Bedrijfsmiddelen fiscaal of willekeurig afschrijven
Als ondernemer heb je bedrijfsmiddelen nodig om diensten te verlenen. Denk aan een bedrijfspand, machine of laptop. Dit zijn zaken die je niet meteen verkoopt, maar een aantal jaren voor jouw onderneming gebruikt. En deze bedrijfsmiddelen kan je afschrijven. Als startende ondernemer kom je ook in aanmerking voor willekeurig afschrijven. Wat dat inhoudt vertellen we je hieronder.
Wat is een fiscale afschrijving?
Bedrijfsmiddelen die een aantal jaar meegaan worden vaste activa genoemd. De Belastingdienst ziet vaste activa als investeringen. Daarom mag je deze kosten niet allemaal aftrekken in het jaar van aanschaf, maar moet je ze in delen afschrijven. Dit geldt voor investeringen die hoger zijn dan € 450 (ex. btw). Maak je gebruik van de KOR, dan tel je de btw op het totaalbedrag mee. Zit je dan boven de € 450, dan moet je afschrijven.
Je verdeelt zo de kosten van het bedrijfsmiddel over de jaren dat je er gebruik van maakt. De afschrijvingen laten zo de waardedaling van de bedrijfsmiddelen over een bepaalde periode zien.
Let op! Is het investeringsbedrag lager dan € 450 (ex. btw)? Dan mag je de kosten wel in één keer aftrekken van de belasting.
Hoe bereken je de afschrijving?
Om een bedrijfsmiddel te kunnen afschrijven, moet je het bedrag bepalen dat je jaarlijks mag afschrijven. Daarvoor heb je 3 gegevens nodig:
De aanschafkosten
Dit is de aanschafprijs van het bedrijfsmiddel, plus de aankoopkosten (bijvoorbeeld de notariskosten), de installatiekosten en de kosten van het bedrijfsklaar maken. De kortingen en subsidies trek je van dit bedrag af. Ook als je die achteraf krijgt.
De restwaarde
Dat is de waarde die je bedrijfsmiddel vermoedelijk nog zal hebben op het moment dat je het niet meer gebruikt. De leverancier schat meestal goed in wat het bedrijfsmiddel na verloop van tijd nog waard is.
De vermoedelijke gebruiksduur
Dit gaat om de technische levensduur van het bedrijfsmiddel. De Belastingdienst hanteert de periode totdat het helemaal versleten is. Gebruik je het bedrijfsmiddel korter, omdat het bijvoorbeeld economisch gezien niet meer nuttig is voor jouw onderneming, dan mag je uitgaan van de economische levensduur.
Rekenvoorbeeld afschrijven
Afschrijving per jaar = (aanschafkosten - restwaarde) : vermoedelijke gebruiksduur. Bijvoorbeeld bij de aanschaf van een laptop.
- De aanschafkosten zijn € 1000,- (hoger dan de grens van € 450- ex btw, dus afschrijven is toegestaan);
- De technische levensduur is vijf jaar en de restwaarde is na vijf jaar nul.
- Dan kom je uit op: 1000-0/5 = € 200,- mag je per jaar afschrijven.
Wat is een willekeurige afschrijving?
Ben je een startende ondernemer? Dan mag je zelf bepalen hoe en wanneer je bedrijfsmiddelen afschrijft die in de startfase van de onderneming zijn gekocht. Dit noem je willekeurig afschrijven.
Vaak maak je als starter in het eerste jaar weinig winst en betaal je dus weinig belasting. Zo’n aftrekpost is daarom interessanter als je meer verdient in een volgend jaar. Maak daarom een berekening voor jezelf wanneer willekeurig afschrijven interessant is. Zolang je recht hebt op startersaftrek mag je hiervan gebruikmaken.