5 redenen waarom jij jouw uurtarief zou moeten verhogen
Het dagelijks leven wordt momenteel snel duurder, dat merken we allemaal. Boodschappen doen, tanken, de verwarming aanzetten. Alles kost een stuk meer dan een jaar geleden. Dit is het gevolg van de inflatie, die er ook voor zorgt dat je huidige uurtarief in feite minder waard wordt.
Als jij jouw inkomsten niet laat meestijgen dan snijd je jezelf in de vingers. Dit kan betekenen dat je op je reserves moet interen, gaat bezuinigen of in het ergste geval, je in de schulden gaat steken. Je zzp uurtarief verhogen is dan een goede oplossing. Maar er zijn nog meer redenen waarom een verhoging van je uurtarief passend is.
5 redenen voor een verhoging van je tarief als zzp'er
De komst van het nieuwe jaar biedt iedere zelfstandig ondernemer een mooie gelegenheid om het uurtarief omhoog te gooien. Hier zijn vijf redenen waarom ondernemers hun uurtarief zouden moeten verhogen:
- Om te compenseren voor stijgende kosten. Als de kosten voor bijvoorbeeld materialen, energie of huur stijgen, kan het verstandig zijn om je uurtarief te verhogen om de stijging te compenseren.
- Om te waarderen voor ervaring en vaardigheden. Als je langer in het vak zit en meer ervaring en vaardigheden hebt opgedaan, is het logisch om je uurtarief te verhogen om dit te weerspiegelen.
- Om concurrentie aan te kunnen. Als andere ondernemers in jouw branche hun tarieven verhogen, kan het zijn dat je achterloopt als je dit niet doet. Met een (veel) lager uurtarief zullen potentiële klanten je misschien niet serieus nemen t.o.v. je concurrenten. Door je tarieven te verhogen, blijf je concurrerend en voorkom je dat je afzet verliest.
- Om een gezonde winstmarge te behouden. Als je uurtarief te laag is, kan het zijn dat je te weinig verdient om je bedrijf op een gezonde manier te laten draaien. Door je tarieven te verhogen, kun je ervoor zorgen dat je een gezonde winstmarge behoudt.
- Om klanten te laten zien dat je waarde toevoegt. Als je je tarieven verhoogt, straal je uit dat jij vind dat jij je tarief ook waard bent en je klanten waarde biedt voor hun geld.
Wat is een redelijke verhoging?
Dit is natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren, zoals de branche waarin je werkt en de huidige marktomstandigheden. Het is belangrijk om goed te kijken naar wat concurrerende ondernemers vragen en om te overwegen wat een redelijke prijs is voor jouw diensten
Belangrijk om te weten is dat er geen enkele referentie over wetgeving of wat dan ook is om te bepalen wat jouw verhoging zou moeten zijn. Jij bepaalt zelf je uurtarief.
Je kunt mee laten wegen wanneer je uurtarief voor het laatst is verhoogd. Is dat lang geleden, dan rechtvaardigt dat een grotere verhoging. Heb je een langdurig contract dat je wilt verhogen? Of begin je net aan een nieuwe overeenkomst? Wat staat er in je algemene voorwaarden over tussentijdse verhogingen bij een langlopende overeenkomst? Allemaal zaken om rekening mee te houden. Ook belangrijk; hoeveel verhoging is voor jou voldoende of zelfs noodzakelijk?
Consumentenprijsindex
Bij ZZP Nederland zeggen we vaak dat je als zelfstandig ondernemer bij het verhogen van je uurtarief kunt kijken naar de Consumentenprijsindex (CPI). Zoals reeds gezegd is het wellicht niet verstandig om de verhoging 1 op 1 over te nemen, omdat dat misschien wel erg veel gevraagd is van je klanten. Maar je zou om te beginnen met een verhoging van zo’n 6% kunnen beginnen. De CPI zal ook wel weer gaan dalen, maar mocht dat te lang duren, dan zou je jouw uurtarief nog eens kunnen verhogen (mits je dit volgens je opdrachtovereenkomst en/of algemene voorwaarden mag doen.
Communiceer open over de stijging van je tarief
Het is belangrijk om duidelijk te blijven communiceren naar je opdrachtgever. Een korte e-mail met: vanaf 1 januari verhogen wij onze prijzen met X% wordt waarschijnlijk niet in dank afgenomen. Als je kunt uitleggen dat dit ligt aan stijgende materiaalkosten (van X en Y), leveranciers die hun tarieven verhogen en daarbij komende inflatie (en andere punten uit de lijst hierboven), dan wordt het vaak veel beter ontvangen.