Zelf doen of uitbesteden

Administratie

Administratie voor zzp'er zelf doen of uitbesteden

Veel zzp’ers lopen te worstelen met hun administratie, waarbij altijd weer de vraag opduikt: uitbesteden of zelf doen. ZZP Nederland is niet van mening dat je een perfecte boekhouder dient te zijn, maar wel inzicht moet hebben in jouw administratie. Dit is belangrijk om te bepalen waar je winst maakt en waar jouw kosten liggen. Voor jouw administratie zijn een aantal mogelijkheden:

Administratie geheel uitbesteden

  • Als je jouw administratie helemaal wilt uitbesteden spreken we al snel van het “schoenendoosprincipe”. Al jouw administratie verzamel je en eens per maand stuur je de “doos” naar een administratiekantoor. Zij stellen voor jou een winst-en-verliesrekening op, verzorgen een btw aangifte en verzorgen ook de jaarstukken.
     
  • Kies hiervoor wel een kantoor dat kwaliteit levert tegen een redelijk bedrag. Het heeft geen zin om als zzp’er jouw administratie onder te brengen bij een Registeraccountant die een fors uurbedrag zal berekenen. Zoek een klein administratiekantoor dat bij je past en maak een duidelijke afspraak over de uit te voeren werkzaamheden en tarieven.

Administratie zelf doen

  • In principe is de administratie van een zzp’er niet echt ingewikkeld. Het aantal handelingen dat je dient te verrichten om een sluitende administratie te voeren is gelukkig beperkt. Je dient facturen te maken en de inkoop en onkosten te boeken. Daarbij is een splitsing in btw belangrijk voor jouw btw aangifte.
     
  • Middels een administratiepakket is jouw gehele boekhouding goed uitvoerbaar. Het ZZP Pakket dat via ZZP Nederland wordt aangeboden is een alles-in-een pakket. Daarmee kan je facturen maken die automatisch geboekt worden en bij invoer van inkoop of onkosten wordt deze btw splitsing ook weer vrijwel automatisch geregeld. In dit pakket kan je een btw aangifte printen, een winst-en-verliesrekening maken etc.
     
  • Voor jouw jaaraangifte komen alle cijfers uit het pakket tevoorschijn. Bij het pakket is een cursus mogelijk die jou op weg helpt met de eerste stappen. Je kan ook overwegen om de definitieve jaaraangifte te laten verzorgen door een goed administratiekantoor. Zij zorgen er voor dat alle aftrekposten worden gemaximaliseerd.

Gerelateerd product

  1. ZZP Boekhoudpakket online en offline

    Met het ZZP (online) Boekhoudpakket kun je facturen maken, btw aangifte doen, telebankieren, boekhouden en een winst- en verliesrekening produceren. De administratie is grotendeels voorgeprogrammeerd, je hoeft alleen je eigen gegevens in te vullen. Aangesloten bij ZZP Nederland? Dan ontvang je het online boekhoudpakket naar keuze de eerste 2 maanden gratis. 

    Meer informatie

Deel deze pagina: