(050) 700 1950
Stuur een bericht

ZZP Advisering-dienstverlening

Vakgebieden

ZZP in dienstverlenende en adviserende beroepen

Als er een bedrijfstak is waar ZZP’ers succesvol kunnen zijn dan is dat wel in de adviserende sector en in de dienstverlening. Opdrachtgevers hebben regelmatig vakmensen nodig voor een bepaald traject zoals een reorganisatie. Ook interim-management wordt vaak door ZZP’ers uitgevoerd. Het grote voordeel van een ZZP’er is natuurlijk de flexibiliteit en de vakkennis van de ZZP’er. Opdrachtgevers kunnen u voor een bepaalde tijd inhuren en daarna even vrolijk afscheid nemen zonder verdere verplichtingen. Ook voor ZZP’ers is dit een leuke bijkomstigheid. Het werk is afwisselend en daardoor een stuk leuker en leerzamer. Bovendien levert dit u als ZZP’er die overal komt een aardig netwerk op.

Waarover dient een ZZP’er te beschikken?

Durf, doorzettingsvermogen, vakkennis en ondernemersgeest. Dat zijn de belangrijkste eigenschappen voor een startende ondernemer. Durf is absoluut noodzakelijk omdat u alle veilige wegen los gaat laten, u handelt voor eigen rekening en risico. Geen werk betekent geen inkomen. Doorzettingsvermogen is een must omdat het niet altijd mee zal zitten. Er zijn goede tijden en slechtere tijden, een beetje doorzettingsvermogen maakt dat een stuk prettiger. Zonder vakkennis heeft het geen enkele zin om te starten als ondernemer. Als uw product of de dienst die u aan gaat bieden geen kwaliteit heeft valt u snel door de mand bij opdrachtgevers. Ondernemersgeest tenslotte, is veelal aangeboren maar ook best een beetje aan te leren. U zult een gevoel voor ondernemen moeten ontwikkelen. Vroeger in loondienst werd alles voor u geregeld, nu moet u dat zelf doen, ook het binnenhalen van klanten, prijzen vaststellen etc.

Specialisatie en strategie

Zeker bij de start is een ZZP’er geneigd om iedere mogelijke opdracht aan te nemen. Vraagt u zich daarbij af of dat verstandig is. Specialiseren levert vaak meer op dan een “manusje-van-alles" te zijn. Doe alleen datgene wat u echt aankunt en ervaring in heeft. Als uw opdrachtgever niet tevreden is zal zich dat snel voortspreken in uw netwerk.
Het zal niet altijd meevallen om een klus binnen te halen, vaak zult u in concurrentie om een opdracht moeten strijden. Bedenk hierbij dat prijs vaak niet het beste wapen is. Bovendien zult u bij een opdracht niet altijd gewaardeerd worden door mensen die al jaren bij de opdrachtgever werken, omdat u staat voor verandering. Zorg ervoor dat u bij het aangaan van de opdracht volledige steun van de uiteindelijke opdrachtgever krijgt.

Marketing en netwerken zijn belangrijke onderdelen

Terwijl u aan de ene opdracht werkt zult u alvast contacten moeten leggen voor de volgende. Veel zelfstandigen vergeten dat en kijken niet vooruit. Netwerken is een belangrijk onderdeel van een adviseur. Daarmee bedoelen we niet alleen feestjes en partijtjes. Besteed regelmatig aandacht aan uw relaties, ook als u daar voorlopig geen opdrachten te verwachten heeft. Bedenk dat die relaties ook weer relaties hebben en dat u daarmee veel ambassadeurs om u heen verzameld.

Marketing is misschien wel een groot woord voor zelfstandigen die alleen werken, maar als u kunt denken en handelen vanuit de positie van een mogelijke opdrachtgever bent u al een heel eind. Daarnaast dient u te zorgen voor een onberispelijke presentatie. Een goed verzorgde huisstijl komt heel anders over dan een visitekaartje uit een automaat op het station. Een website die ook gevonden wordt is een belangrijk onderdeel van klantenwerving. Social Media worden voor zelfstandigen steeds belangrijker, presenteer u op Netwerken zoals LinkedIn en Twitter. Vaak zullen relaties, wanneer u een visitekaartje afgeeft, ook even uw website bezoeken. Zorg dus dat deze actueel is, zo niet, laat dan een website achterwege.

Blijf in u zelf geloven en denk om de financiën

Zelfvertrouwen is misschien wel een van de belangrijkste onderdelen van zelfstandig zijn. Ook als het even tegenzit zult u vast moeten houden aan uw eigen kennis en ervaring. Wel dient u de ogen open te hebben voor veranderingen. Zorg ook dat u de administratie op orde heeft, dat geeft inzicht...

Oké, u wordt ZZP’er, wat nu te doen?

In pure vorm is het uiterst simpel: u gaat naar de Kamer van Koophandel, laat u inschrijven en tien minuten later bent u ondernemer. Maar er komt meer bij kijken. Er zijn regels, wetten, belastingen en andere zaken die geregeld moeten worden. Veel informatie vindt u op deze website…

Link: hoe word ik ZZP'er

Leg uw opdrachten vast met een overeenkomst

Maak bij opdrachten altijd een offerte en vermeld daarin alle afspraken. Vermeld de kosten van materialen, transport, uren, meer- of minderwerk, btw etc. Leg ook vast wie waar verantwoordelijk voor is. Hierdoor voorkomt u nare verrassingen achteraf. Zorg voor sluitende leveringsvoorwaarden en leg voordat u daadwerkelijk aan de slag gaat uw opdrachten vast in een overeenkomst. Als u zich aansluit bij Stichting ZZP Nederland kunt u deze documenten gratis ontvangen.

Ondernemen houdt risico in

Veel ZZP’ers vergeten vanaf het moment dat ze zelfstandig zijn vaak dat ze volledig handelen voor eigen rekening en risico. Als het goed gaat is dat voor u zelf, maar als het fout gaat ook. Klanten die niet betalen, schade en geen opdrachten betekent geen inkomen. Ook als u ziek wordt is dat voor eigen rekening.  Op het moment dat u iets overkomt en niet kunt werken ontvangt u geen uitkering zoals in loondienst.




Lidmaatschap ZZP Nederland

ZZP Nederland is geen vakbond in de klassieke vorm, maar ondersteunt u met voorlichting, behartigt uw belangen in de politiek en biedt collectief voordeel. Daarnaast kunt u als aangeslotene altijd gratis gebruik maken van de helpdesk die u kan bijstaan met raad en daad op ondernemersgebied. 

Het lidmaatschap kost slechts € 20, - per jaar. (excl.btw en eenmalig 5 euro administratiekosten)

Meer informatie

Deel deze pagina: