op maat gemaakt website, inclusief hosting, onderhoud en updates. Je betaalt geen opstartkosten, enkel een vast bedrag per maand. 

Ja, ik wil een gratis website laten maken

Kies voor een relevante domeinnaam

Allereerst moet je domeinnaam of ook wel url (webadres) een vindbare naam zijn, dat wil zeggen dat je domeinnaam een naam moet zijn die iets vertelt over jouw product of dienst in plaats van alleen de bedrijfsnaam. Een voorbeeld hiervan is onze eigen website zzp-nederland.nl. De naam zzp-nederland.nl geeft direct aan dat de inhoud van de site te maken heeft met zzp’ers en dit zal de vindbaarheid verbeteren als men bij een zoekmachine een zoekwoord opgeeft. Immers, iemand die jouw bedrijf niet kent zal op zoek gaan naar de dienst of product die je wilt aanbieden. Een moeilijk te onthouden of schrijven url werkt ook niet mee dus pas daarmee op. 

Zorg dat je website goed vindbaar is

Het begint allemaal met de vindbaarheid van jouw website. Een prachtige website die niet gevonden wordt is vrijwel nutteloos. Vergelijk het met een winkel in een straat die niemand kan vinden en waar niemand langskomt. Je moet dus zorgen voor een website die goed vindbaar is. Zoekmachines zijn daarin heel bepalend. Er zijn heel veel verschillende manieren waarop je kunt zorgen voor een goede vindbaarheid. Denk bijvoorbeeld aan SEO (Search Engine Optimalisation). Het doel hiervan is om in de eerste (onbetaalde) posities van Google te komen. Heb je iets meer budget? Dan kun je voor de zichtbaarheid ook op bepaalde zoektermen adverteren. Dit wordt ook wel SEA (Search Engine Advertising) genoemd.

Gebruik relevante zoekwoorden in je teksten

Klanten die jouw bedrijf kennen nemen rechtstreeks contact met jou op, maar toekomstige klanten, die jouw bedrijf niet kennen zullen gaan zoeken in zoekmachines. Wat je dan wilt weten is welke zoektermen jouw toekomstige klanten gebruiken. 

Voorbeeld

Stel: je bent Wim Jansen en je bent makelaar in Groningen. Niemand kent jou, iemand wil een huis verkopen en je wilt graag huizen in verkoop hebben. Tien tegen één dat men dan gaat zoeken op “makelaar in Groningen”. Er zijn verschillende tools waarmee je dit kunt achterhalen, waaronder de zoekwoordplanner van Google.

Als je hebt besloten dat dit jouw belangrijkste zoek- en vindterm moet worden, begin dan je tekst met bijvoorbeeld “Wim Jansen is makelaar in Groningen”. Woorden die vooraan staan in een tekstblok worden beter geïndexeerd door Google. Deze zoekwoorden moet je ook in het technische gedeelte van jouw website te staan. Zo zijn er nog veel meer tips om ervoor dat je goed vindbaar bent in de onbetaalde zoekresultaten van Google. 

Schrijf pakkende teksten voor je website

Als je zelf teksten gaat schrijven voor jouw website, verplaats je dan in de positie van degene die je teksten leest. Veelal zijn klanten op zoek naar een oplossing en niet naar een heel sterk technisch verhaal. Wek nieuwsgierigheid op door niet alles te willen vertellen op je website en prikkel bezoekers om contact met jou op te nemen. Een website is voor veel zelfstandigen een contactmachine, tenzij je een webwinkel hebt en direct wilt verkopen zonder veel contact.

Een goed ontwerp is goud waard

Een website die kwaliteit en betrouwbaarheid uitstraalt is zonder meer een vereiste. Zolang toekomstige klanten je nog nooit gesproken hebben zal je met jouw website vertrouwen en professionaliteit moeten wekken. Besteed veel aandacht aan de lay-out, plaats duidelijke en realistische foto’s en vertel geen onzin. Bied een oplossing aan en maak die belofte ook waar. Zorg voor voldoende contactmogelijkheden en beantwoord vragen snel, laat referenties zien en vermeld ook je KVK-nummer etc. 

Zorg voor actueel nieuws op jouw website

Het plaatsen van een nieuwspagina bevordert de vindbaarheid bij zoekmachines. Een dergelijk systeem moet simpel te onderhouden zijn voor jou zodat je regelmatig nieuwe berichten kunt plaatsen. Helaas staat op veel websites vaak oud nieuws van soms wel een jaar oud. Dit geeft een slapende indruk van je bedrijf en draagt ook niet meer bij aan de vindbaarheid van jouw website. 

Op deze pagina