
Op vrijdag 24 januari heeft Vereniging ZZP Nederland een gesprek met vertegenwoordiging van de Nederlandse Vereniging van Banken. Onderwerp van gesprek is het fenomeen spoofing en de coulanceregeling die banken in Nederland daarvoor hebben afgesproken. Momenteel is de coulanceregeling van banken vooral gericht op particuliere slachtoffers. Dit sluit echter een belangrijke groep uit: de kleine ondernemer.
Vereniging ZZP Nederland werd uitgenodigd door de Nederlandse Vereniging van Banken nadat wij een brief hadden gestuurd om ervoor te pleiten dat ook kleine zelfstandige ondernemers toegang krijgen tot dezelfde coulanceregelingen, waar consumenten recht op hebben. Bij zzp'ers en kleine ondernemers is het vaak moeilijk om een duidelijke scheiding aan te brengen tussen privé en zakelijk. Hierdoor lopen zij meer risico op fraude, terwijl zij niet altijd dezelfde bescherming genieten als particuliere klanten.
Wat is spoofing?
Spoofing is een vorm van oplichting waarbij criminelen zich voordoen als een betrouwbaar persoon of organisatie. Ze gebruiken vaak valse e-mails, telefoonnummers of websites om je gegevens of geld te stelen.
Een voorbeeld: een zzp'er krijgt een telefoontje van iemand die zich voordoet als de bank. De oplichter zegt dat er iets mis is met de zakelijke rekening en vraagt om in te loggen via een link in een sms. Dit lijkt echt, maar de link leidt naar een nepwebsite waar de gegevens worden gestolen.
Waaruit bestaat de coulanceregeling?
Er is banken veel aan gelegen om hun betrouwbaarheid met de klanten hoog te houden. Daarom hebben ze voor particuliere klanten een coulanceregeling. De coulanceregeling van de Vereniging van Nederlandse Banken (VNB) is bedoeld om slachtoffers van bankhelpdeskfraude (spoofing) onder bepaalde voorwaarden tegemoet te komen. Bijvoorbeeld door (een deel van) het gestolen geld te vergoeden.
Momenteel geldt de coulanceregeling niet voor een zakelijke rekening en daarmee dus ook niet voor ondernemers. Vereniging ZZP Nederland wil dat de coulanceregeling voor zzp’ers ook beschikbaar komt.
Geachte,
Ik wil dit graag delen met vertegenwoordigers die het aan politiek kunnen doorgeven want m.i heeft niemand dit nog door. Ik werk als bijstandsconsulent bij een gemeentelijke organisatie. Sinds 1 december 2024 zijn 70% van alle aanvragen bijstandsuitkering verricht door zzp’ers die vanaf 1 jan 2025 geen opdracht hebben. Niet alle koeriers, beveiligers en verzorgers kunnen in dienst. Niemand beseft wat voor gevolgen de dba heeft op de bijstandsuitkering. En er is geen grondslag in de Participatiewet om aan deze mensen bijstandsuitkering te weigeren. Aan de andere kant door de dba wet worden de zzp’ers niet meer door gemeentelijke sociale zaken ingehuurd. Er is een enorm te kort aan personeel en het werk blijft gewoon liggen. Dit brengt met zich mee dat de vaste medewerkers uitvallen door enorme druk en door de griepepidemie is de helft van de mankracht uitgevallen. Behalve een enkel zzp’er die er nog mocht blijven tot 1 april 2025 want een zzp’er blijft niet thuis bij een griepje maar werkt gewoon door.
Met vriendelijke groeten
Katarina Kuzmanovic
Geachte mevrouw Kuzmanovic,
Bedankt voor uw bericht. De ernst van de situatie in sommige sectoren vanwege de wet DBA is bij ons zeker wel duidelijk en blijkt ook uit onze onlangs gehouden enquête. Echter kost het, zoals wel vaker, moeite om de beleidsbepalers te laten inzien dat ze bij de overheid in de zorg en nog een paar andere sectoren, grote problemen aan het opbouwen zijn.
Wij gaan met ons onderzoek onder de arm, de politiek met de neus op de feiten drukken.
Log in bij ZZP Nederland om reacties te kunnen plaatsen.
Inloggen