Datalekken bij kleine bedrijven steeds frequenter
Het is geen geheim dat datalekken steeds vaker voorkomen. Waar datalekken bij grote organisaties vaak de krant halen, hoor je bijna nooit over datalekken bij kleine bedrijven. Maar toch gaat hier ook een hoop mis.
36% van de kleine bedrijven getroffen door datalek
Dit jaar heeft er bij 36% van de kleine bedrijven (1 – 49 werknemers) een datalek plaatsgevonden. Dit is een toename van 6% vergeleken met 2018, toen 30% van de kleine bedrijven te maken kreeg met een datalek. Ook middelgrote en grote bedrijven krijgen te maken met datalekken, maar hier is de toename ten opzichte van vorig jaar minder groot (respectievelijk 2% en 3%). Dit blijkt uit recent wereldwijd onderzoek onder 1138 bedrijven van beveiligingsexpert Kaspersky.
Impact van een datalek
De impact van een datalek is groot. Denk aan het verstoren van bedrijfsprocessen. Daarnaast kan uitval en verlies van vertrouwelijke gegevens grote financiële en/of negatieve reputatiegevolgen hebben. Zeker nu ook de AVG-wetgeving van toepassing is waarbij bedrijven risico lopen op financiële sancties.
Geen beleid
Uit het onderzoek van Kaspersky blijkt ook dat 33% van de bedrijven geen centraal beleid heeft rondom cyberbeveiliging. De beveiliging wordt overgelaten aan de individuele computergebruiker/medewerker. Opvallend is ook dat 1 op de 4 bedrijven gebruikmaakt van consumentenproducten om hun digitale gegevens te beschermen. Deze oplossingen voor thuisgebruikers zijn vaak niet toereikend voor bescherming van servers of andere bedrijfsspecifieke digitale producten of applicaties, aldus Kaspersky.
“Helaas maakt malware geen onderscheid onder type slachtoffers van cybercriminaliteit. Zelfs zeer kleine bedrijven kunnen grote hoeveelheden gevoelige gegevens verliezen. Inmiddels biedt de markt meer dan voldoende geavanceerde beveiligingsproducten. Daarmee zijn grote investeringen niet langer nodig bijvoorbeeld voor de inhuur van allerlei experts. Het is een kwestie van kiezen voor het juiste beveiligingsproduct”, vertelt Martijn van Lom, general manager Noord-Europa bij Kaspersky.