Belastingdienst stimuleert online boekhouden voor zzp’ers

Administratie

Als zzp’er ben je verantwoordelijk voor een gedegen boekhouding, je wordt door de Belastingdienst immers ‘gewoon’ als een ondernemer gezien. Dankzij slimme boekhoudprogramma’s kunnen zzp’ers steeds eenvoudiger en sneller een professionele boekhouding voeren. De Belastingdienst gaat mee in deze trend door zelf online boekhouden door zzp’ers steeds meer te stimuleren. De Belastingdienst zoekt momenteel zelfs zzp'ers voor een proef met boekhouden, belastingaangifte en betalen in één.

Nieuwe btw-aangifte voor zzp’ers

De Belastingdienst wil de btw-aangifte voor zzp’ers eenvoudiger en sneller maken. Het traditionele btw-formulier moet plaatsmaken voor schermen die een zzp’er beter kan begrijpen. Op die manier weet een ondernemer beter hoe de btw-aangifte is opgebouwd en kan hij de aangifte zelf met één klik vanuit zijn online boekhoudprogramma naar de Belastingdienst sturen.

Niet alleen het indienen van de btw-aangifte wordt aangepakt in het nieuwe aangifteproces, ook het betalen moet sneller en eenvoudiger. Op dit moment speelt de verwerkingstijd van banken nog een rol in een tijdige betaling van de btw-aangifte door ondernemers. In het nieuwe proces laat de Belastingdienst zzp’ers de btw-aangifte per iDeal betalen. De betaling wordt direct geregistreerd en op de achtergrond is de administratie van de zzp’er direct bijgewerkt

Bonnen en Facturen weggooien

De meeste zzp’ers zullen op de hoogte zijn van de bewaarplicht van de Belastingdienst. Alle facturen en bonnen moet je minimaal 7 jaar bewaren, wat leidt tot een verzameling volle ordners op de plank. Bij een online boekhouding worden deze documenten niet in een ordner bewaard, maar digitaal opgeslagen en direct bij een boeking geplaatst. Op die manier kun je documenten waar en wanneer je maar wilt raadplegen. Lang was het onduidelijk of je als ondernemer het originele document moet bewaren als je het digitaal hebt opgeslagen.

Uiteindelijk laat de Belastingdienst in een officiële verklaring weten dat ondernemers de originele documenten van digitaal opgeslagen bonnen en facturen weg mogen gooien.  De scan of foto moet overigens wel alle informatie van het originele document bevatten. De Belastingdienst laat hiermee opnieuw zien dat het ondernemers door middel van online boekhouden wil stimuleren om zelf de boekhouding te doen.

Kwaliteitskeurmerk voor boekhoudsoftware

Nu je de btw-aangifte direct kunt indienen en betalen en je al je documenten mag opslaan in een cloudoplossing, is het belangrijk dat je als zzp’er een goed boekhoudprogramma kiest. Om je hierbij te helpen heeft de Belastingdienst meegewerkt aan het ontwikkelen van een kwaliteitskeurmerk voor online boekhoudsoftware. Het keurmerk Zeker-OnLine wordt alleen uitgereikt aan boekhoudprogramma’s die de veiligheid en privacy van jouw data optimaal kunnen waarborgen. De Belastingdienst verklaart officieel, dat als een boekhoudprogramma dit keurmerk heeft, je als zzp’er weet dat de software veilig en betrouwbaar is en dat het programma geschikt is om gegevens mee te bewaren waar de Belastingdienst om vraagt.

Informer is Kennispartner van ZZP Nederland

Informer is al jarenlang de officiële kennispartner van ZZP Nederland op het gebied van boekhouden. Het online boekhoudprogramma InformerOnline is houder van het keurmerk Zeker-OnLine. Ook kunnen zzp’ers met InformerOnline meedoen met de pilot van de Belastingdienst voor de nieuwe btw-aangifte voor ZZP’ers.

Bovendien kunnen leden van ZZP Nederland gratis factureren met InformerOnline en krijgen zij korting op de boekhoudpakketten voor ZZP’ers.

Remco Fruehauf

Algemeen directeur, Informer
Zie de voordelen op onze website

Deel deze pagina: