Blog

Meer klanten met teksten die lezersvragen beantwoorden

E-learning Schrijven voor het Brein

Jouw website en e-mails zijn je visitekaartje. Maar spreken de teksten je klanten echt aan? Leer hoe de dialoogmethode je helpt om effectief te communiceren en meer klanten voor je te winnen én te behouden.

Hoe kan de Dialoogmethode jou als zzp’er helpen?

Stel, ik verkoop jou een cursus broodbakken. De vragen die bij jou bewust opkomen zijn van praktische aard:

  • Hoe laat?
  • Wat kost het?
  • Wat leer ik?
  • Kan ik dit zonder voorkennis?
  • En nog wat andere praktische vragen?

Jouw onbewuste brein begint vóór het lezen met deze vragen: 

  • Is dit voor mij?
  • Wat heb ik er aan?
  • Waar is het bewijs dat ik de cursus bij jou moet volgen?
  • Wat moet ik doen om de cursus te volgen?

De dialoogmethode gaat over het beantwoorden van de praktische vragen, maar ook over de onbewuste vragen. Dit kun jij doen om die onbewuste vragen te beantwoorden: 

1. Is dit voor mij?
Binnen één seconde beslist een lezer of hij verder gaat met jouw tekst. Herkenning kun je verkrijgen door jouw lezer aan te spreken op het lidmaatschap van een groep. Specifieker is beter, zoals in dit voorbeeld:

  • Ben je ondernemer?
  • Ben je horecaondernemer?
  • Ben je horecaondernemer in Amsterdam?
  • Ben je horecaondernemer in Amsterdam met een terras?
  • Ben je horecaondernemer in Amsterdam met een terras? Wil je uitbreiden en heb je een vergunning nodig?

In het laatste geval moet je wel gek zijn om niet verder te lezen. Daar zit namelijk behalve het aanspreken op segment, ook meteen een behoefte in. Dat is namelijk optie 2: benoem de buikpijn van jouw potentiële klant.

Lees nu het intro van deze tekst nog een keer. Herkenbaar?

2. What’s in it for me?
De volgende vraag die jouw ideale klant zichzelf stelt is: ‘Wat heb ik er aan?’ Doe meteen in jouw eerste zin een duidelijke belofte: ‘In 5 avonden leer je 7 verschillende broden bakken voor slechts 75 euro.’ Maak het heel concreet en zet het in je introtekst. Begin dus niet met je bedrijfsnaam, de datum of de locatie. Focus op wat het de lezer oplevert.

3. Waar is het bewijs?
Als we druk zijn met het selecteren van een dienstverlener of een product, dan twijfelen we. We hebben last van FUD’s: Fear, Uncertainty, Doubt. Die twijfels kun je wegnemen met autoriteit en sociaal bewijs. Dit zijn voorbeelden:

Autoriteit: 25 jaar in het vak, x-gecertificeerd, gekozen tot beste…
Sociaal bewijs: 729 mensen beoordelen deze cursus met een 9,2, testimonials

4. Hoe regel ik dat?
Zodra je iemand hebt overtuigd, moet je jouw klant de kans geven om met je in zee te gaan. Geef ze een laagdrempelige mogelijkheid om met jou in contact te komen, bijvoorbeeld via Calendly. Het is ook goed om een tweede optie te geven. Bijvoorbeeld het downloaden van een brochure, het bekijken van een video of het abonneren op jouw nieuwsbrief.

Wil je jouw ideale klant overtuigen op jouw website, op social media of in e-mailmarketing? Schrijf je dan mét ZZP Nederland korting in voor de e-learning Schrijven voor het Brein. In slechts 6 uur leer je teksten schrijven die overtuigen en klanten opleveren. Ruim 2300 ondernemers doen al mee en halen meer omzet door betere teksten.

Je leert er bovendien hoe je ChatGPT inzet als jouw ideale redactie-assistent.

Bron
Schrijven voor het Brein, Etienne Donicie
Etienne Donicie Schrijven voor het brein
Geplaatst op 17 oktober 2023 door Etienne Donicie

Etienne Donicie is schrijfcoach en strateeg en werkt bij Schrijven voor het Brein. "Ik houd me het liefst bezig met content, copy en de totale beleving voor de gebruiker. Dat combineer ik met alle kennis over neuromarketing en the science of persuasion. Met die tools help ik schrijvers en teams met het maken van beter converterende teksten voor mails en sites.