Kennisbank

Ondernemingsplan (bedrijfsplan) voor zzp’ers

Mannelijke ondernemer schrijft ondernemingsplan

Iedereen die serieus werk maakt van een bestaan als zelfstandige, stelt een ondernemingsplan op. In zo’n ondernemingsplan stippel jij jouw koers uit: wie zijn je potentiële klanten, wat doet je concurrentie en waar liggen jouw kansen? Lees hier wat er in jouw ondernemingsplan moet staan.

Ondernemingsplan in 4 stappen

In een ondernemingsplan kijk je naar de haalbaarheid van je onderneming. Tevens is het een goede houvast voor wanneer je eenmaal bent begonnen met je bedrijf. Doordat je van tevoren een idee hebt gevormd over je doelstellingen, kan je afhankelijk van je resultaten altijd bijsturen op bepaalde onderdelen.

Een ondernemingsplan schrijven is niet verplicht. Toch is een ondernemersplan schrijven ontzettend raadzaam omdat je hiermee voor jezelf en eventuele geldschieters alles overzichtelijk op een rijtje zet. Daarom moet je in een goed ondernemingsplan op 4 onderdelen ingaan. Houd er rekening mee dat een ondernemingsplan een persoonlijk plan is en moet passen bij jou en jouw bedrijf.

Stap 1: de ondernemer

Begin altijd met informatie over jezelf. Hier ontmoet de lezer jou als ondernemer. Hier noem je jouw:

  • persoonsgegevens;
  • opleiding;
  • werkervaring;
  • motivatie;
  • doelstellingen;

Wanneer jij je doelstellingen niet in een paar zinnen kunt verwoorden, dan zijn deze waarschijnlijk te ingewikkeld. Dit is dus meteen een goede test voor jezelf.

Om te bepalen of je eigenlijk wel geschikt bent om zelfstandig ondernemer te worden zal je ook je eigen kwaliteiten en zwaktes in kaart moeten brengen in je ondernemingsplan. Dan weet je waar je eventueel aan moet werken en welke sterke kanten je kunt uitbuiten. Vergeet niet een korte beschrijving van je organisatie in je ondernemersplan te zetten.

Stap 2: marketingplan

Je marketingplan brengt in kaart waar je jouw producten of diensten kwijt kunt in de markt. Waarmee kan je winst maken en op welke doelgroepen moet je je dan richten? Met een goed marketingplan ben jij beter in staat om in te spelen op allerlei veranderingen, doordat jij beter gefundeerde beslissingen kunt nemen op basis van juiste informatie en analyses.

Denk ook aan je website en social media. Hoe ga je deze inzetten om je klanten te bereiken?

Marktonderzoek als zelfstandige 

Stap 3: financieel plan 

In een financieel plan maak je inzichtelijk welke omzet, kosten en winst je hebt. Welke investeringen je moet doen en hoe je deze financiert. Hiervoor moet je o.a. een investerings- en een financieringsplan schrijven. Deze vormen samen jouw balans. Op een door jou op te stellen exploitatiebegroting geef je een overzicht van de omzet, kosten en winst. Daarnaast vermeld je in een liquiditeitsbegroting een overzicht van daadwerkelijke inkomsten en uitgaven. En tot slot moet je ook je privé-uitgaven bijhouden.

Stap 4: rechtsvormen en verzekeringen

Als laatste moet je nadenken over verschillende zaken, zoals:

Lees ook:

Business model canvas

Met het business model canvas heb je jouw bedrijf in één model samengevat. Grote en kleine ondernemers maken gebruik van een business model canvas, ook voor zelfstandigen is het erg handig om je business plan te visualiseren. Je beantwoordt de volgende vragen op het canvas:

  1. Strategische partners - Met wie werk je samen?
  2. Kernactiviteiten - Met welke activiteiten moet je je allemaal bezighouden?
  3. Waardepropositie - Wat is jouw toegevoegde waarde?
  4. Klantrelaties - Hoe houd je contact met je klanten?
  5. Klantsegment - Wie zijn jouw (potentiële) klanten?
  6. Mensen en middelen - Wie of wat heb je nodig om je doel te bereiken?
  7. Kanalen - Via welke kanalen ga je jouw dienst promoten?
  8. Kostenstructuur - Welke kosten moet je maken?
  9. Verdienmodel - Op welke manier komt het geld binnen?
Business model canvas
Op deze pagina