Nieuws

Ondernemers let op: loop achterstand aflossing coronabetalingsregeling in

Belastingdienst gevel

Zoals aangekondigd hebben we met de Belastingdienst gesproken om te kijken hoe we de groep zelfstandig ondernemers die nog een coronaschuld hebben in de schuldregeling kunnen houden en dwanginvordering kunnen voorkomen. Het resultaat van ons gesprek kan je terugvinden in ons dossier. Mede als gevolg van dit gesprek komt de Belastingdienst nu met een bericht om ondernemers op weg te helpen. Erik de Kruijf, ketenmanager inning en betalingsverkeer bij de Belastingdienst, beantwoordt drie veelgestelde vragen. 

Waarom is het zo belangrijk dat de betalingsachterstand wordt opgelost?
Er zijn veel ondernemers die  niet alle of nog geen termijnbetalingen hebben gedaan. Of die niet voldoen aan hun betalingsverplichtingen voor belastingen waarvoor ze op of na 1 april 2022 aangifte deden. Dit zijn voorwaarden om de betalingsregeling van het bijzonder uitstel te behouden. Daarnaast wordt het voor een ondernemer steeds lastiger om de financiële problemen op te lossen als de achterstand verder oploopt. Dat willen we voorkomen.

De Belastingdienst stuurde daarom brieven naar ondernemers om ze te informeren over de gevolgen van een betalingsachterstand. Ook gaan medewerkers naar een deel van de ondernemers met betaalachterstanden toe voor een persoonlijk gesprek.

Hoe kan ik als ondernemer zien wat mijn achterstand is?
Je kunt zien wat je betalingsachterstand is via de volgende zaken:

  1. Voor 1 oktober ontvingen ondernemers een brief met de betalingsregeling. Hierin stond het termijnbedrag dat maandelijks moest worden betaald.
  2. Eind maart ontvingen alle ondernemers met een coronabetalingsregeling een schuldenoverzicht. Dit overzicht laat niet alleen de coronaschuld zien, het is een totaaloverzicht van de belastingschuld.

Hierdoor kan een ondernemer bepalen welk bedrag al is afbetaald en wat nog open staat. Op de website van de Belastingdienst www.belastingdienst.nl/bijzonderuitstel staan voorbeelden die kunnen helpen bij het vaststellen van de betalingsachterstand.

Ik heb een achterstand bij de maandelijkse termijnbetaling: wat moet ik doen? Ondernemers die de achterstand niet in kunnen lopen door tijdelijke financiële problemen, kunnen onder voorwaarden een versoepeling van de betalingsregeling van het bijzonder uitstel aanvragen. Bijvoorbeeld een betaalpauze van 6 maanden. Of het betalen van de coronabelastingschuld in 84 in plaats van 60 maanden.

Je kunt een regulier uitstel aanvragen voor overige belastingschulden die vóór 1 oktober 2022 moesten worden betaald. Let wel op: voor de betalingsregeling geldt de voorwaarde dat er geen nieuwe schulden mogen ontstaan. Ondernemers met een coronabetalingsregeling kunnen voor nieuwe verplichtingen vanaf 1 oktober 2023 alleen onder bijzondere omstandigheden uitstel van betaling krijgen.

Waar je terecht kunt voor meer informatie:

Wil je meer informatie over de mogelijkheden? Medewerkers van de Belastingdienst zijn kosteloos bereikbaar via de BelastingTelefoon op 0800 - 0543.

Biedt aanvullend uitstel onvoldoende hulp en verwacht je ook op lange termijn betalingsproblemen? Dan is het belangrijk om snel een compleet beeld van je financiële situatie te krijgen. Heb je daarbij advies of hulp nodig? Neem dan contact op met je financieel adviseur of ga naar kvk.nl/zwaar-weer voor advies.

Ben je een zzp’er, eigenaar van een eenmanszaak, of onderdeel van een maatschap of vennootschap en heb je meer schulden dan alleen belastingschulden? Dan kun je voor ondersteuning ook terecht bij jouw gemeente. De gemeente kijkt mee naar je situatie en zorgt, in overleg met jou, voor een passende hulp op maat. Kijk daarvoor op de website van jouw eigen gemeente.

Geplaatst op 4 mei 2023