Blog

Meten = Weten. Social media statistieken (stap 6 van 6)

Google Analytics

In de afgelopen tijd heb ik je door 5 stappen van een social media strategie geleid. De laatste stap is het meten van je inspanningen.

Hoewel je online bijna alles kunt doormeten is het goed te beseffen dat een uiteindelijke transactie altijd van verschillende factoren afhankelijk is. Zie de cijfers dus als een indicatie voor je succes maar realiseer je dat social media een van de variabelen is.

In deze blog vertel ik je een aantal mogelijkheden waarop en waarmee je kunt meten. Het is dus belangrijk dat jij je hierin verder verdiept voor de exacte werking van deze mogelijkheden.

Verkeer naar en op je website

Via de software van bijvoorbeeld Google Analytics kan je bekijken hoeveel verkeer er op je site is gekomen via social media. Ook kan je zien of het verkeer vanuit social media kwalitatief beter is dan bijvoorbeeld uit een advertentie. Blijven bezoekers vanuit social media bijvoorbeeld langer op je site? Nemen zij vaker contact op? Schrijven zij zich vaker in? Allemaal vragen waarop je via Google Analytics het antwoord kunt krijgen.

Een link inkorten en meten

Via bit.ly kan je lange URL’s inkorten en een specifieke naam geven. Ook kan je exact zien hoe vaak en wanneer er op een link is geklikt. Vooral erg handig als je een social media campagne opzet op meerdere kanalen, maar wel het totaal aantal kliks op een link wilt weten.

Twitter Analyse

Wanneer je naar https://analytics.twitter.com/user/JOUWGEBRUIKERSNAAM gaat kan je alle statistieken rondom je Twitter account ontdekken. Zaken als kliks op tweets, bereik, volgers en volgend worden inzichtelijk. Ben je dol op excel? Dan kan je deze data ook exporteren om via excel zaken beter inzichtelijk te maken.

Facebook statistieken

Wanneer je manager bent van je Facebook pagina krijg je inzicht in de statistieken. Voorwaarde is wel dat je minimaal 30 fans moet hebben. Een van de interessantere tabbladen is “berichten”. Aan de bovenzijde van de pagina kan je letterlijk zien wanneer jouw fans online zijn. Hierdoor kan je dus beter bepalen op welke tijdstippen jij een bericht op je pagina moet plaatsen. Ook zie je in het statistieken overzicht hoe je berichten presteren op het gebied van betrokkenheid, kliks etc.

LinkedIn Analyse

Op je LinkedIn bedrijfspagina kan je ook statistieken terugvinden. Het belangrijkste overzicht zijn de updates die je op LinkedIn geplaatst hebt. In dit overzicht kan je net als bij Facebook snel bekijken welke berichten goed presteren en welke minder goed. Een snelle analyse kan je doen door te kijken naar het “Engagement” percentage. Probeer een lijn te ontdekken in berichten die een hoger percentage hebben. Slaat het onderwerp aan? Is het tijdstip goed gekozen? Stem je contentstartegie hier verder op af.

Er zijn ontzettend veel meet tools voor social media in omloop, maar de gemiddelde zelfstandig professional heeft vaak voldoende aan de statistieken van de platformen zelf. Bedenk vooraf goed wat je wilt weten en duik daarna pas in de cijfers.

Lees hier de andere blogs van Martijn (en anderen): https://www.zzp-nederland.nl/blog 

Geplaatst op 4 augustus 2016 door Martijn Holtes

Martijn is social business consultant bij Just Connecting en verkent de wereld van nieuwe communicatie. http://www.justconnecting.nl/