5 tips om effectief te netwerken

Netwerken als zzp’er is een belangrijk onderdeel van jouw ondernemerschap. Niet alleen om professioneel te groeien, maar ook je persoonlijke ontwikkeling vaart er wel bij. Door te netwerken kan je waardevolle connecties maken, informatie delen en mogelijkheden ontdekken. Wat zijn effectieve manieren om je netwerk uit te breiden? Hierbij 5 tips.
1. Ga naar evenementen en beurzen
Evenementen en beurzen bieden een uitstekende gelegenheid om gelijkgestemde ondernemers binnen jouw vakgebied te ontmoeten. Bij de meeste evenementen en beurzen is er gelegenheid tot interactief netwerken. Maar alleen door op te komen dagen ben je nog niet aan het netwerken. Hoe doe je dat dan op een effectieve manier? Lees tip 2.
Een gouden tip voor een leuk netwerkevent is de Dag van de ZZP’er. Deze wordt ieder jaar gehouden op de tweede zaterdag in april. Lees meer over dit netwerk(event).
2. Ken de ‘netwerketiquette’
Als je naar een event of beurs gaat bereid je dan goed voor. Is het event of de beurs wel geschikt voor jou? Uit welke vakgebieden komen de ondernemers, zijn er veel ‘concullega’s’? Het helpt om jezelf doelen te stellen. Bijvoorbeeld, welke mensen wil je echt spreken of meer over weten. Je zou van tevoren al contact kunnen zoeken met deze personen om af te spreken tijdens het event.
Ben je eenmaal met iemand in gesprek, luister dan ook echt en probeer niet alleen zelf aan het woord te zijn. Ben je wel aan het woord, heb dan een ‘elevator pitch’. Bedenk hoe jij jezelf snel voor kunt stellen aan je gesprekspartners, zodat ze weten wie je bent, wat je zoekt, maar ook wat jij voor je gesprekspartners kunt betekenen. Want netwerken doe je niet alleen om te halen, maar ook om te geven. Als jij bijvoorbeeld iemand uit jouw netwerk kan koppelen aan een gesprekspartner, dan krijg jij een gunfactor.
3. Maak gebruik van social media
Sociale media platforms zoals LinkedIn zijn krachtige tools voor professioneel netwerken. Optimaliseer je profiel met een duidelijke beschrijving van je vaardigheden en ervaring. Door je profiel goed op te stellen, ben je ook gemakkelijk te vinden voor potentiële opdrachtgevers. Om je zichtbaarheid op social media te vergoten kan je deelnemen aan relevante groepen en discussies en kun je verbindingen leggen met professionals in jouw branche.
Ben je niet goed thuis in LinkedIn, er worden veel cursussen gegeven om dit medium goed te gebruiken.
4. Sluit je aan bij verschillende (lokale) netwerken
In elke stad of elk dorp zijn ondernemers actief. Bijna altijd zijn die verbonden door een ondernemersvereniging. Word lid van dergelijke verenigingen. Het is niet noodzakelijk dat je bij een netwerk gaat met allemaal gelijkgestemden. Sterker nog, juist ondernemers die een ander vakgebied hebben dan jij kunnen interessant zijn. Want zij hebben weer een ander netwerk waar voor jou weer potentie in kan zitten.
Neem deel aan gemeenschapsevenementen, vrijwilligerswerk en sponsoring om je betrokkenheid te tonen en je netwerk in de lokale gemeenschap uit te breiden.
5. Onderhoud de opgedane relaties
Als je eenmaal contact hebt gemaakt, dan is het cruciaal dat je ook contact blijft houden. Zo houd je de relatie niet alleen in stand, maar kan je de relatie ook verstevigen. Begin bijvoorbeeld met het sturen van een bedankbriefje of e-mail na een ontmoeting om je waardering te tonen en het gesprek voort te zetten.
Houd contact waarbij je regelmatig updates deelt, of interessante artikelen. Dit gaat natuurlijk gemakkelijk via social media maar dat is niet de meest persoonlijke manier. Schroom dan ook niet om je contact te mailen of te bellen. Een keer ‘koffie doen’, kan ook wonderen verrichten om je relatie te versterken.
Door deze verschillende strategieën te combineren en consistent te zijn in je inspanningen, kun je een sterk en divers netwerk opbouwen dat waarde toevoegt aan zowel je professionele als persoonlijke leven.