Kennisbank

Belastingregels voor een werkruimte of kantoor aan huis

Zzp'er werkend aan bureau thuis

Gebruik je als ondernemer een werkruimte of kantoor aan huis, dan zijn enkele kosten aftrekbaar. Volgens de Belastingdienst moet het gaan om een zelfstandige werkruimte die je voldoende gebruikt. Let goed op de regels van een koop- of huurwoning, deze verschillen nogal. Als je aan de voorwaarden voldoet, dan mag je bepaalde kosten aftrekken van de winst bij je jaarlijkse belastingaangifte. Dat scheelt een hoop! Welke dat zijn, lees je ook hier. 

Regels aftrekbare kosten werkruimte in eigen woning

Ben je in het bezit van een eigen woning? Dan gelden de volgende regels:

  • Zelfstandige werkruimte: je mag de kosten van een werkruimte aan huis alleen aftrekken als er sprake is van een zelfstandige werkruimte. Een werkruimte is ‘zelfstandig’ als de ruimte apart verhuurbaar is. Dus een eigen opgang, toilet en energievoorziening heeft.
  • Voldoende gebruik: de kostenaftrek wordt alleen goedgekeurd als je voldoende uren doorbrengt in de ruimte gerelateerd aan de omzet. Werk je veel buiten de deur? Dan voldoe je hoogstwaarschijnlijk niet aan deze voorwaarde. Tenminste 30% van de inkomsten moet verdiend worden in het kantoor aan huis. Wanneer je ook beschikt over een kantoor elders is dit zelfs 70%.

Voldoe je niet aan de eisen?

Heb je volgens de regels van de Belastingdienst geen zelfstandige werkruimte en gebruik je de ruimte ook niet voldoende? Je mag géén kosten aftrekken, ook niet voor de inrichting. Lampen, een stoel en andere zaken zijn voor eigen rekening. De btw op de inrichtingskosten mag je wel in aftrek brengen.

Apparaten die je nodig hebt voor je werk, zoals een telefoon, computer, hoofdtelefoon, vakliteratuur én software zijn wel aftrekbaar als bedrijfskosten.

Regels aftrekbare kosten werkruimte in huurhuis

Per 1 januari 2017 zijn de regels voor aftrekposten voor werkruimte in een huurhuis drastisch veranderd. Daarom is het niet meer mogelijk om aftrek te krijgen voor een niet-zelfstandige werkruimte in een huurwoning.

Voldoe je wel aan de eisen die de Belastingdienst stelt voor een zelfstandige werkruimte, dan heb je recht op bepaalde aftrekposten. Bereken op de site van de Belastingdienst of je daarvoor in aanmerking komt.

Huur je elders een kantoor of bedrijfsruimte, dan zijn alle kosten aftrekbaar van de winst.

Welke kosten van een werkruimte aan huis zijn aftrekbaar?

Voldoet jouw kantoorruimte aan bovenstaande eisen, dan kan je alle kosten die je voor je werkruimte maakt aftrekken van de opbrengsten van je onderneming.

Deze kosten zijn aftrekbaar:

  • Huur of maximaal 4% van de werkelijke waarde van het kantoor aan huis;
  • Het zakelijke deel van de energiekosten;
  • Telefoon- en internetkosten als deze strikt zakelijk worden gebruikt;
  • Verzekeringen;
  • Huur- of afschrijvingskosten van het deel van jouw huis dat gebruikt wordt voor de zaak;
  • Schoonmaakkosten en dergelijke (enkel voor de werkruimte);
  • Inrichtingskosten, zoals vloerbedekking, behang, bureaus en raamdecoratie van de werkruimte;
  • Een deel van de hypotheekschuld kan aan de onderneming worden toegerekend.

Ga voor meer informatie naar de rekenhulp van de Belastingdienst.

Op deze pagina