Je gereedschapskist voor je social media activiteiten (deel 5 van 6)
Tijd is geld! Dat is iets dat elke ondernemer snapt. Social media hoeven je financieel gezien niet veel of wellicht zelfs helemaal niks te kosten. Maar een ding is zeker; het kost tijd. Dat is helemaal niet erg want netwerken en relaties opbouwen heeft altijd veel geduld en tijd gekost. Toch is het slim om zo af en toe eens te kijken hoe je dingen slimmer, sneller en makkelijker kunt doen en in minder tijd. De volgende tools kunnen je daarbij helpen:
Hootsuite
Hootsuite is een social media dashboard, waarin je de meeste van jouw social media kanalen kunt beheren. Hootsuite biedt 1 centrale plek om je berichten te versturen, in te plannen en te lezen.
Het grote voordeel van Hootsuite is dat je kolommen kan aanmaken met bijvoorbeeld zoekwoorden op Twitter, of inkomende berichten op Facebook. Hootsuite wordt daarom ook vaak ingezet als Webcare (online klantenservice) tool om te monitoren waarover op social media gesproken wordt.
Je kunt Hootsuite op je desktop maar ook mobiel gebruiken. Het werkt in de cloud wat betekent dat een wijziging op je desktop direct ook op je mobiel staat en vica versa. Je kunt Hootsuite (maximaal 3 social media profielen) gratis gebruiken. Wil je meer dan kun je betaald account nemen.
Buffer
Met Buffer kan je gemakkelijk berichten inplannen op je social media accounts. Buffer kan je het beste zien als een ‘postvak uit’, waarbij berichten op vastgestelde tijdstippen op je social media accounts worden geplaatst. Het geeft je rust omdat je weet dat je berichten gedurende de dag, week of maand worden verspreid op de beste momenten. Let er wel op dat je bereikbaar bent wanneer er een reactie is op een van je updates. Niks zo asociaal als dingen roepen en vervolgens niet thuis geven bij commentaar.
Buffer is gratis tot 3 profielen en max 10 updates per profiel.
Feedly
Wanneer jij je content curatie op orde hebt zal je wellicht een aantal bronnen monitoren. Een handig programma om deze bronnen op 1 plek te laten binnenkomen is Feedly. Je kunt hierin al je RSS feeds laten binnen komen, maar ook je Google alerts. Door deze bronnen dagelijks door te lopen heb je een goed beeld van wat er speelt in jouw branche, en kun je waar nodig die berichten verspreiden.
Kifi
Soms vind je artikelen of sites die je echt moet bewaren. Een handige tool om een online archief aan te leggen is Kifi. De tool werkt als een digitaal archief waar je links naar andere sites kunt opslaan. Kifi geeft je de mogelijkheid deze links een label mee te geven op onderwerp. Ook kun je samen met een team een archief aanleggen en in de commentaren aangeven waarom je iets hebt opgeslagen. Voor jezelf dus handig om artikelen snel terug te vinden, en in teamverband erg handig omdat je elkaar kunt vertellen waarom je iets opslaat.
Er zijn ontzettend veel tools te vinden die je kunnen helpen met allerlei social media activiteiten. Bepaal vooraf echter eerst goed wat je nodig hebt en ga daarna pas op zoek naar de tool. Dit voorkomt dat je verdrinkt in de mogelijkheden.
In de volgende en laatste blog kijken we naar de social media statistieken.