Monitor ANWB: ondernemers kennen subsidieregelingen elektrisch rijden niet
Twee op de drie ondernemers weet dat er een aanschafsubsidie bestaat voor nieuwe elektrische auto's. Maar slechts een op de drie ondernemers weet dat er ook subsidie is voor een tweedehands elektrische auto. Dit blijkt uit recent onderzoek van ANWB Zakelijk naar zakelijk elektrisch rijden.
Infographic uitkomsten monitor elektrisch rijden
Subsidieregelingen
Er zijn voor de zakelijke aankoop en het elektrisch rijden meerdere subsidieregelingen beschikbaar. Uit het onderzoek valt echter op dat lang niet alle ondernemers goed op de hoogte zijn. Zo weet 39% niet dat er een lagere bijtelling is voor een zakelijke elektrische auto. Ongeveer de helft weet dat er (nog) een BPM-vrijstelling is voor zakelijke (elektrische) auto's. En 6 op de 10 respondenten weet dat er een vrijstelling is voor de MotorRijtuigen Belasting (MRB) voor volledig elektrische auto's.
Ondernemers zijn vooral niet op de hoogte van lokale subsidies die per gemeente beschikbaar worden gesteld.
Actieradius elektrische auto
In de ANWB Monitor zakelijke elektrisch rijden is ook gevraagd wat de actieradius zou moeten zijn van een elektrische auto. Meer dan een eenderde van de respondenten geeft aan dat een elektrische auto minstens 600 kilometer zou moeten kunnen rijden. 5% neemt al genoegen met een elektrische auto die tot 300 kilometer kan rijden. De gemiddelde gewenste actieradius voor privégebruik ligt gemiddeld op 343 km.
Laadpalen en cijfers
Nederland heeft het beste laadnetwerk van Europa. Ondanks dat er in Nederland per 2,7 elektrische auto’s één laadpunt beschikbaar is, blijft de laadinfrastructuur een grote barrière om elektrisch te gaan rijden.
Op basis van recente cijfers (31 maart 2023) van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) reden er 354.312 volledig elektrische auto’s en 205.026 plug-in hybride auto’s in Nederland. Hiervan worden naar schatting zo’n 60.000 volledig elektrische auto’s gebruikt voor zakelijke doeleinden, en zo’n 25.000 plug-in hybride auto’s. 17% van de elektrische of plug-in hybride rijden voor zakelijke doeleinden.