(050) 700 1950
Stuur een bericht

Wkkgz en ZZP'ers

Ondernemen

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is al per 1 januari 2016 ingegaan, maar per 1 januari 2017 is er een deadline waar alle zorgaanbieders aan moeten voldoen.

Ook zzp'ers in de zorg moeten per 1 januari 2017 het volgende hebben geregeld:

  • zorgen dat hun klachtenregeling per 1 januari 2017 voldoet aan de nieuwe wet;
  • zorgen dat zij zijn aangesloten bij een erkende geschilleninstantie;
  • hebben per 1 januari 2017 een schriftelijke overeenkomst met alle zorgverleners die voor hen werken. In deze overeenkomst staat waaraan de zorgverlener moet voldoen. Doel van de overeenkomst is dat de zorgaanbieder kan instaan voor de kwaliteit van de zorg en een goede afhandeling van klachten. Voor medewerkers in loondienst volstaat de arbeidsovereenkomst.

Ook via ZZP Nederland kunt u aansluiten bij een klachtenregeling en geschilleninstantie. Klik hier voor meer informatie.

Er is ook een folder uitgegeven waarin u alles kunt lezen over de Wkkgz.

Val ik onder de WKKGZ?

Speciaal om deze vraag te beantwoorden heeft de rijksoverheid een folder uitgegeven waarin u met enkele vragen er achter kunt komen of u ook onder de Wkkgz valt. Hier kunt de folder downloaden (pdf).

Alvast een tipje van de sluier. Als u in het handelsregister staat met onderstaande SBI-codes, dan valt u onder de Wkkgz;

• 47.73 (apotheken)
• 47.74 (winkels in medische en orthopedische artikelen)
• 86 (gezondheidszorg)
• 87 (verpleging, verzorging en begeleiding met overnachting)
• 96.02 (schoonheidsverzorging).

U kunt de SBI-code vinden op uw eigen bewijs van inschrijving bij het Handelsregister.

 

Deel deze pagina: