Nieuws

ZZP Nederland blij met stap RTL: stoppen met malafide productiehuis

tv studio media

The Dutch Media Group had na een eerdere uitzending van tv-programma Radar haar handelen niet gewijzigd, zo blijkt na een recente reportage van Radar. Dat was reden genoeg voor RTL om met The Dutch Media Group (TDMG) te stoppen. Want TDMG vroeg ondernemers om mee te werken aan een tv-programma op RTL, waarbij de ondernemers zogenaamd werden binnengehaald vanwege hun deskundigheid en expertise. Uiteindelijk bleek er grof betaald te moeten worden voor de uitzending en was de verkoopmethode agressief en misleidend.

Verboden koude acquisitie
In de uitzending van Radar kwam naar voren dat het klachten regende over de laakbare handelswijze van het bedrijf TDMG. Niet alleen blijkt onder valse voorwendselen contact te worden gezocht, maar dit gebeurde ook nog eens
bij ondernemers met eenmanszaken via koude acquisitie, wat volgens de Telecommunicatiewet verboden is.

TDMG paste na de vorige uitzending van Radar hun werkwijze aan om de regels van de telecommunicatiewet te omzeilen. Ondernemers ontvingen eerst een mail of telefoontje waarin een aanbod werd gedaan om deel te nemen aan een televisieprogramma met daarbij een terugbelverzoek. Pas in dat tweede telefoontje werd de verkoop besproken. Geen koude verkoop meer, aldus The Dutch Media Group.

Verontruste leden
Bij de helpdesk van ZZP Nederland meldde zich ook regelmatig verontruste leden, die zich afvroegen of TDMG wel zuiver op de graat was. Wij hebben ze toen uitgelegd dat je weinig zendtijd en exposure krijgt voor relatief veel geld.

Ook ZZP Nederland heeft meerdere keren een aanbod gekregen van TDMG om in de uitzending te komen omdat wij met onze deskundigheid en expertise perfect zouden passen in het programma. Leo Kits, communicatiemedewerker van ZZP Nederland: “Na enig doorvragen bleek dat er toch wel flink betaald moest worden om in de uitzending te komen. Daarnaast had ik reeds de kijkcijfers opgezocht, daar werd ik niet vrolijk van.”

Geplaatst op 18 april 2023