Blog

Fundament van Succes, van zzp naar miljoenenbedrijf

Reageren
Fundament van succes, boek Femke Hogema

Wat nou als je wilt dat je bedrijf niet langer volledig afhankelijk is van jouw uren?

Vrijheid. De vrijheid om te doen wat je wilt, wanneer je wilt, waar je wilt, met wie en voor wie. Dat is voor de meeste zzp’ers de belangrijkste motivatie om zzp’er te worden. Het geld dat je verdient vervolgens ook zelf houden, heeft volgens het CBS een gezonde tweede plek.

De werkelijkheid is een stuk weerbarstiger. Zzp’ers draaien vaak veel uren en die uren worden niet altijd geweldig goed betaald. Ze bouwen niets op voor de oude dag, krijgen vakantiedagen of ziektedagen niet doorbetaald en als ze zonder opdracht zitten, komt er niets binnen.

Happy zzp'er  

Sommige zzp’ers hebben hier hun weg in gevonden. Ze zijn een happy zzp’er. Maar er zijn ook zzp’ers die het eigenlijk anders willen. Ze willen dat hun bedrijf draait, zonder dat het volledig afhankelijk is van hun uren. Femke Hogema zat nadat ze 5 jaar happy zzp’er was geweest in een soortgelijke situatie. Ze besloot een bedrijf te gaan bouwen. Weer 10 jaar later stond dat bedrijf. Een bedrijf wat haar heus nog wel nodig heeft, maar niet meer altijd en zéker niet meer voor alle werkzaamheden. Ze vroeg ze zich af: ‘Wat maakt nu dat het gelukt is?’ Het antwoord op die vraag goot ze in een model: De Ondernemingspiramide®. En over dat model scheef ze een boek: ‘Fundament van Succes, van ZZP naar Miljoenenbedrijf’.

Acht elementen

De ondernemingspiramide bevat de 8 elementen die op orde moeten zijn om winstgevend en duurzaam te groeien naar een bedrijf dat ook draait zonder jou.

Het eerste element is ‘De ondernemer’. Want eerlijk is eerlijk, het ondernemersspel is te leren. Maar uiteindelijk ben jíj degene die het moet doen. Jij moet de beslissingen nemen, je emoties managen en focus aanbrengen om de juiste dingen te doen. Je bedrijf kan nooit verder groeien dan dat jij als mens groeit. Persoonlijke groei zou dus een belangrijk aandachtspunt moeten zijn. Iedere dag.

Het tweede element bevindt zich letterlijk in de kern van de piramide; en het is de kern van ondernemerschap: Waarde. Pas als jij een helder antwoord hebt op de vraag: ‘Welk probleem los je voor wie op?’ Heb je het zaadje voor een winstgevend verdienmodel. Te veel zzp’ers starten omdat ze iets heel erg goed kunnen, iets heel erg leuk vinden of een passie hebben. En dat is allemaal van wezenlijk belang, maar het is niet genoeg. Er moet een duidelijke behoefte zijn in de markt naar jouw dienst of product, zodat je waarde kunt toevoegen.

Top van de piramide

Vanuit waarde gaan we naar de top: Missie, visie en kernwaarden. Deze vormen de drive in je business. Ze zorgen voor de verbinding met je doelen en wensen en de maatschappij en ze zorgen dat je door blijft gaan, ook als het tegen zit.

Je strategie vervolgens geeft antwoord op de hoe-vraag. Hoe ga je je doelen realiseren? Wat is je lange termijnplan en wat ga je morgen concreet doen? Zonder strategie dobber je op een zee van mogelijkheden, je loopt wellicht hard, maar niet altijd de juiste kant op.

Piramide, fundamenten van succes

Flanken van de piramide  

De piramide kent twee flanken: De linkerflank van de piramide wordt gevormd door de organisatie. De organisatie bestaat uit het geheel van team, systemen en processen. Zonder team, systemen en processen is je bedrijf volledig afhankelijk van jou en je uren. Uiteindelijk wil je dat de organisatie – en niet jij als individu – waarde levert.

De rechterflank wordt gevormd door marketing en sales. Zonder sales geen bedrijf, zo simpel is het. Als je je dienst of product niet verkocht krijgt, heb je geen bedrijf.

De basis van de piramide  

De basis van de piramide wordt gevormd door financiën en juridische zaken. Zonder een stevig financieel fundament heeft je bedrijf geen bestaansrecht. Geld is net zo belangrijk voor je bedrijf als zuurstof voor je lijf.

De buitenste cirkel is die van duurzaamheid. Uiteindelijk wil je duurzaam, of: toekomstbestendig, ondernemen. Je bedrijf is onderdeel van een groter geheel – een maatschappij, een planeet – waar we op een duurzame manier mee om willen gaan. Het is de uitdaging om je bedrijf niet te laten groeien ten koste van de maatschappij, maar ten behoeve van de maatschappij.

De ondernemer, waarde, strategie, missie en visie, organisatie, marketing en sales, financiën en duurzaamheid. Samen vormen ze de Ondernemingspiramide. In het boek Fundament van Succes gaat Femke in 8 hoofdstukken in op de 8 elementen uit de Ondernemingspiramide. Om jou het hele plaatje te geven, zodat je zelf kunt bepalen waar jouw volgende stap ligt en wat die stap concreet inhoudt!

Bestel het boek hier!

Geplaatst op 2 november 2022 door Femke Hogema

Nr. 1 bestestseller auteur. Schreef onder andere: Fundament van Succes, Financiën voor ZZP’ers en Winstgevende Plannen. Trainer van de online training ‘IB-aangifte in 10 minuten’.

0 Reacties Plaats een reactie
Reactie toevoegen

Log in bij ZZP Nederland om reacties te kunnen plaatsen.

Inloggen