Zzp'ers ontvangen hun nieuwe btw-identificatienummer zonder BSN

Belastingen
Belastingdienst

Vanaf 10 oktober 2019 is de Belastingdienst begonnen om aan 1,3 miljoen ondernemers een nieuw btw-identificatienummer te sturen. De Belastingdienst moest van de Autoriteit Persoonsgegevens het oude btw-nummer aanpassen omdat hierin het burgerservicenummer (BSN) verwerkt zat. De privacy van zelfstandige ondernemers werd hierdoor geschonden, zoals ook werd bepleit door ZZP Nederland. In de brief die de Belastingdienst nu stuurt naar ondernemers waarbij het BSN in het btw-nummer verwerkt zit, geeft de Belastingdienst meer uitleg.

Commentaar ZZP Nederland

ZZP Nederland is blij dat er is geluisterd en er nu een (tijdelijke) oplossing is, zodat de privacy van de zzp’ers niet meer wordt geschonden. Helaas is het leed al geleden, omdat het btw-nummer dat tevens het BSN bevatte, meerdere jaren is gecommuniceerd op briefpapier en websites. Deze tijdelijke oplossing is bruikbaar voor de btw-aangifte, het BSN van de zelfstandige ligt nog steeds op straat. ZZP Nederland ziet als permanente oplossing maar 1 mogelijkheid, namelijk het verstrekken van een nieuw BSN voor alle zelfstandigen, van wie het BSN opgenomen is of is geweest in het btw-nummer.

Onderstaande tekst komt letterlijk uit de brief van de Belastingdienst.

U krijgt een nieuw btw-identificatienummer om uw privacy beter te waarborgen. In uw omzetbelastingnummer is uw burgerservicenummer (BSN) verwerkt. Dat is niet het geval bij het nieuwe btw-identificatienummer.

Maakt u gebruik van de kleineondernemersregeling?
Doet u geen btw-aangifte (meer) omdat u gebruik maakt van de kleineondernemersregeling? Bewaar deze brief voor het geval u het btw-id in de toekomst nodig hebt.

Wanneer gebruikt u wel uw nummer?
U hebt nu 2 verschillende nummers die u allebei nodig hebt:
- Het omzetbelastingnummer gebruikt u voor uw communicatie met de Belastingdienst.
- Het nieuwe nummer, uw btw-identificatienummer, gebruikt u voor uw zakelijke contacten. Dit nummer zet u op de facturen en uw website(s) en gebruikt u voor handel binnen de Europese Unie.

Wanneer gaan de veranderingen in?
Tot en met 31 december 2019 gebruikt u uw huidige btw-identificatienummer zoals u dat tot nu toe gedaan hebt. Op 1 januari 2020 gaat de nieuwe situatie in. Vanaf die dag gebruikt u het omzetbelastingnummer voor contact met de Belastingdienst en het nieuwe btw-identificatienummer voor zakelijke contacten.

Wat kunt u nu al doen?
- Pas, voor zover van toepassing, uw website(s), briefpapier, factuurpapier, digitale sjablonen en andere communicatiemiddelen aan, zodat u vanaf 1 januari 2020 het nieuwe btw-id gebruikt.
- Geef uw boekhouder, vaste leveranciers en zakelijke klanten nu alvast uw nieuwe btw-id. Zij kunnen dan op tijd hun administratie aanpassen.

Doe u zaken in andere EU-landen?
Als u binnen de EU zaken doet moet u vanaf 1 januari 2020 uw nieuwe btw-id gebruiken, zowel in contacten met klanten, als in de regeling Mini One Stop Shop (MOSS). Geef uw nieuwe btw-id ook snel door aan uw leveranciers in het buitenland die dit nummer moeten gebruiken.

Voor teruggaaf van btw uit andere EU-landen via het portaal op belastingdienst.nl/eubtw blijft u of uw dienstverlener inloggen met uw huidige gebruikersnaam. Dat is uw omzetbelastingnummer met daarvoor ‘NL’. Uw nieuwe btw-identificatienummer geven wij door aan andere belastingdiensten in de EU.

Vuistregel vanaf 1 januari 2020
Doet u zaken met ons? Gebruik uw omzetbelastingnummer.
Doet u zaken met anderen? Gebruik uw btw-identificatienummer.

Hebt u nog vragen?
Kijk op  belastingdienst.nl/btw-id voor meer informatie

Deel deze pagina: