Voldoe aan de wettelijke verplichting met een Klachtenregeling Zorg
Ga je als zzp’er in de zorg aan de slag? Dan is het belangrijk om te weten dat jij je aan allerlei regels en wetten moet houden. Zo moet jij als ondernemer in de zorg ook iets regelen voor wanneer een cliënt een klacht heeft over de door jou verleende zorg. We noemen dit ook wel een Klachtenregeling Zorg. Een klachtenregeling Zorg is wettelijk verplicht.
ZZP Nederland biedt jou een erkende Klachtenregeling Zorg waarmee jij voldoet aan de wettelijke eisen voor een klachtenregeling in de zorg, en dat voor slechts 50,- per jaar!
- Al meer dan 3.900+ zorg zzp'ers gingen je voor
- Inclusief certificaat
- Géén eigen risico en géén eigen bijdrage
De voordelen van een Klachtenregeling Zorg
Naast het feit dat een Klachtenregeling verplicht is voor zzp'er die werkzaam zijn in de zorg, biedt een klachtenregeling transparantie en vertrouwen. Je laat hiermee zien dat je waarde hecht aan feedback en de kwaliteit van je dienstverlening belangrijk vindt.
Welke wetten vallen onder de Klachtenregeling Zorg?
De Klachtenregeling Zorg van ZZP Nederland volstaat voor de volgende wetten:
- Wet kwaliteit klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz);
- Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
- Jeugdwet;
- Wet zorg en dwang (Wzd);
- Wet verplichte ggz (Wvggz).
Voor wie is jullie Klachtenregeling Zorg?
Onze Klachtenregeling Zorg is er speciaal voor zzp'ers. Het betreft een individuele regeling die niet bedoeld is voor organisaties met personeel. Wil je als werkgever een regeling afsluiten? Dan kun je hiervoor contact opnemen rechtstreeks met Quasir. Ben je zzp'er en werk je samen met andere zzp'ers? Dan kunnen jullie ieder individueel een Klachtenregeling Zorg afnemen.
Is een klachtenregeling verplicht voor zzp’ers in de zorg?
Ja, ook alle zzp zorgverleners/aanbieders zijn verplicht om een klachtenregeling te hebben. Ben je momenteel in loondienst en wil je daarnaast ook parttime als zzp’er in de zorg aan de slag gaan? Voor de zorg die je als zzp’er verleent moet je dan zelf een klachtenregeling afsluiten. Je kunt dan niet gebruikmaken van de voorzieningen van de werkgever waar je in loondienst bent.
Wanneer je geen Klachtenregeling Zorg hebt afgesloten kan de Inspectie van Gezondheidszorg je een straf of sanctie opleggen.
Klachtenregeling én geschilleninstantie
Onze klachtenregeling werkt voor de klachten met een klachtenfunctionaris van Quasir. Wordt de klacht niet opgelost en komt het to teen geschil, dan werkt onze klachtenregeling met een erkende geschillencommissie: stichting Zorggeschil. Stichting Zorggeschil is erkend door VWS.
Onze Klachtenregeling is ook geschikt voor ondernemers die niet zelf in Nederland wonen maar wel werken met Nederlandse cliënten.
Wat zijn de kosten?
Voor een jaarbedrag van slechts 50,- (ex btw) voldoe jij als zzp’er in de zorg aan de wettelijke eisen voor een klachtenregeling in de zorg. Er is geen eigen bijdrage en geen eigen risico verschuldigd. Het enige wat van belang is, is dat je bent aangesloten bij ZZP Nederland. Je maakt naast de abonnementskosten geen kosten voor het inzetten van een klachtenfunctionaris, ook niet voor het starten van een procedure via stichting Zorggeschil. Als uit de uitspraak van de geschilleninstantie kosten voor jou komen (bijvoorbeeld terugbetalen aan een patiënt), dan zijn die kosten wel voor eigen rekening.|
Nog geen lid? Sluit je dan vandaag nog aan bij ZZP Nederland en profiteer van alle voordelen. Dat kan al vanaf 22,50 per jaar! Vergeet niet bij het kiezen van het lidmaatschap ook de Klachtenregeling Zorg te selecteren.
Nog geen lid? Zo sluit je een Klachtenregeling zorg af
Het afsluiten van een klachtenregeling Zorg bij ZZP Nederland is zo geregeld. Klik op de button hieronder om een ZZP Nederland lidmaatschap en tegelijkertijd een Klachtenregeling Zorg af te sluiten.
- Kies een ZZP Nederland lidmaatschap naar keuze (basis, plus of premium).
- Vink bij de ‘Branchespecifieke opties’ het ‘Abonnement Klachtenregeling Zorg’ aan.
- Vul de rest van de gegevens in om je aanvraag te voltooien.
Klachtenregeling Zorg afsluiten Al lid? Log dan in en voeg het abonnement toe
Certificaat Klachtenregeling Zorg
Nadat jij een Klachtenregeling Zorg hebt afgesloten ontvang jij van ons een e-mail met daarin het bewijs dat je een Klachtenregeling Zorg hebt afgesloten. Heb je geen e-mail ontvangen met het bewijs? Bel of stuur dan een e-mail naar onze afdeling administratie. Dan maken we het alsnog voor je in orde.
Tel: 085-3032878 (optie 2)
E-mail: administratie@zzp-nederland.nl
Hoe informeer ik mijn cliënten over de Klachtenregeling?
Je kunt je cliënten op meerdere manieren informeren over de Klachtenregeling. In de meeste gevallen wordt ervoor gekozen om de klachtenregeling te vermelden op de website of in de algemene voorwaarden. Zorg er in ieder geval voor dat het eenvoudig te vinden en te begrijpen is.
Vragen of onduidelijkheden?
Heb je vragen of zijn er onduidelijkheden over de Klachtenregeling Zorg of een andere vraag over zelfstandig ondernemen in de zorg of een andere branche? Neem dan gerust contact met ons op via administratie@zzp-nederland.nl of bel ons via 085-3032878 (optie 2). Wij zitten klaar om je verder te helpen!