Als zzp’er marktonderzoek doen en een online enquête houden

Ondernemen

Als zzp’er een marktonderzoek doen, klinkt als gekkenwerk. Daar heb je als zelfstandige normaal gesproken namelijk helemaal geen tijd voor. Tóch is het verstandig om te weten in wat voor markt jij je gaat begeven. Daarom helpen we je op weg met het (snel) in kaart brengen van jouw branche.

Wat is een marktonderzoek?

Een marktonderzoek is simpel gezegd een onderzoek naar jouw ‘markt’. Het is verstandig om zo’n onderzoek te doen voordat je gaat starten als zzp’er, omdat je hierdoor een duidelijk beeld krijgt van wat er in jouw (toekomstige) sector speelt.

Een marktonderzoek levert de volgende informatie op:

  • de omvang van je potentiële doelgroep;
  • wie je concurrenten zijn;
  • wat de trends en ontwikkelingen binnen je markt zijn;
  • hoe de prijzen liggen;
  • waar je rekening mee moet houden.

Goed marktonderzoek geeft je nieuwe inzichten in extra mogelijkheden en laat zien waar eventuele valkuilen zitten. Een marktonderzoek voor zzp’ers hoeft niet heel uitgebreid te zijn omdat je het onderzoek vooral voor jezelf doet.

Hoe ziet een marktonderzoek eruit?

Klantonderzoek

Als zzp’er heb je klanten nodig. Het is daarom heel belangrijk om je potentiële klanten in kaart te brengen. Onderzoek wie je klanten zijn, wat ze willen en waar je ze vindt. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Welke personen of bedrijven nemen je product of dienst af? En waar bevinden zij zich?
  • Wanneer nemen zij je product of dienst af? Bijvoorbeeld wekelijks, maandelijks of om drie jaar?
  • Welke motieven hebben je klanten? Is je product of dienst noodzakelijk voor levensonderhoud, voor het functioneren van een bedrijf of als luxe voor je klanten?

Formuleer je doelgroep specifiek, dus bijvoorbeeld ‘vrouwen in de leeftijd van 24 tot 40 jaar in de Randstad, die elke week willen kickboxen om sportief te blijven’.
Zodra je duidelijk voor ogen hebt wie je potentiële klanten zijn, kan je verder klantonderzoek doen om hun specifieke wensen te onderzoeken. Dit doe je het makkelijkst via een online enquête (lees hieronder meer).

Brancheonderzoek

Voordat je begint met het aanbieden van je dienst of product, is het belangrijk om te onderzoeken hoe het ervoor staat in je branche. Zo weet je of er potentie zit in je idee. Onderzoek de volgende aspecten:

  • Wat is de gemiddelde omzet in je branche?

Dit kom je te weten door jaarrekeningen en uittreksel van andere zzp’ers uit je branche op te vragen via het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (Kvk). Via het Ondernemersplein van de Kvk kan je ook cijfers inzien van het aantal starters en gestopten en de gemiddelde omzet in je branche.

  • Wie zijn de belangrijkste aanbieders?

Onderzoek aan de hand van de omzetcijfers van andere zzp’ers in je branche wie je grootste en belangrijkste concurrenten zijn. Probeer erachter te komen waarom zij het zo goed doen.

  • Hoe komt je product of dienst bij je klant?

Inventariseer via welke kanalen andere zzp’ers vergelijkbare producten of diensten distribueren. Bijvoorbeeld: sluiten veel zzp’ers zich aan bij een fysieke organisatie of juist een online platform? 

Wat is een online enquête?

Een online enquête is een makkelijke manier om als zzp’er kwantitatief onderzoek te doen naar je potentiële klanten. Het voordeel van een online enquête ten opzichte van interviews is namelijk dat je in korte tijd meer mensen kunt bereiken. Ook is het goedkoper dan het doen van interviews.

Met een online enquête kan je achterhalen:

  • waar je potentiële klanten behoefte aan hebben;
  • hoe je ze het best kan bereiken;
  • wat ze van jouw nieuwe product of dienst vinden.

Een online enquête opstellen

Het doel van een online enquête is om makkelijk en snel achter informatie te komen van je potentiële klanten. Er zijn veel sites waar je gratis enquêtes kan maken, zoals SurveyMonkey of Survio. Zo maak je een goede online enquête:

  • Je enquête bestaat uit 5 tot 10 verschillende vragen.
  • Je bouwt je enquête logischerwijs op. Je eerste vraag is belangrijk, zorg dat deze niet te persoonlijk is zodat het mensen afschrikt.
  • Je stelt specifieke vragen. Zorg dat je nooit meer dan één onderwerp of idee bevraagt. Hoe specifieker de vraag, hoe relevanter het antwoord. Bijvoorbeeld: je wilt weten hoe vaak mensen zouden willen sporten. Vraag dan: ‘Hoeveel uur wil jij per week aan sport besteden?
  • Vermijd open vragen. Dit kost meer tijd, wat bij mensen sneller leidt tot het stoppen van het invullen van de enquête.
  • Gebruik zoveel mogelijk woorden in de vragen en antwoorden, en geen getallen. Dus zorg bij de antwoordkeuzes voor de opties als ‘enigszins waarschijnlijk’ of ‘zeer waarschijnlijk’ in plaats van getallen zoals ‘2’ of ‘4’. Onderzoek wijst uit dat dit soort antwoorden makkelijker te begrijpen zijn voor respondenten.
  • Leg je enquête eerst voor aan vrienden en familie. Zo kom je te weten of je vragen duidelijk zijn en of je écht te weten komt wat je te weten wil komen.
  • Je verspreidt je online enquête via relevante kanalen waar je beoogde doelgroep al te vinden is. Zorg voor minimaal 20 à 30 relevante respondenten om je onderzoek representatief te maken.

Deel deze pagina: