Kennisbank

Bijtelling berekenen voor privégebruik auto

demo image

Als je een auto van de zaak hebt, dan heb je de keuze om deze wel of niet privé te gebruiken. De bijtelling die je hebt als je de bedrijfsauto ook privé gebruikt is een forse, maar kan voordeliger zijn dan twee auto’s rijden of een privéauto gebruiken en de kilometers te declareren.

Wanneer betaal je bijtelling over je bedrijfsauto?

Als je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt in je bedrijfsauto, moet je bijtelling betalen. Dit geldt ook voor auto's die je zakelijk huurt. Bij minder dan 500 kilometer ziet de Belastingdienst jouw auto als bedrijfsmiddel en heb je geen bijtelling. In beide gevallen moet je wel een nauwkeurige kilometerregistratie bijhouden.

Eigenaren van een bestelauto kunnen een verklaring afleggen waarin staat dat ze met deze auto enkel zakelijk rijden. Door deze verklaring hoef je geen rittenregistratie meer bij te houden.

Keuze voor zzp’ers: auto privé houden of op de zaak zetten?

De hoogte van de bijtelling?

Hoeveel bijtelling je moet betalen, hangt van de volgende zaken af:

  • Het aantal gereden privékilometers per jaar. Wanneer je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met de bedrijfsauto, moet je bijtelling betalen. De kilometers voor woon-werkverkeer worden als zakelijke kilometers beschouwd (voor de btw-berekening als privékilometers).
  • De cataloguswaarde van de zakelijke auto. De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Op de site van de RDW zoek je die van jouw auto op.
  • De afgiftedatum van het kenteken. Het bijtellingspercentage hangt ook af van de datum van eerste toelating. 
  • De hoeveelheid CO2-uitstoot van de auto. Auto’s zonder CO2-uitstoot (op waterstof of met geïntegreerde zonnecellen) betalen 16% bijtelling, alle andere auto’s betalen 22% bijtelling. Let op: Voor andere nulemissie-auto’s geldt de 16% bijtelling slechts tot en met een cataloguswaarde van € 30.000. Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%.

Voorbeeld bijtelling berekenen

Stel: je hebt een auto van de zaak die rijdt op waterstof, waarmee je ook meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt. Hierover moet je dus bijtelling betalen. Deze auto heeft een cataloguswaarde van € 35.000 en doordat je geen CO2-uitstoot hebt (op waterstof of met geïntegreerde zonnecellen), moet je in 16% bijtelling betalen. Je betaalt dan 16% over € 35.000 = € 5.600 per jaar bijtelling.

Om het nog een stapje verder te nemen, kijken we ook naar de belasting die je daarover moet betalen. Stel je hebt een inkomen van € 50.000, dan val je in de eerste inkomstenbelastingschijf en betaal je een belastingtarief van 36,97% (indien nog niet AOW-gerechtigd). Dan zijn de netto jaarlasten voor deze auto 36,97% van € 5.600 = € 2070,32.

Auto's ouder dan 15 jaar: Youngtimers

Voor auto’s die ouder zijn dan 15 jaar, ook wel youngtimers genoemd, geldt een andere regeling: de werkelijke waarde die geldt in het economische verkeer (dagwaarde) is dan het uitgangspunt voor de bijtelling in plaats van de nieuwwaarde. Voor de berekening is het percentage 35% van de dagwaarde. Betreft het een volledig elektrische auto (CO2-uitstoot = 0) dan bedraagt het percentage 17%.

Youngtimers kunnen interessant zijn om ze voor de inkomstenbelasting 'op de zaak' te zetten. Voorbeeld: New Beetle met cataloguswaarde € 24.000 en dagwaarde € 2.000.

Bij een nieuwe auto (<=15 jaar), is de bijtelling zo'n 25% van € 24.000 = € 6.000 per jaar
Bij een youngtimer (>15 jaar), is de bijtelling 35% van € 2.000= € 700 per jaar

Voordelen van het zetten van een youngtimer op de zaak zijn, d.w.z op de balans van de onderneming:

- veel lagere bijtelling
- geen kilometerregistratie nodig
- alle autokosten zijn aftrekbaar (brandstof, verzekering, onderhoud, parkeren, etc.)

Vast percentage bijtelling mogelijk

Aangezien bovenstaand een lastige berekening is en veel administratie oplevert, is er ook de mogelijkheid om te kiezen voor een vast percentage van 2,7% over de cataloguswaarde inclusief BPM en btw. Je moet dit aangeven bij je btw-aangifte over het laatste kwartaal van het jaar. Deze 2,7% is een btw-correctie. Hierdoor mag je deze kosten opvoeren en dus in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.

Heb je een auto gekocht via de margeregeling (je hebt bij aankoop geen btw kunnen verrekenen) dan moet je 1,5% over de cataloguswaarde van de auto als btw-correctie betalen.

Op deze pagina