Kennisbank

Wat moet een zzp’er op de website vermelden?

Website ondernemer laptop

Ook handel in producten of diensten via internet is aan regels gebonden. Om je een indruk te geven van deze regels hebben wij voor jou de belangrijkste eisen waaraan een website moet voldoen op een rij gezet. Meer informatie kun je teruglezen op de website van de Autoriteit Consument en Markt.

De belangrijkste gegevens op een rij:

Over je bedrijf

  1. Contactgegevens
    Op je website zijn er meerdere mogelijkheden om contact met jou te kunnen opnemen. Het gebruik van een e-mailadres is verplicht, daarnaast zou je bijvoorbeeld een telefoonnummer kunnen vermelden.
  2. Wie ben je/Wie is je bedrijf?
    Met de gegevens die jij op je website vermeldt, moet je terug te vinden zijn in het handelsregister.
  3. Het btw-nummer en het inschrijvingsnummer van het bedrijf bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
  4. Je actuele vestigingsadres
    Dit is het adres van waaruit je webwinkel of onderneming gerund wordt. Alleen vermelding van een postbus is niet toegestaan.

Bovenstaande informatie moet op een logische en in het oog springende plaats op jouw website staan. Vaak staan deze gegevens daarom bovenaan de website of juist helemaal onderaan elke pagina, voluit of met een link (bijv. ‘contact met xxx). Meer informatie over dit onderwerp lees je hier.

Over jouw producten (diensten)

  1. Wat zijn de belangrijkste kenmerken?
    Formuleer helder en duidelijk de belangrijkste kenmerken. Wijs de afnemer actief op deze informatie.
  2. De bedenktijd
    Vaak heb je te maken met een verplichte bedenktijd van minimaal 14 dagen bij verkoop via internet. Als voor jouw product of dienst een uitzondering geldt op deze wettelijke bedenktijd, informeer de afnemer hier dan ook actief over. De afnemer moet voordat hij bestelt, weten of er sprake is van een bedenktijd.
  3. De prijs
    Je vermeldt de prijzen inclusief btw en geeft dat ook duidelijk aan. Geef ook aan of de prijs inclusief leveringskosten zijn. Zo nee, vermeld dan ook de leveringskosten.
  4. Zijn er nog extra kosten?
    Ook moet de afnemer weten of er extra kosten worden gerekend, bijvoorbeeld verzendkosten, administratiekosten, servicekosten etc. De totaalprijs moet duidelijk zijn, voordat een product in het winkelmandje wordt geplaatst.
  5. Stel jij je website ook beschikbaar voor andere aanbieders?
    Dan moet je ook het bezoekadres en de naam van die aanbieder vermelden, zodat de afnemer weet met wie hij te maken heeft.

​Over het bestelproces

  1. Hoe kan de afnemer een bestelling plaatsen?
    De stappen van het hele bestelproces moeten worden beschreven en jij legt uit hoe de afnemer de bestelling definitief maakt.
  2. Ondersteun je meerdere talen of alleen Nederlands?
    Op jouw website maak je duidelijk of de koopovereenkomst alleen in het Nederlands beschikbaar is of dat je ook andere talen ondersteunt.
  3. Bewaar je de bestelling, en zo ja, hoe?
    Als je de overeenkomst archiveert, dan moet je uitleggen hoe de consument deze overeenkomst kan inzien.
  4. En als de afnemer een fout heeft gemaakt?
    Voordat de bestelling definitief wordt gemaakt, moet je laten zien wat er besteld is. De afnemer heeft dan nog de mogelijkheid om eventuele fouten in de bestelling te wijzigen. Je geeft over deze procedure een duidelijke uitleg op je website.

Over de levertermijn

De wettelijke levertermijn is binnen 30 dagen. Je mag ook een andere termijn overeenkomen met de afnemer. Wat de levertermijn is, moet vaststaan voordat er besteld wordt.

Als er sprake is van een bedenktijd, dan kan de bestelling nog worden geannuleerd.

Over de bedenktijd

  1. Hoelang moet de bedenktijd zijn?
    Een overeenkomst via internet mag binnen 14 dagen worden ontbonden.
  2. Wat moet de afnemer doen als hij van de bedenktijd gebruik wil maken?
    Geef instructies hòe de overeenkomst kan worden ontbonden.
  3. Wat zijn de gevolgen van het gebruik maken van de bedenktijd
    Leg uit wat de gevolgen zijn als er gebruik wordt gemaakt van de bedenktijd.
  4. Biedt u op uw website diensten aan?
    Indien de consument wil dat de dienst begint voordat de bedenktijd voorbij is, dan zijn er kosten als de consument alsnog gebruik maakt van de bedenktijd. Je moet informatie verstrekken over welke kosten hij dan moet vergoeden.
  5. De kosten voor het terugsturen
    Zijn er kosten verbonden aan het terugsturen? Zo ja, hoe hoog zijn deze kosten.

Over de klantenservice

  1. Regels voor je bereikbaarheid
    Op de website vermeld je het bezoekadres waar uw afnemers naar toe kunnen als ze klachten hebben. Ook geef je informatie over de bereikbaarheid van de klantenservice en informatie over de afhandeling van e-mailberichten.
  2. Geschillencommissie
    Als je bent aangesloten bij een geschillencommissie, moet dit op jouw website te lezen zijn en geef je ook uitleg over deze procedure.
  3. Regels voor service en klachtafhandeling
    Verder moet je op jouw website aanvullende informatie  geven over eventuele aanvullende service, hulp of technische ondersteuning.

Aanvullende informatieverplichtingen

Afhankelijk van het product of de dienst die je levert, kan er sprake zijn van aanvullende verplichtingen. Wij verwijzen jou naar de site van de Autoriteit Consument en Markt voor nog meer gedetailleerde informatie over dit onderwerp.

Privacyverklaring

Verwerk je persoonsgegevens? Dan kom je al gauw in aanraking met de privacywetgeving. Je bent dan verplicht een privacyverklaring te plaatsen op jouw website.

Een eenvoudige privacyverklaring kun je als abonnee van ZZP Nederland downloaden als je bent ingelogd. Deze privacyverklaring voldoet aan de wettelijke verplichtingen die zijn beschreven in de AVG-wet en is in veel situaties voldoende. Twijfel je of deze privacyverklaring in jouw situatie toereikend is, raadpleeg dan een juridisch adviseur of maak gebruik van onze juridische documenten generator en creëer een actuele privacy verklaring op maat. 

Documentengenerator

Op deze pagina